کوچ ییلاقی عشایر به استان اصفهان با تاخیر ۱۵ روزه انجام می شود

کوچ ییلاقی عشایر به استان اصفهان با تاخیر ۱۵ روزه انجام می شود
مختار اسفندیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: جامعه عشایری استان اصفهان مشتمل بر ۲۴ هزار نفر از ایل بختیاری و ۲۷ هزار نفر هم از ایل قشقایی است که با گرم شدن هوا و خشک شدن علف‌ها قشلاق خود را ترک کرده و رو به ییلاق کوچ می‌کنند.
وی بیان داشت: با شیوع ویروس کرونا برای حفظ سلامت عشایر لزوم تأخیر در کوچ عشایر از طریق ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا و نامه نگاری‌های استاندار، مدیرکل منابع طبیعی، مدیرکل امور عشایر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان به مدیران استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان انجام شد تا کوچ عشایر با تعویق ۱۵ روزه انجام شود.
تعویق تقویم کوچ عشایر از اردیبهشت به خرداد
مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با تاکید بر اولویت دهی به سلامت جامعه عشایر گفت: کوچ عشایر به طور معمول در ماه اردیبهشت انجام می‌شود اما امسال برای دوری جامعه عشایر از جامعه شهری کوچ عشایر از ۲۵ اردیبهشت ماه به ده خرداد موکول شده است.
وی با اشاره به ییلاق عشایر بختیاری در شهرستان‌های چادگان و فریدونشهر و ییلاق عشایر قشقایی در شهرستان‌های شهرضا، سمیرم و دهاقان ابراز داشت: در ۱۲ گلوگاه استان اصفهان جامعه عشایری غربالگری می‌شوند و پس از انجام تست و آزمایش وارد استان اصفهان خواهند شد؛ اقلام بهداشتی و ضدعفونی هم در اختیار عشایر قرار خواهد گرفت.
با کوچ دیرتر علوفه بهتر در انتظار عشایر است
اسفندیاری آسیب تأخیر در کوچ عشایر از نظر منابع طبیعی را مردود دانست و افزود: با کوچ دیرتر علوفه بهتری رویش یافته است و عشایر نگران کمبود علوفه نباشند، چراکه بر اساس بررسی‌های کارشناسی شده اول خردادماه بهترین زمان ییلاق عشایر است.
کوچ عشایر درون استانی از پانزدهم اردیبهشت
وی اشاره‌ای هم به عشایر درون استان اصفهان داشت و تصریح کرد: جامعه عشایر عرب جرقویه با جمعیت سه الی چهار هزار نفر از پانزدهم اردیبهشت ماه ییلاق خود را در استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان سمیرم خواهند گذراند.
مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با اشاره به جریمه‌های سنگین برای عشایری که زودتر از موعد مقرر به استان اصفهان کوچ کنند، گفت: بر اساس معیار و قوانین موجود عشایر متخلف جریمه خواهند شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *