مشکل نهاده‌های دامی در زنجان مرتفع شد/خرید تضمینی ۷۰۰ تن گوشت مرغ

جواد تاراسی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دغدغه‌ای که در حوزه نهاده‌های دامی وجود دارد، یک دغدغه کشوری بوده و محدود به استان زنجان نیست، افزود: چند موضوع این موضوع را تحت‌الشعاع قرار داده که یکی از این موارد، بحث شیوع ویروس کرونا در کشور است.
وی تصریح کرد: مواردی چون تامین بازار شب عید و ماه مبارک رمضان، باعث شد تا شاهد انجام جوجه‌ریزی از سوی مرغ‌داری‌ها به میزان کافی در استان باشیم و خوشبختانه در این زمینه با مشکل خاصی مواجه نیستیم.
تاراسی با یادآوری اینکه بحث پیش‌بینی نشده شیوع بیماری کرونا مطرح باعث تعطیلی مجالس و اجتماعات و نیز تعطیلی رستوران‌ها شد و مردم نیز رغبتی برای مصرف بیشتر گوشت مرغ نشان ندادند، لذا مصرف استان در این زمینه با کاهش قابل توجهی مواجه شد، ادامه داد: این در حالی است که برنامه‌ریزی لازم برای عرضه محصولات طیور صورت گرفته بود اما همه این اتفاقات باعث کاهش عرضه و پایین آمدن قیمت شد و به همین خاطر از ابتدای سال‌جاری بحث خریدهای تضمینی و حمایتی از تولیدکنندگان این عرصه به عمل آمد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در همین راستا و تا به امروز ۷۰۰ تن گوشت مرغ از مرغ‌داری‌ها به صورت تضمینی خریداری شده است تا شاهد افت قیمت در راستای حمایت از این صنعت نباشیم، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ واحد فعال در عرصه طیور اعم از مادر، گوشتی و تخم‌گذار در استان داریم که یکی از وظایف سازمان جهادکشاورزی، این است که صنعت طیور را به یک صنعت پایدار و با ثبات در استان تبدیل کند.
تاراسی یادآور شد: در خصوص استقرار واحدهای طیور نیز در گذشته دقت‌نظرهای کافی به عمل آمده است، به‌ویژه در خصوص حرایم که ارتباط مستقیم با بحث تلفات و بهداشت مرغ‌داری‌ها دارد، اقدامات لازم در استان برخلاف سایر استان‌ها صورت گرفته و از این حیث تا حدود زیادی امنیت برقرار است.
وی با اشاره به اینکه زمانی که عرضه در این زمینه زیاد شد و به تبع آن جوجه‌ریزی نیز افزایش یافت، متاسفانه در سراسر کشور با تخصیص نشدن ارز برای نهاده‌های دامی مواجه شدیم، بیان کرد: علاوه بر این، حمل و نقل‌های بین استانی نیز تحت‌الشعاع قرار گرفت و با کاهش مواجه شد تا اینکه رفته‌رفته موضوع نهاده‌های دامی به یک موضوع اورژانسی در کشور تبدیل شد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه نهاده‌های دامی از دو طریق تامین می‌شود، افزود: اول روش تامین نهاده‌های دامی از طریق واردکننده‌های بخش خصوصی بوده و روش دوم از محل استراتژیک کالاهای اساسی صورت می‌گیرد.
تاراسی با یادآوری اینکه هر ماه حدود ۱۶ هزار تن ذرت و نیز ۸۰۰۰ تن کنجاله سویا در استان به مصرف دام و طیور می‌رسد، ادامه داد: زمانی که در استان به این حجم ذرت و کنجاله سویا نیاز داریم، قطعاً تامین این مقدار از توان امور پشتیبانی سازمان جهادکشاورزی خارج است.
وی گفت: برای اینکه با مشکل زیادی در این زمینه برخورد نکنیم، امور پشتیبانی بحث خرید تضمینی مرغ و نیز صدور مجوز برای تامین ذرت مورد نیاز دامداران به میزان ۱۰۰ هزار تن را در دستور کار قرار داد.
تاراسی افزود: سهم استان زنجان بر اساس تعداد مرغ‌داری‌های فعال و جوجه‌ریزی و نیز برخی از استانداردها در این زمینه ۱.۵ درصد است که طی چند روز گذشته ۱۵۱۲ تن ذرت به استان تخصیص یافته است تا بتوانیم فاصله ایجاد شده را جبران کنیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه نهاده‌های بخش خصوصی در حال حاضر با تامین ارز و فعالیت بخش حمل و نقل به دست‌شان خواهد رسید، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، امروز ذخیره نهاده‌های استراتژیک در استان انجام شده و بر اساس ساختارهایی که سازمان امور دام دارد، این نهاده‌ها در استان توزیع خواهد شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *