بررسی چالش های پیش روی «جهش تولید» در تهران

بررسی چالش های پیش روی «جهش تولید» در تهران
خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سال ۹۹ توسط مقام معظم رهبری به عنوان «سال جهش تولید» نام گذاری شد، جهشی که در ادامه سال ۹۸ با عنوان «رونق تولید» قرار است، در کشور رخ دهد و این جهش مطالبه رهبر معظم انقلاب و از مقدمات پیشرفت و توسعه پایدار کشور است.
سال ۹۹ تفاوتی با سال‌های قبل دارد و آن تعطیلی واحدهای تولیدی در ماه ابتدایی سال و مشکلات اقتصادی حاصل از شیوع کرونا است، اما لازمه جهش تولید چیست و چه موانعی بر سر راه تولیدکنندگان قرار دارد، سوالی است، که امروز در بسیاری از محافل اقتصادی و اجرایی مطرح است.
جهش تولید با مدیران خسته محقق نمی‌شود
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تحقق شعار سال و نیل به «جهش تولید» نیازمند چند مؤلفه مهم است، اولین مؤلفه این است، که موانع جهش تولید برداشته شود، از جمله مهم‌ترین این موانع مبارزه با بروکراسی اداری و برداشتن هفت خان تولید است.
حجت الاسلام سید محسن محمودی به بازدیدهای مختلف خود از واحدهای تولیدی استان و آشنایی با درد دل تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: برداشتن موانع جهش تولید نیازمند عزم جدی مسئولان و باور داشتن این مهم است.
وی اضافه کرد: حضور مدیران جهادی در سنگرهای تصمیم گیری لازمه دوم تحقق «جهش تولید» است، با وجود مدیران خسته این امر محقق نخواهد شد.
محمودی توجه به ظرفیت‌های استان تهران را مؤلفه سوم و مهم تصمیم گیری های مدیران استانی دانست و تاکید کرد: توسعه تولید با وجود آمادگی در واحدهای صنعتی و تولیدی تأمین آب جهت توسعه کشاورزی، تأسیس صنایع تبدیلی و عملیاتی کردن وعده‌های مسئولان به مردم از جمله ضرورت‌های تولید در منطقه است.
وی گفت: من با صراحت می گویم، مردم‌به توانمندی کشور باور دارند و در حال تلاش در حد توان هستند، اما متأسفانه چشم برخی مسئولان همچنان به غرب است، از قافله مردم عقب مانده‌اند.
جریمه‌های سنگین بانکی و ایرادهای موجود در مالیات بر ارزش افزوده بزرگترین چالش تولید
مدیر یکی از شهرک‌های صنعتی استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر نحوه نادرست دریافت مالیات بر ارزش افزوده را مورد اشاره قرار داد و افزود: متأسفانه سال‌ها است، که به اشتباه مالیات بر ارزش افزوده به جای دریافت از مصرف کننده نهایی از تولیدکننده اخذ می‌شود و امروز برخی از واحدهای تولیدی بابت مالیات بر ارزش افزوده جریمه شده‌اند.
غلامحسین هاشمیه گفت: الگوی مالیات بر ارزش افزوده از کشورهای غربی گرفته شده است، اما متأسفانه الگوبرداری ناقص است، چرا که در همان کشورهای غربی این مالیات از مصرف کننده دریافت می‌شود، ولی در کشور ما زور همه به تولیدکنندگان می‌رسد، در حال رایزنی با نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی هستیم، تا پس از ورود به مجلس به اصلاح این قانون بپردازند.
این فعال تولید ماده ۱۱ قانون «هوای پاک» را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: طبق این قانون اگر یک تولیدکننده بخواهد، یک خط تولید جدید در واحد تولیدی خود اضافه کند، نیاز به اخذ مجوز از محیط زیست است، در حالی که عبور از موانع اخذ مجوز خود کاری دشوار و سخت است، امروز برای تحقق «جهش تولید» نیاز به اصلاح قوانین بیمه، دارایی و دیگر قوانینی است، که بال‌های تولید کننده را برای جهش تولید می‌بندند و صنعتگر با آنها درگیر است.
وی به سودهای بالای بانک‌ها و جریمه‌های تأخیر اقساط را از دیگر معضلات تولیدکنندگان دانست و گفت: تسهیلات راه اندازی کارخانه و یا خرید دستگاه‌ها کمر تولیدکننده را می شکند و تولیدکنندگان توان پرداخت اقساط این تسهیلات را ندارند.
تورم اجرای پروژه‌های تولیدی را نیمه تمام گذاشته است
مدیر یکی از شهرک‌های گل جنوب تهران نیز پرداخت تسهیلات تکمیلی برای راه اندازی گلخانه‌ها را از ملزومات «جهش تولید» دانست و در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در گرانی‌های اخیر آهن گالوانیزه، گرم کننده (heater)، تابلو برق و … چند برابر شده است و لذا افرادی که در پی راه اندازی گلخانه‌ها بودند، توان اتمام پروژه‌های خود را ندارند و کار متوقف شده است.
محسن گذری اضافه کرد: متری ۱۶۰ هزار تومان برای احداث گلخانه‌ها تسهیلات ارائه شده است، در حالی که با قیمت‌های الان متری ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان برای احداث گلخانه هزینه می‌شود و پرداخت تسهیلاتی برای تکمیل پروژه‌های گلخانه‌ای از ملزومات جهش تولید است.
وی بسته شدن تالارها به دلیل شیوع ویروس کرونا را یکی از رخدادهایی دانست، که خسارت فراوانی به گلخانه دارها و تولیدکنندگان گل و گیاه زد و افزود: بسیاری از گلخانه دارها گل‌ها را به دلیل نبودن مشتری دور ریختند و خسارت زیادی دیدند.
گذری، نبود زیرساخت‌ها مانند گاز و… مورد اشاره قرار داد و گفت: این زیرساخت‌ها فراهم شود، نبود این ملزومات عملاً هزینه‌های تولید را بالا برده و امکان رقابت را در بازار از بین می‌برد.
۲۰ درصد اقتصاد کشور در استان تهران قرار دارد
استاندار تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بررسی ابعاد مختلف اقتصادی و رفع معضلات «جهش تولید» در پساکرونا را بسیار با اهمیت توصیف کرد و افزود: کرونا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است.
انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به فعالیت ۳۵ هزار واحد تولیدی در استان تهران گفت: ۲۰ درصد اقتصاد کشور در استان تهران قرار دارد و این استان ۶۰ درصد مالیات کشور را تأمین می‌کند، لذا جهش تولید در استان تهران سبب جهش در تولید سراسر کشور شده و اهمیت فراوانی دارد و به همین دلیل باید بر اساس سند آمایش و نیز سند توسعه‌ای استان تهران اقدام به جهش در تولید کرد.
وی تعامل با فعالان بخش خصوصی را از ملزومات جهش تولید دانست و ضمن تأیید اهمیت به نظر فعالان اقتصادی گفت: شهرک‌های صنعتی استان تهران پیشرفت خوبی در زمینه تولید داشته‌اند و برای تداوم این رشد و تحقق جهش تولید باید به شهرک‌های صنعتی و نیز بنگاه‌های اقتصادی بیش از پیش اهمیت داد و با جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی زمینه‌های توسعه اقتصادی را فراهم آورد.
بیش از یک ماه از سال ۹۹ با عنوان «جهش تولید» می‌گذرد و باید دید، عزم مسئولین برای برداشتن موانع تولید از سر راه فعالان تولید تا چه حد جدی است و آیا می‌توان در ۱۱ ماه باقی مانده از سال شاهد اقدامی جهش گونه برای شکوفایی تولید و اقتصاد بود، یا خیر؟
سوالی که برای پاسخ به آن باید منتظر ماند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *