تاثیر ورزش منظم بر بهبود عملکرد شناختی کودکان

تاثیر ورزش منظم بر بهبود عملکرد شناختی کودکان
تاثیر ورزش منظم بر بهبود عملکرد شناختی کودکان

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فعالیت بدنی با توانایی شناختی بهتر مرتبط است و به نوبه خود بر عملکرد تحصیلی در مدرسه تاثیر دارد. تاکنون درک تاثیرات فعالیت بدنی بر توانایی شناختی به دلایل مختلف دشوار بوده است.

به گزارش ساینس، محقق این تحقیق، پروفسور کیتا کامیجو استاد دانشگاه تسوکوبا (Tsukuba) ژاپن اظهار کرد: در تحقیقات پیشین این مشکلات به‌صورت گسترده بررسی شد اما با موشکافی در داده‌ها تاثیر فعالیت جسمی را در کمک به کودکان حتی با اجرای فعالیت ضعیف مشاهده می‌کنیم.

محقق دیگر این تحقیق ایتورو ایشیهارا استادیار دانشگاه کوبه است.

عملکردهای اجرایی به سه نوع مهارت شناختی اشاره دارد؛ اول اینکه توانایی برانگیختن و مانع‌شدن رفتارها و عادت‌هاست. دستیابی به این توانایی بیان می‌کند رنگ‌های نمایش داده‌شده بر روی صفحه‌نمایش بیانگر کدام کلمات مانند قرمز و آبی است. زمانی که رنگ‌ها با کلمات تطابق یابند که راحت است اما اغلب منع بروز احساسات با واکنش بازتابی درزمانی که رنگ قرمز نمایش داده‌شده با فونت آبی تطابق نمی‌یابد، ایجاد می‌شود.

مهارت دوم توانایی نگهداری اطلاعات در حافظه کاری و پردازش آن است. این مورد با آزمایش چگونگی به یادآوردن رشته‌های حروف با طول متفاوت ارزیابی شد.

مهارت سوم، انعطاف‌پذیری ذهنی است که با سوال در تغییر مرتب قوانین طبقه‌بندی دایره‌های رنگی و مربع‌ها از شکل به رنگ ارزیابی شد.

پروفسور کامیجو و استاد ایشیهارا و همکاران وی داده‌های آزمایش‌های قبلی را که در آن عملکرد اجرایی در کودکان قبل و بعد از چند ماه مداخله روزانه با فعالیت‌های بدنی، مانند فعالیت‌های هوازی، بازی با توپ و برچسب بازی انجام‌شده بود، دوباره مورد تجزیه‌وتحلیل قراردادند. آنان عامل نادیده گرفته‌شده تحقیق اولیه یعنی ارتباط اثربخشی یا عدم تاثیر مداخله ورزشی بر نمرات را بررسی کردند.

محققان دریافتند، مهارت‌های شناختی که ارتباط نزدیکی با عملکرد آکادمی دارند، بیشتر در کودکانی که مهارت‌های آنان در ابتدا ضعیف بوده، بهبودیافته است.

این گروه همچنین دریافتند که افزایش زمان فعالیت بدنی منظم، بر عملکرد شناختی در کودکانی که کارکردهای شناختی بهتری را آغاز کردند، تاثیر منفی ندارد.

این یافته که فعالیت بدنی روزانه می‌تواند عملکرد اجرایی را در کودکانی که ممکن است بیشترین نیاز به آن را داشته باشند، بهبود بخشد، پیامدهای کاربردی دارد.

پروفسور کامیجو می‌گوید: ازآنجاکه عملکردهای شناختی ارزیابی‌شده در این مطالعه مربوط به عملکرد تحصیلی است، می‌توان گفت فعالیت جسمی روزانه برای کودکان در سن مدرسه بسیار مهم است. نتایج این تحقیق به نهادهای آموزشی و پرورشی در طراحی سیستم مناسب برای به حداکثر رساندن تاثیرات فعالیت‌های جسمی و ورزشی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *