خسارت بارشهای بهاره در استان اصفهان

خسارت بارشهای بهاره در استان اصفهان
خسارت بارشهای بهاره در استان اصفهان

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به بارش‌های جوی بهاره در استان اصفهان اظهار داشت: سامانه بارشی استان اصفهان در سه مقطع فعال شده که پیش بینی هواشناسی بر تداوم بارش‌ها با ماهیت رگباری و زودگذر به همراه وزش باد تا پایان اردیبهشت ماه است.

وی با اشاره به بارش‌های «همرفتی» بهاره در سطح استان اصفهان تصریح کرد: ماهیت این بارش‌های کوتاه مدت به ویژه در مناطق کوهپایه ای می‌تواند منجر به وقوع سیلاب شود.

استقرار واحدهای امدادی برای مهار سیلاب

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به استقرار ۵۰ تیم امدادی در سطح استان اصفهان گفت: تیم‌های امدادی در ۴۲ پایگاه هلال احمر و ۴۱ راهدارخانه با ۵۵۰ ماشین آلات در سطح استان اصفهان برای یاری رسانی مستقر شدند.

وی با اشاره به بارش برف در غرب استان اصفهان اذعان داشت: راه‌های مسدود شده در اثر بارش برف در مناطق مرتفع غرب استان اصفهان و به ویژه پشت کوه دوم توسط نیروهای راهداری بازگشایی شد.

بارش‌های سیلابی در اردستان و آران و بیدگل و نائین

شیشه فروش از بارش‌های سیلابی در شهرستان‌های اردستان، آران و بیدگل و نائین خبر داد و افزود: شب گذشته در منطقه نائین سیلابی شکل گرفت و شمال و بخش مرکزی بندخاکی طیب در جاده اردستان سرریز شد و پس از در برگرفتن جاده دو روستا، جاده انارک-نایین را درنوردید.

وی اشاره‌ای هم به بارش‌های بهاره در بخش زواره اردستان داشت و توضیح داد: بارندگی‌ها، رودخانه فصلی اردستان را سرریز کرد که خساراتی به مناطق روستایی به ویژه اراضی کشاورزی و باغات در بخش زواره شهرستان اردستان وارد آمد.

خسارت به اراضی کشاورزی، باغات، راه‌ها و قنوات در اثر بارندگی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه بارش‌های بهاره به مزارع پسته شهرستان آران و بیدگل هم خسارت وارد کرد، گفت: سامانه بارش‌های جوی بهاره با استقرار در استان اصفهان خسارت‌هایی به راه‌ها، مزارع، قنوات و برخی از سکونتگاه‌های روستایی وارد کرد.

وی افزود: تاکنون سرجمع خسارات سرمازدگی و تگرگ به اراضی کشاورزی ۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است و خسارت به راه‌ها و قنوات هم ۲۴ میلیارد تومان ارزیابی شده است.

شیشه فروش با اشاره به ۱۴۵ واحد مسکونی خسارت دیده در بارش‌های یک ماه گذشته گفت: روستاهای غرب، جنوب و شرق استان اصفهان در اثر بارندگی‌ها ۲۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیدند و به ۱۲ دستگاه خودرو امدادرسانی شد.

اقدامات یاری رسانی به مناطق خسارت دیده

وی با اشاره به اقدامات امدادی برای مهار خسارت‌های ناشی از بارندگی گفت: تخلیه آب از منازل، اطلاع رسانی به ساکنان محلی از طریق ارسال پیامک، لایروبی و بازگشایی مسیل رودخانه‌های استان اصفهان توسط دهیاری، شهرداری و راهداری جهت تخلیه رسوبات از دهنه پل‌ها و تقویت بازسازی سیل بندهای اطراف روستاها توسط عوامل امدادی انجام شد تا خسارت‌ها به حداقل کاهش یابد.

تشکیل کارگروه ویژه سیل و ستاد بحران در ۲۴ شهرستان استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به تجربه سیل سال گذشته که باعث شد در تمام شهرستان‌های استان اصفهان ستاد بحران تشکیل شود، اظهار داشت: در سال گذشته کارگروه ویژه سیل تشکیل شد که به صورت جهادی شهرداری و دهیاری سیل بندهای اطراف روستا را بررسی و تقویت کردند.

وی بیان داشت: احداث سیل بندها، دیواره سازی مسیل‌ها، تثبیت مسیل و لایروبی رودخانه و شناسایی سازه‌های پرخطر از اقدامات پیشگیرانه جهت سیلاب بوده است.

شیشه فروش با تاکید بر اصلاح مسیل رودخانه‌های مبارکه، شور، سلمان، گلشن، دامنه داران، مرق کاشان گفت: یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر مطالعات حریم و بستر رودخانه انجام شده و مناطق اولویت دار با تعیین کاربری صورت گرفت.

وی با اشاره به مطالعات پهنه بندی سیلاب در شهرستان‌های سمیرم، اردستان، فریدونشهر اظهار داشت: نقشه‌های تهیه شده از مطالعات پهنه بندی سیلاب به بخش‌های مربوطه ابلاغ شده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *