دستگیری ۵۰ حفار غیرمجاز محوطه‌های تاریخی استان سمنان

ابوالقاسم کربلایی غلام یدر جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۸۲ هزار و ۶۷۰ مورد بازدید از آثار تاریخی استان  توسط نیروهای یگان حفاظت انجام شده است.

وی از بازدید مداوم از آثار و سایت‌های تاریخی این استان خبر داد و اضافه کرد: بر اساس بازدیدهای نظارتی محسوس و غیرمحسوس توسط نیروهای یگان حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی استان از ابتدای سال تاکنون ۵۰ نفر از حفاران غیرمجاز دستگیر و ۶ دستگاه فلزیاب کشف و ضبط شده است.

این مدیر مسوول بر برخورد قانونی با افراد سودجو خبر داد و افزود: حفاران غیرمجاز پس از دستگیری و هماهنگی با مقام قضائی و تشکیل پرونده به فرماندهی انتظامی معرفی و موضوع از طریق واحد حقوقی اداره کل پیگیری می شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت:هموطنان و دوست داران میراث‌فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود را با حفظ امانت داری از سامانه خبری به شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اعلام کنند تا همکاران ما در کمترین زمان پس از تأیید صحت و سقم گزارش  با هماهنگی نیروی انتظامی و دستور قضایی به محل مراجعه کنند.

کربلایی غلامی افزود: صیانت از میراث‌فرهنگی در استان سمنان به دلیل گستردگی و پراکندگی آثار نیازمند مشارکت همه‌جانبه هموطنان در معرفی حفاران و دلالان اشیای عتیقه دارد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات)هرگونه حفاری و کاوش به قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیا مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود.
النتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *