فاصله گذاری هوشمند در حرف ها ماند/ هرمزگانی ها خطر را جدی بگیرند

فاصله گذاری هوشمند در حرف ها ماند/ هرمزگانی ها خطر را جدی بگیرند
فاصله گذاری هوشمند در حرف ها ماند/ هرمزگانی ها خطر را جدی بگیرند

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، رضا زرگر؛ از ۲۳ فروردین ماه با آغاز اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در مراکز استان‌ها و رسیدن تعداد کارکنان به دو سوم شاهد افزایش جمعیت در سطح شهرها شدیم. به طوری که در شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان مجدداً ترافیک به حالت عادی بازگشت. در این بین تاکسی‌ها به عنوان مهمترین عنصر حمل و نقل عمومی بیشترین تأثیر را در جابجایی مسافران در سطح شهر بندرعباس دارند.

علیرغم اینکه در دستور العمل های وزارت بهداشت نشست بیش از دو مسافر در صندلی عقب تاکسی ممنوع شده اما متأسفانه در شهر بندرعباس این دستورالعمل توسط بسیاری از تاکسی‌ها رعایت نمی‌شود. نکته قابل توجه دیگر عدم استفاده رانندگان تاکسی از دستکش و ماسک است که این امر ضریب ابتلای رانندگان به بیماری کرونا و حتی انتقال به مسافران را افزایش می‌دهد.

به گفته حریرچی معاون وزیر بهداشت و درمان سهم حمل و نقل عمومی در شیوع ویروس کرونا در شهرهای کشور، ۲۶.۵ درصد (بیش از یک چهارم) شرایط انتقال ویروس را فراهم می‌کند و اگر این درصد افزایش را با مدارس بررسی کنیم می‌بینیم که مدارس ۱۱ درصد احتمال درگیری با ویروس کرونا را ایجاد می‌کند ذکر این نکته ضروری است که این رقم از دو جهت برای ما معیار است و می‌توان با میزان شیوع ویروس کرونا از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی آن را مورد سنجش قرار داد که مردم تا چه میزان در شهر تردد می‌کنند.

نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در صنوف مختلف امری ضروری است

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سیاست ستاد ملی مبارزه با کرونا هم فرصت است هم تهدید. فرصت به معنای داشتن خط و مشی واحد، و تهدید به معنای اینکه مشکلات هر استان متفاوت است و برنامه‌ی یکسان اجرایی را دارای چالش می‌کند.

آبتین امیری گفت: تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بر بازگشایی اصناف کم ریسک و کم خطر است و مهم در این مرحله نظارت دقیق بر پروتکل‌های بهداشتی در صنوف مختلف امری ضروری است.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: با هماهنگی اتاق اصناف بندرعباس تلاش می‌شود که این نظارت در سطح شهر بندرعباس تقویت شود و از فعالیت مشاغل پر خطر مثل دستفروشی جلوگیری شود.

امیری گفت: مسئولیت مهار کرونا در زمان بازگشایی برخی صنوف، دارای سه ضلع است. هم نظارت و پشتیبانی دولتی و اداری، هم رعایت پروتکل از سوی صاحبان صنوف و مهم رعایت و عدم سهل انگاری مردم و اینکه همچنان ترددها در سطح شهر به عنوان امری ضروری دیده شود و از ترددها و رفت و آمدهای غیر ضروری خودداری شود.

الزام اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌های شهری

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها و تداوم ضدعفونی و گندزدایی تاکسی‌های شهری و پایانه مسافربری خلیج فارس خبر داد.

سعید حسینی پور هفته گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نظافت و ضدعفونی مستمر برای ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می‌پذیرد، اظهارداشت: تمهیدات پیشگیرانه مختلفی با هدف جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شده که شست‌وشو و ضدعفونی مستمر محیط پایانه مسافربری خلیج فارس و تاکسی‌های شهری بندرعباس از آن جمله به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تمام تاکسی‌هایی که در شهر بندرعباس فعال هستند باید با همکاری رانندگان ضدعفونی شوند، تصریح کرد: این طرح در سطح شهر به منظور ارتقای سلامت شهروندان و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از اسفند ۹۸ به صورت چند نوبت در روز در حال اجرا است.

حسینی‌پور گفت: طبق مصوبه وزارت بهداشت در خصوص الزام رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سلامت محیط کار در ناوگان تاکسیرانی شهری کشور، حفظ سلامت رانندگان و مسافران، در تاکسی‌های درون شهری حداکثر سه نفر مسافر و با احتساب راننده چهار سرنشین در نظر گرفته شده است. در همین راستا در صندلی عقب خودرو حمل و نقل عمومی بیش از دو مسافر و صندلی جلو بیش از یک مسافر مجاز به سوار شدن نیستند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس خاطرنشان کرد: فرآیندهای بهداشتی و ضدعفونی جهت پیشگیری از بیماری کرونا همچنان تداوم خواهد یافت و از شهروندان می‌خواهیم که به منظور حفظ سلامت خود و دیگران توصیه‌های بهداشتی را در اماکن و وسایط حمل و نقل عمومی رعایت کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت فاصله گذاری اجتماعی بین شهروندان، گفت: تردد اتوبوس‌های درون‌شهری به دلیل ازدحام جمعیت و افزایش سرعت انتقال ویروس کرونا، تا اطلاع ثانوی فعالیت اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری بندرعباس متوقف و ممنوع است.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: هریک از شهروندان خود به تنهایی می‌توانند مسئول نظارت بر کار و فعالیت تاکسیرانان باشند و در مواجهه با نقض قوانین لازم الاجرا به عنوان یک شهروند مسئولیت پذیر و مطالبه گر از رانندگان تاکسی درخواست کنند که بیش از دو سرنشین در صندلی عقب خودرو سوار نکنند و در صورت عدم رعایت، تخلف را به بازرسین سازمان گزارش دهند.

علیرغم گفته‌های مسئولان شهرداری بندرعباس در حوزه حمل و نقل شهری، اما مشاهدات خبرنگار مهر خلاف این گفته‌ها است و بسیاری از رانندگان تاکسی فاقد تجهیزات بهداشتی و بی توجه به دستور العمل ها هستند و مانند قبل از کرونا تعداد ۳ نفر در صندلی عقب سوار می‌کنند.

عملکرد سازمان‌های نظارتی و خدمات رسان در اجرای فاصله گذاری هوشمند باید تقویت شود

حسین فرشیدی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: متأسفانه هنوز خیلی‌ها به باور خطرناک بودن بیماری کرونا نرسیده اند. زیرا هنوز در محیط کار، محله، شهر و یا اطرافیان موردی از بیماری کرونا را مشاهده نکرده اند به همین خاطر با فراغ بال در سطح شهر به کارهای روزمره و غیرضروری می‌پردازد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که متأسفانه هنوز فاصله گذاری هوشمند اجتماعی در سطح شهر بندرعباس توسط ناوگان عمومی حمل و نقل و اصناف رعایت نمی‌شود و شما چه برنامه جدی برای برخورد و تذکر دارید، عنوان کرد: اصناف باید در سامانه salamat.gov.ir قبل از شروع به کار، ثبت نام کنند که تا کنون متأسفانه موارد ثبت نام کم بوده ولی تا ۵ اردیبهشت تمدید شده و انتظار داریم همه اصناف این ثبت نام را انجام دهند در غیر این صورت از ادامه فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابراز داشت: اصنافی که می‌خواهند مغازه‌ای خود را باز کنند باید دستورالعمل‌ها را رعایت کنند و امضا کنند. متأسفانه وقتی وارد شهر می‌شویم بسیاری از صنوف فعالیت خود را آغاز کرده اند بدون امضا و رعایت دستورالعمل‌ها.

وی اضافه کرد: اگر فاصله گذاری هوشمند را رعایت نکنیم همه دچار مشکل خواهیم شد. در فضاهای کوچک باید تعداد افراد ملاحظه شود. باید الزامات بهداشتی و درمانی در صنوف و ناوگان حمل و نقل عمومی رعایت شود.

وی افزود: با توجه به اینکه طرح فاصله گذاری هوشمند تازه شروع شده است و هنوز به صورت مؤثر در سطح استان اجرایی نشده است و با پایان مهلت ثبت نام صنوف امیدواریم سازمان‌های نظارتی و بازرسی برخورد قاطعی با متخلفان داشته باشند.

فرشیدی با بیان اینکه روزانه متوسط تیم‌های نظارتی ۶۵ تیم هستند و از روز شنبه به دلیل تشدید طرح نظارتی به ۱۰۰ تیم افزایش پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: در چند روز اخیر ۷۰۰ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی در استان به دلیل عدم رعایت الزامات پروتکل‌های بهداشتی در خصوص بیماری کرونا تعطیل شده اند.

وی افزود: تا کنون ۴۵ هزار بازدید از کلیه اصناف به ویژه اصناف تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی توسط تیم‌های نظارتی انجام شده است. اصناف باید مراقب باشند اگر به مسائل بهداشتی توجه نکنند تعطیل خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: در طی نزدیک به دو ماه اخیر روزانه افزایش موارد ابتلاء به کرونا داشته ایم.

وی افزود: پیدا کردن ۴۵ نفر مثبت در عرض دو روز نگران کننده است و این نشان می‌دهد بیماران بدون علامت زیادی در جامعه در حال گردش و انتشار ویروس هستند باید یاد بگیریم چگونه با وجود ویروس کرونا زندگی کنیم چون بحث این بیماری یک ماه و دو ماه نیست.

فرشیدی گفت: وضعیت کنونی و باز شدن برخی از صنوف و تحرک و حضور فعال هم استانی‌ها در سطح شهر باعث نگرانی است فاصله گذاری هوشمند باید انجام شود در غیر این صورت به دلیل سرایت بالای بیماری، خطر همه را تهدید می‌کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *