معرفی جاذبه های دیدنی و گردشگری آران و بیدگل

مکان های دیدنی آران و بیدگل

آران و بیدگل کجاست؟

آران و بیدگل در حاشیه جنوب غربی کویر ایران که شمال آن به دریاچه نمک و کویر مرنجاب و از جنوب به شهر زیبای کاشان منتهی می شود، این شهرستان جمعیتی حدود صد هزار نفر دارد و نکته جالب اینجاست که آران و بیدگل از به هم پیوستن دو بخش آران و دیگری یعنی بیدگل به وجود آمده که این دو بخش سال ها از هم جدا بوده اند.

جاذبه های گردشگری آران و بیدگل

۱. مکان های دیدنی آران و بیدگل: کاروانسرای تاریخی مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و این کاروانسرا به علت اینکه در یکی از انشعابات راه تاریخی ابریشم و همچنین از سوی دیگر به علت اینکه در جاده اصلی ارتباطی کاروان های بازرگانی بین شهرهای مرکزی ایران و شهرهای شرقی و شمالی ایران قرار داشته است به یکی از اطراقگاه های مهم این مسیر تبدیل شده بود.

شاه عباس پس از دستبردهای راهزنان آن مسیر و زمان، در سال ۱۳۱۳ هجری قمری به منظور استقرار معمولی و محافظینی از این راه پر خطر و محلی امن برای اقامت کاروانیان و مسافران (حتی زوار خراسان که از این شاهراه استفاده می‌کردند) در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال آران و بیدگل و در مجاورت دریاچه نمک دستور ساخت داد.

این کاروانسرا پس از سالیان که راه‌ های جدیدی بین تهران، قم و کاشان ساخته شد از یاد‌ها رفت و تبدیل به متروکه شد. در سال‌های اخیر کاروانسرای مرنجاب آران و بیدگل پس از مرمت و بازسازی به عنوان اقامتگاهی کویری برای گردشگران و توریست‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

جاهای دیدنی آران و بیدگل

در آران و بیدگل کجا بریم ؟

۲. جاذبه های تاریخی آران و بیدگل: قلعه کرشاهی

قلعه ای از خشت و گل و آثاری به برجای مانده از عصر قاجار و یکی از پایگاه‌ های مهم نایب حسین کاشی از یاغیان اواخر دوره قاجار است. هنوز می توان جای گلوله های توپ روی دیوارهای این قلعه را دید که خبر از درگیری این یاغیان و نیروهای دولتی آن زمان می‌دهد.

قدمت این قلعه به زمان مغول ها بر می گردد که در زمان حمله مغول‌ها به ایران سربازان ایرانی در این قلعه دفاع جانانه کردند، حتی بر خلاف تصور مغول‌ها که می‌توانند در این حصر ایرانی‌ها را از بین ببرند بر عکس خود توسط غافلگیری سربازان ایرانی از پای در آمدند.

این قلعه از لحاظ مکان جغرافیایی بعد از شهر ابوزید آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل قرار دارد و مسیر دسترسی به آن بعد از شهر ابوزیدآباد به روستای قاسم آباد که رسیدید ۳۰ کیلومتری به سمت شمال حرکت کنید و پس از طی جاده خاکی به این قلعه با شکوه خواهید رسید.

مناطق دیدنی آران و بیدگل

۳. دریاچه نمک آران و بیدگل

یکی از جاهای دیدنی آران و بیدگل که از دروازه کویر وارد آن می شوید دریاچه‌ای استثنایی و منحصر به فرد که بین سه استان اصفهان، قم و سمنان به وسعت ۲۵۰۰ کیلومتر مربع واقع شده است.

این دریاچه از جاذبه های کویر مرکزی ایران سالانه چشم هزاران توریست ایرانی و خارجی را به خودش جلب می کند.

صحنه زیبا از نمک ها که به سفیدی برف و تا ارتفاع ۲۰ سانتی متر منظره‌های رویایی را به وجود آورند و شاید شما در تصاویری که از دریاچه نمک آران و بیدگل دیده اید متوجه چند ضلعی هایی بر سطح زمین شده باشید، این چند ضلعی‌ها همان کریستال‌های نمک هستند که بر اثر بارش و تبخیر مجدد به وجود آمدند.

جاهای دیدنی آران و بیدگل اصفهان

۴. دشت کویر و بند ریگ آران و بیدگل

در سال‌ های اخیر یکی از مقاصد مهم گردشگری سفر به کویر و دیدن مناظر تکرار نشدنی برای علاقمندان است.

سکوتی که هیچ جا پیدا شدنی نیست، تپه‌ ماهورهای طلایی، بقایای قلعه‌ها و ساختمان‌های قدیمی تک و توک تپه‌های ریگ و سفری دل انگیز را در دشت کویر آران و بیدگل برای شما رقم خواهد زد.

کویر آران و بیدگل

۵. زیارتگاه محمد هلال بن علی علیه السلام آران و بیدگل

امامزاده محمد هلال بن علی علیه السلام در آخر ماه شعبان و شب اول ماه مبارک رمضان ۱۴ هجری قمری در مدینه متولد می‌شود.

منقول است که امیرالمومنین علی علیه السلام پس از ادای نماز مغرب با شنیدن خبر تولد فرزندش به آسمان نگاه می‌کنند و چون چشمشان به هلال ماه رمضان می‌افتد می‌ فرمایند “هاذا حلال وجهه” این نوزاد رویش چون ماه است و به همین علت محمد هلال نام گذاری می‌کند.

آن بزرگوار مدت ۳ سال در شهر آران زندگی می‌کردند و در نهایت جمعه شب آخر ماه رمضان سال ۶۴ هجری قمری از دنیا می‌روند.

زیارتگاه محمد هلال بن علی علیه السلام مهمترین مرکز تاریخی و مذهبی شهر آران و بیدگل به حساب می‌آید و جزء مجموعه‌های تاریخی جالب منطقه طبیعی به ناحیه مرکزی ایران است.

شاید در ایام محرم و عزاداری امام حسین علیه السلام تصاویری را از صدا و سیمای ایران از این زیارتگاه مشاهده کرده باشید. گنبد و گلدسته‌ های کاشی‌کاری شده و سردرب فاخر و زیبای این بارگاه و صحن بزرگ و طاق، تزئینات و کاشی‌کاری و گچبری و نقاشی و ایوان‌ها و حرم آینه‌کاری شده و آثاری از دوران سلجوقی و صفوی و قاجاری،

یکی از مجموعه‌های بزرگ زیارتی، سیاحتی و تاریخی این منطقه است و همچنین چندین هزار جلد کتاب نفیس و نسخه خطی بی‌نظیر در کتابخانه این مجموعه بی‌نظیر موجود می باشد.

اماکن مذهبی آران و بیدگل

آب و هوای آران و بیدگل

آب و هوای آران و بیدگل چون کویری است، در فصل تابستان یعنی از نیمه خرداد تا نیمه مهرماه بسیار گرم است و فصل زمستان آن هم سرد و خشک است، ولی از آذر ماه تا پایان اسفند بهترین فصل برای رفتن به کویر و تورهای کویری است.

مردم این خطه از نژاد اصیل آریایی هستند و گویش اهالی آران و بیدگل مختلف ولی گویش رایج محلی به زبان “راجی” یا “دهی” از گویش‌ های پهلوی قدیم است.


منتشر شده

در

گردشگری

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *