مرمت و احیا ۲۴ بنای تاریخی گلستان/ رشد ۱۲ درصدی بازدید از موزه‌ها

مرمت و احیا ۲۴ بنای تاریخی گلستان

مرمت و احیا ۲۴ بنای تاریخی گلستان/ رشد ۱۲ درصدی بازدید از موزه‌ها

 

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد تجری با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه مرمت آثار طی سال گذشته در گلستان، اظهارکرد: ۲۴ بنای تاریخی استان در سال ۹۸ با اعتبار بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، استانی، کمک‌های فنی و اعتباری و پروژه‌های مشارکتی مورد مرمت و احیا قرار گرفت.

وی با تشریح پروژه‌های مرمتی استان خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۴ بنای تاریخی با اعتبار ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از منابع ملی و استانی در سال ۹۸ مرمت و احیاشده است. مرمت جداره بافت تاریخی گرگان، مرمت خانه خوزینی، مرمت خانه فاطمی، مرمت پوشش سقف خانه تاریخی داداشی، مرمت قسمتی از پوشش سقف مدرسه تاریخی صالحیه و غیره ازجمله بناهایی است که در سال گذشته بااعتبار ملی و استانی مورد مرمت و احیا قرار گرفت.

تجری بیان کرد: مشارکت در تعمیر و مرمت ۶ بنای تاریخی استان هم در سال گذشته با همکاری بخش خصوصی و مالکین بناهای تاریخی بااعتبار ۵ میلیارد ریال اجرایی شد.

وی همچنین با اشاره به تسهیلات پرداختی در حوزه مرمت آثار تاریخی گفت: در سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ساماندهی، مرمت و احیا به چهار خانه تاریخی قرآنی، تقوی، شفیعی و رضاقلی‌نژاد پرداخت شده است.

تجری با اشاره به این‌که بافت تاریخی گرگان (استرآباد) به‌عنوان اولین بافت کل کشور در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۱ ثبت آثار ملی شد، تصریح کرد: در چند سال اخیر ورود بخش خصوصی موجب تحول در این بافت ارزشمند شده است.

وی یادآور شد: خانه‌های تاریخی رضا قلی‌نژاد و شفیعی در بافت تاریخی گرگان سال گذشته به‌صورت کامل و جامع با سرمایه حدود ۵۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی مرمت و به واحدهای اقامتی و پذیرایی تبدیل‌شده است.

تجری با اشاره به این‌که مرمت بخشی از جداره گذر تاریخی سرچشمه به مصلی در بافت تاریخی گرگان بااعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ با همکاری و مشارکت شهرداری گرگان اجرایی شد، گفت: «در این طرح تاکنون اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است که شامل خرید و مرمت بناهای ارزشمند در مسیر، مرمت جداره و مرمت بام‌های رو به مسیر بوده است.

وی از تأمین اعتبار بالغ بر ۱.۵ میلیارد ریال برای مرمت و مرمت اضطراری سه بنای تاریخی باباکلانتری و منصوریان در محله دربنو و سرچشمه و بنای تاریخی مقصود لو در محله نعل‌بندان واقع در بافت تاریخی گرگان طی سال ۱۳۹۸ در قالب طرح اشتغال پایدار خبر داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان همچنین از افزایش آمار بازدیدکنندگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی استان در سال ۹۸ خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۸۵ هزار و ۵۳۰ نفر از موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی سطح استان بازدید کردند که نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد ۱۲ درصدی در میزان آمار بازدیدکنندگان را شاهد بودیم.

تجری افزود: با توجه به اهمیت حفاظت، مرمت و ساماندهی اشیا فرهنگی‌تاریخی، سال گذشته هزار و ۱۴۲ اشیای فرهنگی‌تاریخی استان گلستان مورد حفاظت و مرمت و دو هزار و ۱۷۷ اموال منقول استان مورد ساماندهی قرار گرفت.


منتشر شده

در

گلستان

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *