تکذیب وجود کیک های آلوده در مرکزی/ برخی گزارشات در دست بررسی است

خبرگزاری مهر– گروه استان ها: طی روزهای اخیر گزارشاتی درباره وجود کیک هایی که آلوده به انواع قرص هستند، خبرساز شده و در چند استان مختلف در کشور از جمله کرمان و آذربایجان غربی و… استفاده از این کیک ها مسمومیت تعدادی از دانش آموزان را به دنبال داشته است.

در این رابطه روز گذشته وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده طبق بررسی ها، این کیک‌ها لزوما در دست دانش آموزان پیدا نشده و از سوی دیگر مشخص است که این کار در فرآیند تولید اتفاق نیفتاده بود و بعد از فرایند تولید قرص ها جاسازی شده اند، چراکه قرص‌ها تغییر شکل و رنگ نداده اند.

این رخداد در روزهای نخست، در سکوت خبری بود تا اینکه در برخی از استان ها از سوی مسئولان اعلام شد که مصرف این کیک ها موجب مسمومیت تعدادی از افراد شده و در نهایت وجود این کیک های آلوده به قرص که هنوز هیچ اطلاع رسانی دقیقی در خصوص منشا آن ها صورت نگرفته، در فضای مجازی طی روزهای اخیر داغ تر شده است.

در همین زمینه، روز گذشته تصویری از یک کیک آلوده به قرص در برخی کانال های تلگرامی خبری استان مرکزی منتشر شد که ادعا شده بود این کیک در شهر آوه(از توابع شهرستان ساوه) خریداری شده است که موجی از نگرانی را در رابطه با اینکه پای کیک های آلوده به استان مرکزی نیز باز شده است، برانگیخت. در این رابطه خبرگزاری مهر به پیگیری موضوع از متولیان امر در استان پرداخت.

صحت خبر وجود کیک های آلوده در شهر آوه در دست بررسی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به بررسی های انجام شده، تاکنون در استان مرکزی هیچ موردی از کیک های آلوده به قرص یافت نشده‌ است.

سید محمد جمالیان افزود: از دو سه هفته پیش اولین بار در فضای مجازی خبری مبنی بر پیدا شدن تعدادی کیک با مارک خارجی لوتوس منتشر شد، بر حسب دستور استاندار مرکزی و معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بازدید از تمامی کارخانه ها، فروشگاه ها و مراکز عرضه استان در این خصوص صورت گرفت و در نتیجه از این مارک محصولی در استان یافت نشد.

از دو سه هفته پیش اولین بار در فضای مجازی خبری مبنی بر پیدا شدن تعدادی کیک با مارک خارجی لوتوس منتشر شد، حسب دستور استاندار مرکزی و معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بازدید از تمامی کارخانه ها، فروشگاه ها و مراکز عرضه در این خصوص صورت گرفت و از این مارک محصولی در استان یافت نشدوی ادامه داد: از روز چهارشنبه با توجه به انتشار اخبار مبنی بر وجود کیک های ایرانی آلوده به قرص در استان های جنوبی، تمام پرسنل مجموعه غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک، پرسنل مرکز بهداشت و تعدادی از ارگان های نظارتی به صورت مشترک بازدید از مدارس و مراکز عرضه مواد غذایی را در سطح استان آغاز کردند که خوشبختانه تاکنون در استان ما هیچ موردی یافت نشده‌ است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در ارتباط با اخباری که در خصوصوج پیدا شدن کیک های آلوده به قرص در شهر آوه شهرستان ساوه در فضای مجازی انعکاس پیدا کرده است، هنوز به ما گزارشی نداده اند و تاکنون صحت این خبر تایید نشده و طی صحبت با رییس دانشکده علوم پزشکی ساوه مقرر شد، اطلاعات مربوطه را در سریع ترین زمان ممکن به بنده اطلاع دهند.

جمالیان گفت: اگر قرار بود این قرص ها در فرآیند تولید کیک ها جاسازی شود به طور حتم تغییر رنگ و طعم پیدا می کردند اما آن چه که از شواهد پیدا است این قرص ها کاملا سالم هستند و نشان می دهد پس از تولید این کار انجام شده و بیشتر به منظور ایجاد رعب و وحشت در مردم و فلج کردن صنعت غذایی و امنیت غذایی در کشور بوده است.

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت محتوای قرص های کشف شده را به عنوان قرص برنج و وارفارین تایید نکرده است، چرا که قرص های جمع آوری شده به منظور انجام آزمایشات لازم به آزمایشگاه تهران ارسال می شود و تاکنون بیشتر استامینوفن و ترامادول گزارش شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: قرص برنج، فسفید آلومینیوم است و هنگامی که در معرض هوا و آب قرار می گیرد، گاز کشنده آن آزاد می شود و خطر مرگ به همراه ندارد. قرص های برنجی خطرناک هستند که از فایل آلومینومی خارج شده و بلافاصله پس از مصرف گاز آن در معده آزاد شود.

جمالیان گفت: اکیپ های بازرسی به طور مرتب مراکز عرضه استان را مورد بازدید قرار می دهند و به محض اطلاع از کوچک ترین مورد از وجود چنین کیک هایی به مردم اطلاع رسانی می شود.

تا زمان بررسی دقیق برخی گزارشات نمی توان اظهار نظر کرد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی مدت اخیر مواردی در استان از بابت وجود کیک های آلوده به قرص اثبات نشده است.

عباس علیمرادیان عنوان کرد: در حال حاضر نمونه های قرص های مشاهده شده در کیک ها در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در حال بررسی است.

با توجه به اخباری که مبنی بر وجود کیک های آلوده در شهر آوه شهرستان ساوه در فضای مجازی منتشر شده، گزارش هایی وجود دارد که هنوز صحت آن مشخص نیست و تا دست یابی به نتایج مستدل نمی توان درباره آن صحبت و اعلام نظر کردمعاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آن چه که مسلم است این مسایل در روند تولید و عرضه در سطح کلان رخ نداده است، بلکه در موارد خاص و توسط افراد خاصی این مساله به وجود آمده است، زیرا کارخانجات در بخش تولید با مشکلی مواجه نیستند و امکان ندارد در عرصه تولید قرصی به درون کیک وارد شده باشد.

علیمرادیان گفت: با توجه به اخباری که مبنی بر وجود کیک های آلوده در شهر آوه شهرستان ساوه در فضای مجازی منتشر شده، گزارش هایی وجود دارد که هنوز صحت آن مشخص نیست و تا دست یابی به نتایج مستدل نمی توان درباره آن صحبت و اعلام نظر کرد. پس از اعلام و جوابدهی آزمایش رفرنس تهران در خصوص ماهیت این قرص ها پاسخگوی این مساله ظرف سه روز آینده خواهیم بود.

وی افزود: تا مشخص شدن مساله کیک های آلوده به قرص، آموزش و پرورش اقداماتی را انجام داده و اولیای مدارس و دانش آموزان ملزم شدند محصولات غذایی را صرفا از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند.

به نظر می رسد در رابطه با موضوعی که مبتلابه بسیاری از مردم است و خبری شدن آن در سطح جامعه و فضای مجازی، موجب بروز نگرانی در جامعه گردیده، باید اطلاع رسانی های شفاف تری از سوی مسئولان انجام پذیرد و پیگیری موضوع به فرداها و فرداها واگذار نشود، چرا که این موضوع هر لحظه ممکن است منجر به ایجاد مشکل برای یک شهروند و یا دانش آموز شود و از سوی دیگر آگاهی بخشی درست مسئولان به مردم به منظور رعایت جوانب احتیاط، ضروری است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *