ورودی ماسک به سمت وزارت بهداشت مطابق آمار نبوده است

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین صفوی، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، افزود: تا قبل از شیوع بیماری، نیاز مراکز درمانی و داروخانه‌ها از طریق شرکت‌های داخلی تأمین می‌شد و نیازی به واردات نداشتیم، اما با شروع بیماری و تقاضای بیشتر مردم، بخشی از انبارهای تولیدی به بهانه صادرات به دست دلالان افتاد و گرانفروشی شد تا جایی که در یکی دو روز کمبود ماسک در سطح مراکز درمانی دیده شد.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، افزود: ما به عنوان متولی بخش سلامت اعلام کردیم توزیع ماسک باید تجمیع و از طریق هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت و برای رفع نیاز بیمارستان‌ها انجام و مازاد آن به بازار عرضه شود.

صفوی گفت: تاکنون ورودی تولید کنندگان به سمت وزارت بهداشت نه تنها کافی، حتی مطابق آمار نیز نبوده است.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو افزود: مصرف در ۸۰۰ مرکز درمانی اعم از بخش خصوصی و دولتی و سایر نهادهای کشور روزانه حدود ۶۰۰ هزار عدد است و در سطح جامعه نیز با توجه به تولید ۲۰۰ میلیون عدد ماسک در کشور، ۸۰ درصد در مراکز درمانی و ۲۰ درصد در داروخانه‌ها توزیع می‌شد که اکنون با توجه به نیاز، این عدد تولید پاسخگو نیست و برآورد ما این است که باید ۴۰ میلیون ماسک در هفته عرضه شود.

صفوی گفت: آمار تولیدی ۱۳ تولید کننده در یک شیفت کاری ۷۰۰ هزار ماسک است، اما توان تولید، روزانه یک میلیون و پانصد هزار عدد است.

وی افزود: ماسک N ۹۵ قبلاً به صورت صنعتی مصرف می‌شد، اما امروز برای بخش ایزوله بیمارستان‌ها نیاز است و وزارت دفاع و بخش خصوصی در تولید ماسک کمک می‌کنند.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: بعد از شیوع کرونا در چین، عده‌ای سودجو به فکر صادرات بودند که بعد از بالا رفتن مصرف ماسک، جلوی صادرات آن گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک کشف شده در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و باید آمار مکشوفات به صراحت در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد.

صفوی گفت: خروجی تولید ماسک باید متناسب با عدد اعلام شده باشد و ملزومات دیگر و لباس‌های یکسره نیز نیازمند توسعه خروجی تولید است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *