۱۰ عادت پخت و پز که می‌تواند خطرناک باشد

۱۰ عادت پخت و پز که می‌تواند خطرناک باشد

۱۰ عادت پخت و پز که می‌تواند خطرناک باشد

تشخیص باکتری‌های خطرناک چه از نظر ظاهری و چه از نظر طعم غذایی غیرممکن است. با این حال، حتی مقدار کمی از چنین باکتری‌ها می‌توانند منجر به مسمومیت جدی غذایی شوند. برای جلوگیری از بروز آن، هرگونه شک و تردیدی در مورد خراب کردن آن، محصولی را دور بریزید.

۱- نحوه‌ی یخ زدایی گوشت
دامنه دمایی که در نظر گرفته شده است برای نگهداری مواد غذایی از ۴۱ درجه فارنهایت تا ۱۴۰ درجه فارنهایت (۵ درجه سانتیگراد تا ۶۰ درجه سانتیگراد) خطرناک است.
به همین دلیل است که همیشه باید گوشت را فقط در یخچال یا مایکروویو یخ زدایی کنید.

۲- شستن گوشت خام
زمانی که چیزی را می‌شوییم، آن را تمیز می‌کنیم. با این حال، این در مورد گوشت صحیح نیست. شستن مرغ‌های خام، گوشت گاو، گوشت بره یا گوشت گوساله قبل از پخت و پز، توسط متخصصان توصیه نمی‌شود. دلیل این امر این است که باکتری‌های موجود در گوشت به راحتی می‌توانند در محصولات دیگر، سطوح و ظروف گسترش یابد.

۳- خنک کردن مواد غذایی قبل از قرار دادن آن در یخچال
این قانون به همین دلیل است که یخ زدایی گوشت در خارج از یخچال یک ایده بد است: باکتری‌ها به سرعت در حالی که در دمای ۴۱ درجه فارنهایت تا ۱۴۰ درجه فارنهایت (۵ تا ۶۰ درجه سانتیگراد) رشد می‌کنند. به همین دلیل است که قرار دادن محصولات قابل خراب شدنی در خارج از یخچال بیش از ۱ یا ۲ ساعت بسیار خطرناک است.

۴- سعی کنید مواد غذایی را بررسی کنید که آیا خراب است
تشخیص باکتری‌های خطرناک چه از نظر ظاهری و چه از نظر طعم غذایی غیرممکن است. با این حال، حتی مقدار کمی از چنین باکتری‌ها می‌توانند منجر به مسمومیت جدی غذایی شوند. برای جلوگیری از این امر، اگر شک و تردید در مورد خراب بودن آن دارید، محصول را دور بریزید.

۵- خوردن خمیر خام
شما هرگز نباید به هر شکلی تخم مرغ خام بخورید. وجود باکتری سالمونلا در آن وجود دارد که برای افراد بسیار خطرناک است. علاوه بر این، خمیر نپخته را حتی بدون تخم مرغ امتحان نکنید، زیرا آرد می‌تواند E. coli را داشته باشد.

۶- رشد باکتری گوشت یا ماهی
این یکی دیگر از اشتباهات معمول آشپزی است که می‌تواند منجر به مسمومیت غذایی شود. همیشه دامنه خطرناک دما برای رشد باکتری‌ها را به یاد داشته باشید. وقتی گوشت را خارج از یخچال می‌گذارید، این قاعده را نقض می‌کنید.

۷- نمی‌توانید باکتری‌های گوشت و ماهی را زیر آب بکشید
غذا فقط در صورت گرم شدن در دما‌های معینی، ایمن تلقی می‌شود. این بهترین روش برای اطمینان از، از بین رفتن تمام باکتری‌ها است. برای اطمینان از اینکه ماهی یا گوشت به طور صحیح پخته شده است، می‌توانید از دماسنج آشپزخانه استفاده کنید.

۸- نشستن دست‌ها قبل از پخت و پز
باکتری‌ها در تمام سطوح، حتی دستان ما نیز زندگی می‌کنند. تصور کنید چند مورد را در طول روز لمس می‌کنید، و وقتی شروع به پخت و پز بدون شستن دست می‌کنید، می‌توانید تمام آن باکتری‌ها را به مواد غذایی خود منتقل کنید؛ و فراموش نکنید که هنگام انجام کار دست‌های خود را بشویید!

۹- خرید مرغ تزریقی از آب نمک یا آب اضافه شده
بسیاری از تولیدکنندگان طیور برای افزایش وزن محصولاتشان آب نمک یا آب به گوشت خود تزریق می‌کنند. اول از همه، چنین محصولاتی چندان بی خطر نیستند، بنابراین هنگام خرید مرغ توجه کنید و مواد افزودنی را با دقت بخوانید. این موارد اضافی همچنین می‌تواند بر طعم وعده غذایی شما تأثیر بگذارد.

۱۰- قرار دادن عسل در درجه حرارت بالا
طبق تحقیقات انجام شده، قرار گرفتن عسل در دمای بالا می‌تواند منجر به کاهش کیفیت آن شود و ممکن است منجر به افزایش برخی ترکیبات سرطان زا شود؛ بنابراین بهتر است عسل را به چای، آب جوش یا غذا‌های گرم اضافه نکنید.

منبع:بیتوته


منتشر شده

در

آشپزی, غذای ایرانی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *