غدیر به مثابه کنشگری سیاسی پیامبر اکرم(ص)

غدیر به مثابه کنشگری سیاسی پیامبر اکرم(ص)
غدیر به مثابه کنشگری سیاسی پیامبر اکرم(ص)

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: واقعه غدیر کنشگری سیاسی حضرت محمد(ص) و امام علی(ع) است که مساله ولایت و خلافت پس از پیامبر اکرم(ص) را مشخص کرده‌ است.

حجت‌الاسلام علی عجم در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ماهیت واقعه غدیرخم اظهار کرد: این کنشگری سیاسی به اعتقاد شیعیان مساله ولایت و خلافت پس از پیامبر اسلام(ص) را مشخص کرد. مساله رهبری و امامت یک موضوع بسیار مهم سیاسی است و این موضوع که امامت، ولایت، رهبری و تشریع و تفسیر دین پس از پیامبر اکرم(ص) به دست چه ‌کسی انجام شود، یک کنشگری سیاسی بسیار مهم بوده ‌است.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) از طرف خدا مأموریت داشتند که امامت، خلافت و رهبری جامعه اسلامی را به دست مولی علی(ع) برسانند. درسی که این واقعه برای ما در جامعه امروزی دارد، اهمیت امامت و رهبری سرنوشت‌ساز جامعه دینی و انسانی است؛ به طوری که جامعه بدون رهبری، امامت و حاکمیت نمی‌تواند به حیات درست خود ادامه دهد.

عجم اضافه کرد: در واقع درسی که ما از واقعه غدیر خم می‌گیریم، حساس بودن نسبت به مساله حاکمیت دوران زندگی‌مان است. مهم‌ترین موضوع سرنوشت‌ساز ملت، حکومت و حاکمیت است که قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… آن‌ها را در اختیار دارد. بنابراین افرادی که برای حکومت در جامعه انتخاب می‌شوند باید صلاحیت‌های اخلاقی را به ‌ویژه در یک جامعه دینی داشته ‌باشند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: این مساله اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین پیامبر(ص) از طرف خدا مأموریت داشتند که پس از خود برجسته‌ترین شخصیت عالم اسلام را به عنوان رهبری جامعه خود مشخص کنند زیرا اگر جامعه در دست افراد شایسته رهبری نشود، تلاش‌ها و حرکت امت مؤثر نخواهد بود و جامعه نیز در جهت درستی پیش نخواهد رفت. به این ترتیب مدیریت و رهبری سیاسی جامعه بسیار مهم است و باید نسبت به آن حساس بود.

عجم بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در سال آخر حیات خود(دهم هجری قمری) در شرایط خاص موضوع ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی(ع) را به‌گونه‌ای بیان کرده‌اند که از همه جوامع اسلامی حضور داشته ‌باشند. سرزمین غدیرخم مکانی بین مکه و مدینه و محل جمع شدن آب باران بوده‌ و حاجیان به همین دلیل زمانی که به مکه بازمی‌گشتند در این مکان اتراق می‌کرده‌اند، لذا جمعیت بسیار زیادی در غدیر خم حضور داشته‌اند. روایت‌های متعددی مانند ۱۷ هزار، ۱۲ هزار و یا ۱۰۰ هزار نفر در خصوص جمعیت حاضر در غدیر خم وجود دارد که از همه نقاط سرزمین‌های اسلامی در این مکان حضور داشته‌اند.

وی افزود: به این ترتیب به دلیل اهمیت این موضوع، پیامبر(ص) این خبر را در چنین شرایطی اعلام کردند تا این خبر به همه سرزمین‌های اسلامی برسد زیرا مهم‌ترین عامل خبررسانی به مردم در آن زمان، موسم حج بوده‌است. درسی که ما امروزه می‌توانیم از چنین وقایعی مورد توجه قرار دهیم، بیان جریان‌های مهم و سرنوشت‌ساز در جمع مردم است، به طوری که مردم بتوانند در خصوص این موضوعات به درستی تصمیم‌گیری کنند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امامت حضرت علی(ع) به اعتقاد شیعه از سمت خدا مطرح شده‌ است. شخصیت و جایگاه امام، جنبه‌های مختلفی دارد؛ یکی از این جنبه‌ها الگو بودن برای همه انسان‌هاست و دیگری تفسیر و توجیه دین را بر عهده داشته‌ باشد. یکی از جنبه‌های غدیر خم، حکومت و حاکمیت است، لذا پیامبر(ص) این موضوع را با مردم مطرح می‌کنند زیرا مهم‌ترین عامل استفاده درست از امامت امام علی(ع)، مقبولیت مردم است و اگر مردم امامت را نپذیرند، حتی اگر امام معصوم باشد، نمی‌تواند موفق باشد.

حجت‌الاسلام عجم اضافه کرد: به همین دلیل پیامبر(ص) به مردم گفته‌اند که با امام علی(ع) بیعت کنند و مردم نیز این کار را انجام داده‌اند اما به تعهدات خود پایبند نبودند و متاسفانه واقعه غدیر پس از رحلت پیامبر(ص) به دلیل ترس و یا… خیلی کم در بین مردم مطرح شد و افراد کمی در خصوص آن شهادت دادند؛ بنابراین این واقعه ۲ درس مهم دارد؛ یکی از آن‌ها اهمیت پایبند بودن به تعهدات و دیگری مقبولیت امامت در بین مردم است به گونه‌ای که حق و درست بودن بدون پذیرش مردم متأسفانه کارساز نخواهد بود.

وی تأکید کرد: آنچه امروز ما باید در مساله غدیر به آن توجه کنیم، مقبولیت رهبری و سیاسی در بین مردم است. به طوری که این پایگاه مردمی باید وجود داشته‌باشد تا رهبری بتواند موفق عمل کند و اگر پایگاه مردمی تضعیف شود، جامعه دچار بحران خواهد شد. لذا همواره باید پایگاه مردمی در حکومت را حفظ کرد. در واقع هیچ عملی به اندازه پایگاه مردمی امامت را تقویت نمی‌کند و جدا شدن مردم از حاکمیت، خطری شکننده خواهد بود و می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. به همین دلیل جنبه مردمی بودن که اساس آن بر رعایت و حفظ عدالت، عزت، کرامت و حقوق مردم توسط حاکمیت و با توجه به گوناگونی تفکرات، برداشت‌ها و… موجود در جامعه است، حائز اهمیت خواهد بود.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *