تشکیل قرارگاه پدافند زیستی در قروه/ هم افزایی در مقابله با کرونا

شهریار قربانی در گفت و گو با خبرنگار مهر از تشکیل قرارگاه پدافند زیستی در راستای مقابله با کرونا خبر داد و اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در شهرستان قروه اقداماتی در قبل و حین بحران صورت گرفت و در واقع اولین شهرستان در استان کردستان که به تشکیل قرارگاه پدافند زیستی اقدام کرد قروه بود.

وی از اقداماتی که قبل از بحران توسط پدافند غیرعامل شهرستان قروه صورت گرفته، گفت و افزود: تهدید شناسی و پیش بینی شیوع بیماری کرونا در شهرستان و مبتلا شدن تعدادی از شهروندان، تشکیل نشست شورای پدافند غیرعامل و ابلاغ ۸ مصوبه، برآورد دارایی ها و سرمایه های شهرستانی و شناسایی نقاط ضعف و آسیب پذیر، توسعه و ارتقاء بهداشت عمومی از جمله اقداماتی قبل از بحران هستند.

به گفته قربانی نظارت دقیق بر تهیه و توزیع مواد غذایی، بالا بردن سطح حفاظت فیزیکی در مراکز و تجهیزات حوزه آب و غذایی نظیر تصفیه خانه های آب شرب، مراکز نگهداری موادغذایی موردنیاز مردم، برنامه ریزی جهت استفاده از ظرفیت ها و قابلیت ها و بسیج و ایجاد آمادگی از دیگر موارد برای کنترل بحران است.

وی همچنین بالا بردن سطح اطلاعات و دانش اطلاعات عمومی مردم و رعایت اصول بهداشتی در کنار تشکیل کمیته پدافند زیستی و سازماندهی ۸ کارگروه زیستی را از موارد مرتبط به قبل از بحران دانست.

قربانی در ادامه با اشاره به اقدامات مرتبط به بحران بیان کرد: از جمله این موارد می توان به اطلاع رسانی سریع و مناسب به مردم در معرض خطر آلودگی زیستی، اقدام جهت پیشگیری از ایجاد فضای رعب و وحشت و مدیریت افکارعمومی و فعال سازی تیم های پاسخ اشاره کرد.

وی از برقراری نظم و امنیت در سطح منطقه آلوده و اعمال ضوابط قرنطینه و محدودسازی، پیش بینی اردوگاه های اسکان موقت برای قرنطینه و محدودسازی و شناسایی مبتلایان و تحت کنترل قرار دادن آنان به عنوان دیگر اقدامات مدنظر در این زمینه گفت.

قربانی به دیگر موارد انجام شده قبل از بحران اشاره داشت و گفت: شناسایی میزبان و ناقلین واسطه، پاکسازی و رفع آلودگی، برنامه ریزی برای ادامه چرخه خدمت رسانی به مردم در شرایط بحرانی در کنترل بحران بسیار مهم است.

مطابق اظهارات این مقام مسئول تهیه پیوست ایمنی برای تمامی دستگاه ها و ادارات شهرستان، ارائه محتواهای آموزشی از طریق رسانه ها، پیش بینی مکان های مناسب برای قرنطینه و محدودسازی خانواده افراد مبتلا و در معرض خطر هم به مراتب انجام شده است.

شهریار قربانی در ادامه به برپایی ایستگاه غربالگری و شناسایی افراد مشکوک و دارای علایم بیماری، استفاده از تمامی ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی برای آگاه سازی، اطلاع رسانی و ترغیب مردم برای ماندن در خانه اشاره کرد.

وی نمونه برداری و آزمایش سلامت مواد غذایی منابع و آب آشامیدنی، فعال نمودن چندین کارگاه تولید و ساخت ماسک و مواد بهداشتی و شوینده را مجموعه اقدامات حین بحران دانست.

همین طور نظارت بر وضعیت فعالیت، تردد و حمل و نقل عمومی، نظارت بر دفن زباله های بیمارستانی، نظارت بر دامداری ها و کارخانجات تولید مواد لبنی از جمله اقدامات مهم دیگر توسط پدافند غیرعامل هستند که به گفته «قربانی» صورت گرفت.

وی در ادامه دایر کردن قرارگاه پدافند زیستی در شهرستان را مهم دانست و عنوان کرد که پدافند زیستی مجموعه اقدامات شامل رصد و پایش تهدیدات زیستی و هشدار سریع، آشکارسازی و تشخیص، تریاژ، تخلیه و درمان، بهداشت و پیشگیری، قرنطینه و محدودسازی، بازیابی و حذف منابع آلوده، بازتوانی و بازسازی و مدیریت افکار عمومی در برابر تهدیدات زیستی است.


منتشر شده

در

کردستان

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *