زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چیست

این بیماری بسیار بیماری ازار دهنده ای است این بیماری به دلیل رشد سریع باعث ایجاد سوزش ها و درد های در ناحیه به وجود دارد اگر این بیماری در روزهای اولیه اگر درمان شود جلو خیلی از عوارض و پخش شدن آن در سطح بدن را میگیرد . متاسفانه امروزه به دلیل مسائل زیادی در کشور این بیماری پنهان می شود و گاها بیمار از گفتن و درمان ان ترس دارد وخجالت و اقدام به درمان آن نمی کند و همین امر می تواند باعث شود که این بیماری خیلی زود رشد کند و گاها باعث سرطانی شدن اعضا بدن که درگیر این بیماری است بشود . زیرا رشد و تکثیر این زگیل با توجه به مرطوب بودن اعضای که دچار آن می شود زیاد است .

گام اول در درمان

برای درمان این بیماری مهم ترین مطلب این است که بع از مشاهده این بیماری سریعا به پزشک پوست و متخصص مراجعه شود .

درمان های سنتی و خانگی نمی تواند جلو این بیماری را بگیرد.

پیشگیری

واکسن

واکسن زگیل تناسلی بنام گارداسیل (به انگلیسی: Gardasil) است. گارداسیل یک واکسن چهارگانه است که در سه نوبت استفاده می‌شود. گارداسیل سبب پیشگیری از ابتلا به انواعی از ویروس که عامل زگیل تناسلی و سرطان هستند می‌شود. استفاده از این واکسن برای مردان تا ۲۶ سال و برای ۳۵ تا۴۰ سال حتمی و به زنان ۹ تا ۲۶ سال و مردان از سن ۱۲ تا ۲۶ سال توصیه می‌شود.

پس از فراخوان سازمانمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۶ (میلادی) برای مبارزه با این ویروس، تا سال ۲۰۱۸ (میلادی) واکسن گارداسیل در هشتاد کشور دنیا در دسترس مردم قرار گرفت.

کاندوم

کاندوم از انتقال ویروس اچ‌پی‌وی جلوگیری می‌کند. مگر آنکه ویروس از پوست ناحیه‌ای که کاندوم نمی‌پوشاند منتقل شود

شستشو

شستشوی مناسب اندام‌های جنسی بعد از آمیزش جنسی با آب و الکل خوراکی و استون برای از بین بردن هرگونه کثیفی لازم است.

در ایران

در ایران آمار دقیقی از همه‌گیری زگیل تناسلی (به ویژه مردان) وجود ندارد.پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بین ۵ تا ۱۳ درصد زنان ایران به ویروس اچ‌پی‌وی آلوده هستند. دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که همه‌گیری اچ‌پی‌وی در ایران پایین‌تر از میانگین خاورمیانه و جهان است.

در ایران معمولاً آزمایش پاپ اسمیر را بعد از ازدواج یا از سن ۲۱ سالگی، سالی یک بار انجام می‌دهند.

۷۶ درصد پدران و مادران دربارهٔ اچ‌پی‌وی هیچ اطلاعی ندارند.

در آذر ۱۳۹۲ (خورشیدی) رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران اعلام کرد که تاکنون دست کم یک میلیون ایرانی به ویروس اچ‌پی‌وی آلوده شده و زگیل تناسلی در آستانه همه‌گیر شدن است. در ۱۳۹۷ (خورشیدی) پژوهشی دربارهٔ کارگران جنسی در یکی از مناطق تهران نشان داد که ۳۱ درصد زنان مبتلا به اچ‌پی‌وی بودند. در خرداد سال ۱۳۹۷ همه‌گیری زگیل تناسلی در ایران گزارش شد.


منتشر شده

در

سلامت

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *