برگزاری ۲۲۰ کلاس آنلاین به شکل روزانه در دانشگاه شیراز

برگزاری ۲۲۰ کلاس آنلاین به شکل روزانه در دانشگاه شیراز
برگزاری ۲۲۰ کلاس آنلاین به شکل روزانه در دانشگاه شیراز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، فرشاد خون‌جوش گفت: بعد از تعطیلی کلاس‌های دانشگاه به واسطه شیوع کرونا ویروس، تاکنون ۳۷۰۰ کلاس درس به شکل مجازی برگزار و پشتیبانی لازم از این اقدام انجام شده است.

وی با این اعتقاد که دانشگاه شیراز، یکی از مراکز آموزش عالی پیشرو در این زمینه بوده است، گفت: با توجه به تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در رابطه با برگزاری کلاس‌های مجازی و علی‌رغم تجربه دانشگاه شیراز در این زمینه؛ در حقیقت از لحاظ امکانات فنی و پهنای باند، امکانات موجود کافی نبود و به همین دلیل تجهیزات بیشتری برای بسترسازی مناسب خریداری شد.

کلاس‌های آنلاین دانشگاه شیراز نسبت به دانشگاه‌های اروپایی بهتر است

به گفته مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شیراز، امکانات برگزاری کلاس‌های آنلاین دانشگاه شیراز نسبت به بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی مانند آلمان و دانمارک بالاتر است و مدیریت آموزش الکترونیکی در این دانشگاه بهتر عمل می‌کند.

وی با یادآوری اینکه توسعه بستر آموزش مجازی از اوایل اسفند سال گذشته شروع شد، گفت: در ابتدا دانشگاه تصمیم گرفت که با توجه شرایط، سیستم آفلاین را اجرا کند، یعنی اساتید کلاس‌ها را ضبط کرده و در سیستم آموزشی دانشگاه بارگذاری شد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز با بیان اینکه بعد از تعطیلات نوروز و با هدف نظم و ممانعت از تداخل دروس، کلاس‌های این دانشگاه به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: در روش آنلاین، همه اساتید در همان ساعت برنامه کلاسی، در کلاس حاضر شده و به صورت زنده و با استفاده از بستر فضای مجازی و تعاملی به بیان مطالب می‌پردازند.

خون جوش ادامه داد: با توجه به حجم بالای کلاس‌ها و تجربه اول دانشگاه در این شیوه آموزشی، در روزهای ابتدایی، مشکلاتی وجود داشت که بخشی از آن به دلیل حملات سایبری از خارج کشور و بخشی هم مسائل تجهیزات سخت افزاری بود که با تلاش کارشناسان و همکاری مطلوب مسئولان دانشگاه، رفع شد.

تامین اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی و خرید و نصب تجهیزات لازم

وی با اشاره به تأمین اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی و خرید و نصب تجهیزات لازم، از پایداری سیستم‌ها در این دانشگاه و برگزاری کلاس‌های درس مجازی بدون مشکل، خبر داد و گفت: امکان استفاده آفلاین از فایل‌هایی که اساتید ضبط کرده و در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند، برای تمام دانشجویان به دفعات متعدد وجود دارد. این مورد یکی از مزایای برگزاری کلاس‌های مجازی است. اینکه دانشجو همواره به محتوای درس دسترسی دارد.

به گفته مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شیراز، حدود ۲ هزار و ۳۰۰ کلاس دوره کارشناسی، ۹۴۰ کلاس دوره کارشناسی ارشد، ۳۱ کلاس دکترای عمومی و ۴۰۰ کلاس دکترای تخصصی تعریف شده و به صورت مجازی و به شکل آنلاین در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: این کلاس‌ها در طول هفته توزیع شده ولی بالغ بر ۵۰ درصد کلاس‌ها در روزهای یکشنبه و سه شنبه برگزار می‌شود به گونه‌ای که همزمان و در یک ساعت مشخص ۲۲۰ کلاس همزمان در حال برگزاری است.

برگزاری ۲۲۰ کلاس آنلاین به شکل روزانه در دانشگاه شیراز

خون‌جوش با بیان اینکه کلاس‌ها همزمان روی ۸ سرور اجرا می‌شود، از حضور ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۲۲۰ کلاس آنلاین به شکل روزانه در دانشگاه شیراز خبر داد و گفت: نرخ متوسط دانشجویان شرکت کننده در هر کلاس حدود ۶۰ درصد است و این آمار در دانشکده‌هایی مانند مهندسی به بالای ۹۰ درصد می‌رسد.

مدیر فنی آموزش مجازی دانشگاه شیراز گفت: حدود ۱۵ درصد دروس دانشگاهی شامل دروس عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی است و در آینده در خصوص برگزاری آنها تصمیم گیری و اطلاع رسانی می‌شود.

وی اعلام کرد: اواخر اسفند ماه گذشته تقریباً ۱۵ نفر به تیم پشتیبانی اضافه شد و هم اکنون حدود ۴۰ نفر، کارشناس خبره، پشتیبانی ۲۴ ساعته آموزش مجازی را برعهده دارند.

خون‌جوش ادامه داد: از نظر فنی اگر به دانشجویان اجازه دهیم که فایل‌ها را دانلود و از طریق کامپیوتر شخصی مشاهده کنند، عملاً باری که روی سرورها کمتر خواهد شد. اما اکنون فایل‌ها باید از روی سرورهای دانشگاه پخش شود و همین کار سبب افزایش بار روی سرورها شده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *