واحدهای مشترک تحقیق و توسعه با صنایع استان مرکزی ایجاد شده است

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی؛ محسن نجفی که به مناسبت فرا رسیدن سی امین سالروز تأسیس دانشگاه صنعتی اراک «علم و صنعت اراک» در نشست با اصحاب رسانه سخن می گفت، با تاکید بر مطلب فوق از کسب رتبه ۱۷ توسط این دانشگاه در زمینه شاخص های ترکیبی ارتباط دانشگاه و صنعت در بین ۱۸۲ دانشگاه کشور در سال گذشته خبر داد.

وی با تاکید به اینکه ارتباط بین دانشگاه و صنعت زمانی موثر خواهد بود که محصول داشته باشد، ادامه داد : رشته‌های تحصیلی این دانشگاه بر اساس کارآمدی در بخش صنعت و معدن انتخاب شده است و در راستای ارتباط موثر با این بخش، با خوشه های مختلف ریلی، نفت و گاز، آلومینیوم، ماشین سازی و… نهادهای مشترکی را تشکیل داده است و همچنین به عنوان هاب منطقه در زمینه فعالیت های پژوهشی و فناوری، می تواند دستاوردهای کشور در این بخش ها را به سمت استان هدایت کند.

نجفی مجموع قراردادهای این دانشگاه با بخش صنعت را در سال گذشته ۱۷ مورد و به ارزش ریالی ۱۳۰ میلیارد ریال که در سال ۱۳۹۳ هفت مورد به ارزش ۵۸۰ میلیارد ریال بوده، عنوان کرد و گفت : امکان سنجی «قطار بوژی» با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت یکی از دستاوردهای مهم این دانشگاه در حوزه ارتباط با صنعت در سال جاری بود که این طرح با همکاری شرکت واگن پارس در حال انجام است.

وی تصریح کرد : حضور مستمر در همه عرصه های صنعت، اقتصاد، اجتماع و مدیریت شهری، با هدف تامین نیازهای علمی بخش های اداره کننده جامعه و افزایش ضریب جذب علمی در تمام زمینه ها از اهداف و برنامه های مهم دانشگاه صنعتی اراک بوده و هست.
رئیس دانشگاه صنعتی اراک با تاکید به اینکه صرفا توجه به بحث تولید علم و دانش افزایی مراکز علمی در سطح ملی و بین المللی حائز اهمیت نیست و موضوع اصلی در این خصوص میزان بهره مندی از علوم تولیدی است، ادامه داد : اگر مجموعه ای رتبه اول تولید علم جهان را در اختیار داشته باشد، اما نتواند در حوزه های مدیریت، فرهنگ، معدن، صنعت و تجارت ضریب جذب علمی بالایی داشته باشد، پیشرفتی نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به فعالیت ۱۷۰ عضو هیات علمی در چهار دانشکده مهندسی مکانیک، مهندسی برق، علوم زمین و علوم پایه و غیر بومی بودن ۸۰ درصد دانشجویان این دانشگاه بیان کرد : دانشگاه صنعتی اراک نه تنها با مشکل کاهش تعداد دانشجویان در سالهای اخیر که در برخی از دانشگاه های استان وجود داشته، روبرو نبوده بلکه در سال تحصیلی جاری ۱۸۰ نفر بیشتر از سال گذشته دانشجو جذب کرده است.

نجفی افزود : یک هزار و ۴۲۷ دانشجو در ۲ مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی اراک تحصیل می‌کنند که به دلیل برخورداری از ظرفیت ها و شاخص های ارزیابی دانشگاه ها، اکنون در میان ۱۰ دانشگاه صنعتی برتر کشور قرار دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک بالاترین ضریب اشتغال را در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی را از جمله دستاوردهای مهم فعالیت این دانشگاه دانست و بیان کرد : امروزه دانشگاه صنعتی اراک افتخارات و دستاوردهایی زیادی را در زمینه ارائه خدمات مورد نیاز جامعه به دست آورده و اغلب رشته های مورد نیاز خود را متناسب با نیازهای جامعه راه اندازی کرده است.

نجفی با بیان اینکه افزایش بودجه جاری دانشگاه نسبت به سال ۹۱ که زمان استقرار کامل دانشگاه بوده، از متوسط خوبی برخوردار بوده و موفق شده ایم تا در این زمینه، در میان ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار گیریم، افزود : از سال ۹۱ تا کنون هرساله به صورت ۱۰۰ درصدی اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی افزایش داشته و در جهت تأمین بودجه های تعمیر و تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های این دانشگاه، به رغم حمایت های نمایندگان استان تا کنون تنها ۶۰ درصد از مجموع اعتبار این حوزه به دانشگاه تخصیص داده شده است.

*فعالیت دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه با چشم انداز محصول محور بودن

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اراک هم در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر موفقیت قابل قبول عملکرد دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه در خصوص فعالیت در حوزه صنعت با چشم انداز ماموریت گرایی و محصول محور بودن، اضافه کرد: در سال ۹۳ تعداد ۷ قرارداد با درآمد ۵۸ میلیون تومان، سال ۹۴ تعداد ۸ پروژه با درآمد ۲۳۴ میلیون تومان، سال ۹۵ تعداد ۱۰ پروژه با درآمد ۴۲۰ میلیون تومان، سال ۹۶ تعداد ۱۳ پروژه با درآمد ۵۵۰ میلیون تومان و در سال ۹۷ نیز تعداد ۱۵ قرارداد با درآمد یک میلیارد و ۳۸۸ میلیون تومان، حاصل فعالیت های این دفتر در حوزه ارتباط با صنعت بوده است.

محمد گهری در خصوص دستاوردهای این دانشگاه در حوزه چاپ و انتشار کتاب و تدوین مقالات پژوهشی، بیان کرد : دانشگاه صنعتی اراک توانسته است در سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶، رتبه اول دانشگاه های منطقه ۴ کشور را در زمینه چاپ و انتشار کتب دانشگاهی و مقالات Q۱ کسب کند.

وی به راه اندازی و فعالیت مرکز تحقیقات توسعه پایدار به عنوان سومین مرکز تحقیقاتی مشترک دانشگاه با شهرداری و شورای شهر اراک اشاره کرد و گفت : پروژه امکان سنجی بوژی قطار پر سرعت با سفارش یکی از شرکت های مادر تخصصی استان انجام شده که خوشبختانه فاز اول این پروژه بعد از گذشت ۶ ماه به اتمام رسیده است و امیدواریم با حمایت های مجموعه استان، بتوانیم در آینده نزدیک نیز فاز دوم این پروژه ملی را تکمیل کنیم.

۴۶

منبع : خبر آنلاین


منتشر شده

در

مرکزی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *