مشکلات گفتاری عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی است

مشکلات گفتاری عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی است

مشکلات گفتاری عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی است

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کردستان، خلیل رنجبر با تبریک فرا رسیدن روز ملی گفتار درمانی، اظهار داشت: دانش آموزان با نیاز ویژه دارای آسیب شنوایی، کم توان ذهنی، فلج مغزی، چند معلولیتی و دارای اختلالات یادگیری نسبت به سایر گروه‌ها نیازمند مداخلات بیشتری در حوزه اختلالات گفتاری هستند.

وی افزود: حدود هزار و ۳۸۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۸۸ مدرسه و مرکز مستقل و ضمیمه شهری و روستایی ویژه، بیش از ۴۰۰ دانش آموز دارای آسیب بینایی، شنوایی خفیف تا شدید و معلول جسمی حرکتی در پایه‌های مختلف تحصیلی مدارس عادی با رویکرد تلفیقی فراگیر، هزار و ۵۰۰ دانش آموز دارای اختلالات یادگیری – رفتاری در پایه‌های اول تا سوم مدارس عادی دوره ابتدایی نیاز به تمهیدات توانبخشی در زمینه ارزیابی، تشخیص و درمان دارند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه کودکانی که از اختلالات گفتار و زبان رنج می‌برند گفتار و کلمات را نمی‌توانند روان ادا کنند و انتقال پیام به دیگران برای آنان دشوار است، ادامه داد: گفتار درمانی روشی درمانی است که گفتار کودک و توانایی او را در درک و استفاده از زبان حتی در ارتباط غیر کلامی بهبود می بخشد و با تشخیص و درمان زود هنگام از دوران کودکی می‌توان به رفع کامل اغلب اختلالات گفتار و زبان کمک کرد.

رنجبر یادآور شد: حدود ۱۲ درصد از جمعیت کشور به گفتار درمانی و مداخلات گفتاری نیاز دارند و با افزایش سن جامعه و بروز اختلالات اکتسابی مثل تصادفات، سکته مغزی، آلزایمر، پارکینسون، ام اس و از طرفی افزایش نرخ اختلالات رشدی مثل اتیسم گفتار درمانی یا همان آسیب شناسی گفتار جزو ملزومات اساسی در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: عدم اطلاع رسانی به موقع و دقیق از سوی خانواده به مدارس موجب پنهان ماندن این اختلال در کودک و به مخاطره افتادن روابط فردی و اجتماعی کودک می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: اولیا با اطلاع رسانی به موقع به معلمان و مدیران مدارس نقش بسزایی در کاهش و رفع این اختلال در کودک ایفا می‌کنند، چنانچه این اختلال در زمان مناسب شناسایی و پیشگیری نشود، علاوه بر ایجاد مشکلات درسی، تحصیلی و ارتباطی در مدرسه جایگاه شغلی، اجتماعی و مهارتی آنان در آینده نیز دچار مشکل و خسارت جبران ناپذیری می‌شود.


منتشر شده

در

کردستان

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *