شناسایی یک باغ ایرانی در فریمان

شناسایی یک باغ ایرانی در فریمان
شناسایی یک باغ ایرانی در فریمان

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریمان از شناسایی یک باغ ایرانی مربوط به دوره پهلوی اول در این شهرستان خبر داد.

حسن گیاهی در گفت‎‌وگو با ایسنا عنوان کرد: این باغ که در فروردین‌‏ماه سال جاری شناسایی شد، پس از بررسی به عمل آمده از تمامی شاخص‎های باغ ایرانی برخوردار بوده و همه مسائل فلسفی، فنی و باغ‎آرایی ایرانی در آن رعایت شده و دارای حریم است.

وی با اشاره به مشخصات این باغ تاریخی افزود: باغ تاریخی آسیاب‎ قدیمی، از زیباترین آثار تاریخی شهرستان واقع در منطقه گردشگری بندفریمان است. این اثر فرهنگی طبیعی از چارچوب مفهومی و زیبایی شناسانه در طراحی و ساخت برخوردار بوده و همزمان با دیگر باغ ایرانی فریمان(باغ ملی) در دوره پهلوی اول بنیان گذاشته شده است.

گیاهی اظهار کرد: باغ آسیاب با دو راه متقاطع به چهار بخش تقسیم می‎شود که درختان سر به فلک کشیده کاج در طرفین هر مسیر منظره زیبایی به آن بخشیده‎اند، از چهار مسیر اصلی باغ، یک راه با پلکان سنگی به در ورودی اصلی، یک راه با پل‎سنگی به کوه، یک راه به باغات و راه دیگر با پلکان به حوضچه‎سنگی تصفیه آب آسیاب ختم می‎شود.

 وی گفت: این باغ تاریخی که در دامنه کوه‎های بند ساخته شده در ابتدای ورودی خود آسیاب قدیمی را میزبانی می‎کند که همزمان با باغ ساخته شده و با اتکا به نیروی آب کار می‎کرده است.

این کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری مطرح کرد: آب قبل از ورود به آسیاب در حوضچه سنگی زیبایی که برایش تعبیه شده، تصفیه می‎شده؛ همچنین سنگ‎های تراشیده بزرگ و یک دست به کار رفته در ساخت پلکان‎ها، حوضچه تصفیه آب، جوی‎های آب و پل به سبک سنگ‎های به کار رفته در تخت جمشید ساخته شده‎اند.

وی ادامه داد: اگرچه این آسیاب قدیمی در زمان حیات خود که مرتبط با دهه ۲۰ شمسی می‎شود، انواع مختلف آرد تولید می‎کرده و حتی قسمتی از آن نیز صادر می‎شده، اما در شهریور ۱۳۲۰ زمان جنگ دوم جهانی و شروع هرج و مرج، این باغ نیز دچار آسیب گردید و آسیاب آن آتش گرفت.

گیاهی اظهار کرد: خوشبختانه تا حد زیادی فضای سبز، باغ و آسیاب این باغ تاریخی که از هویت و شخصیت فرهنگی- طبیعی برخوردار است، باقی مانده که می‎طلبد از سوی مالک(کارخانه قند) مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مرمت و بازپیرایی باغ آسیاب می‎تواند ضمن حفظ آثار تاریخی، فضای بسیار دل‎چسبی را برای گردشگران فراهم نموده و باعث اشتغال و کسب‎درآمد برای سرمایه‎گذار باشد. همچنین اقدامات ثبت ملی این اثر تاریخی طبیعی از سوی اداره میراث فرهنگی در جریان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریمان افزود: این باغ تاریخی حدود دو هکتار وسعت دارد که در منطقه گردشگری سد فریمان و در دامنه کوه واقع شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در فریمان اقامتگاه بوم‎گردی نداریم، تلاش می‏‌شود؛ مجوزهای لازم را برای راه‌اندازی اقامتگاه بوم‎گردی در این مکان اخذ کنیم، همچنین همزمان توسط مالک و مشاور طرح مرمتی آن در دست تهیه است.

گیاهی گفت: این باغ که به صورت طبقاتی بوده و توپوگرافی خاصی دارد، قطعا به زودی به یکی از زیباترین مناطق گردشگری خراسان رضوی تبدیل می‎شود. بدون شک این باغ ایرانی، فریمان را در شاخص‎های میراث فرهنگی و گردشگری استان ارتقاء خواهد داد.

وی تصریح کرد: با شناسایی این مکان بسیار زیبا یک باغ دیگر نیز به باغ‎های ایرانی افزوده شد، امیدواریم به زودی این مکان به درستی معرفی شود و قدر آن را بدانیم. این باغ تا کنون هویت خود را به خوبی حفظ کرده و دست نخورده باقی مانده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریمان با بیان اینکه فاصله این باغ تا شهر فریمان بین ۸ تا ۱۰ کیلومتر و مسیر آن آسفالت است، افزود: بدون شک اجازه نخواهیم داد در این مکان تاریخی هیچ‎گونه ساخت‎وساز غیر مجازی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: اگر چه در شهرستان یک باغ ایرانی دیگر به نام باغ ملی فریمان داریم، اما متاسفانه به دلیل ساخت‎وسازهای غیر مجاز بسیاری که در این مکان صورت گرفته ضربه زیادی به آن زده شده به طوری که تا کنون بیش از ۵۰ درصد هویت خود را از دست داده است.

گیاهی در پایان با بیان اینکه متاسفانه در سد فریمان زیرساخت‎های لازم را نداریم، بیان کرد: اگر چه این سد سرشار از آب است اما آب شرب و گاز نداریم، البته بر اساس آنچه اعلام شده مشکل آب‎شرب آن به زودی رفع می‎شود.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *