ابلاغ ثبت ملی بنای تاریخی انبار غله روستای کندکلی سرخس

ابلاغ ثبت ملی بنای تاریخی انبار غله روستای کندکلی سرخس
ابلاغ ثبت ملی بنای تاریخی انبار غله روستای کندکلی سرخس

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی از ابلاغ ثبت ملی بنای انبار غله روستای «کندکلی» شهرستان سرخس خبر داد.

بنا بر گزارش روابط عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی، ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر افزود: بنای انبار غله که در میان بافت مسکونی روستای کندکلی واقع شده‌است، یک بنای تاریخی محسوب می‌شود و هم‌دوره و همزمان با دیگر بناهایی ارزشمند همچون انبار غله شهر سرخس، انبار غله روستای قوش خزاعی و انبار غله روستای تپه میر احمد است.

مکرمی‌فر افزود: این بنا در دوره پهلوی اول بنا نهاده شد و آستان قدس رضوی از آن برای انبار کردن و نگهداری غلات حاصل از زمین‌های کشاورزی که برای کشت در اختیار مردم عامه قرار داده‌ شده‌ بود، استفاده می‌کرد.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز درباره مشخصات این اثر اظهار کرد: این  انبار به وسعت ۱۹۴ متر مربع است و دارای دیوارهای قطوری به ضخامت ۹۰ سانتیمتر است که تمام آن‌ها از خشت و نمای آجری ساخته شده‌ است.

محمود طغرایی ادامه داد: بنای انبار تنها دارای یک نما(نمای شرقی) است و از سه سوی دیگر با خانه‌های مسکونی محصور شده است؛ ورودی بنا با درب بزرگ چوبی، در همین ضلع شرقی قرار دارد و بعد از گذشت از ورودی به یک اتاق با چهار در با ابعاد ۳ در ۳ متر می‌رسیم که دو درب در دو طرف و یک درب در روبه‌رو قرار دارد.

طغرایی افزود: دو درب کناری هر کدام به یک اتاق می‌رسد و از درب روبه‌رو به اتاق دیگری با چهار درب می‌رسیم که عینا مانند قبل تکرار می‌شود. در انتهای بنا، اتاق بزرگ مستطیل شکلی قرار دارد.

وی اظهار کرد: همه درب‌ها دارای قوس هلالی شکل بوده و پوشش سقف ۶ اتاق کوچک، بصورت گنبدی و پوشش اتاق مستطیلی شکل انتهایی، به صورت گهواره‌ای است که در استحکام و ایستایی ساختمان بسیار موثر بوده است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: در سقف هر اتاق یک دریچه به شکل دایره و به قطر حدود ۵۰ سانتیمتر وجود دارد که برای روشنایی داخل اتاق و همچنین برای ریختن غلات به داخل اتاق تعبیه شده است.

طغرایی بیان کرد: مصالح به کار رفته در بنای انبار، خشت‌های خام به ابعاد ۲۰ در ۲۰ سانتیمتر می‌باشد؛ بنا فاقد تزئینات معماری است و سطح داخلی دیوارها با لایه‌ای کاهگل پوشانده شده است که در بخش‌هایی از بنا با گذشت زمان این لایه فرو ریخته است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: در صورت همکاری مالکان این اثر  و با مشارکت اداره کل میراث‌ فرهنگی، امکان مرمت و استفاده مجدد از این ساختمان تاریخی به عنوان یک فضای فرهنگی و قابل استفاده برای اهالی روستا وجود خواهد داشت.

این بنا به شماره ۱۱۷ در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی فرهنگی ملی به استان ابلاغ شده‌ است. بر مبنای گفته‌های اهالی روستا، این بنا توسط استاد محمد تخته بازاری و استا جواد که از اصفهان برای ساخت بنا به سرخس فرا خوانده شده بود، ساخته شده است.

گفتنی است روستای روستای کندکلی در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهر سرخس واقع شده‌است.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *