برای بازگشایی اماکن مذهبی تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم

برای بازگشایی اماکن مذهبی تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم
برای بازگشایی اماکن مذهبی تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و برخی از معاونانش که در دفتر مدیر حوزه برگزار شد، ضمن تبریک قرار گرفتن در آستانه ماه مبارک رمضان و همچنین هفته سلامت، گفت: همه باید قدردان مردم باشیم که همکاری و تعاون خوبی داشتند، همچنین باید تقدیر و تشکر کرد از شما و از همه کادر درمانی استان و پزشکان، پرستاران، بهیاران و همه کسانی که در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا بودند و به خصوص باید تشکر کرد از جوانان و گروه‌های جهادی و بسیجی و خصوصاً از نهادهای انقلابی و به ویژه از طلاب و روحانیون جهادی که در این ایام به خوبی ایثار و از خودگذشتگی خویش را به نمایش گذاشتند.

وی افزود: در این ایام تلاش شد، ستاد بحران و حوادث حوزه جهت خدمت رسانی به مجاهدین عرصه سلامت، بیماران و داغداران و آسیب دیدگان این بلیّه فعال شود و در این راه قدم‌های خوبی برداشته شد و این ستاد به صورت شبانه‌روزی فعال بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: فرزندان ملت در حوزه‌های علمیه چون همیشه، در این ابتلای همگانی نیز در کنار ارائه خدمات به مردم در جهت ابلاغ و تحقق مطالبات و دغدغه‌های مردم شریف ایران کوشیده‌اند و همچنین ضمن مشارکت در مجاهده نورانی در تأمین مایحتاج مردم و خدمت رسانی از محله تا بیمارستان و از بیمارستان تا آرامستان‌ها تلاش کرده‌اند تا پاسدار حریم شریعت مقدس باشند و در این راستا ضمن تبیین مبانی دینی، پاسخگوی صدها سوال پرتکرار و ارائه دهنده هزاران مشاوره روزانه بوده‌اند. حوزه علمیه مفتخر است که با اعتماد جامعه ایمانی و خیرین توانسته در تأمین بخشی از نیازهای بهداشتی و معیشتی مردم در این ایام عسرت گام‌هایی در خور بردارد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: من در دو ماه گذشته همه فعالیت‌های خود را کنار گذاشتم و همه اوقاتم را صرف دو کار مهم کردم، اول ساماندهی و تقویت آموزش مجازی حوزه که در این طرح مهم و در سطوح پایه حوزه قریب به صد درصد فعالیت‌های آموزشی را به فضای مجازی بردیم و به لحاظ پیشرفت در محدوده‌های آموزشی از سال‌های دیگر جلوتر هستیم و خوشبختانه در این عرصه گام بزرگی در جهت مجازی سازی و بهره گیری از فناوری نو برداشته شد که در شرایط عادی شاید میسر نمی‌شد.

وی افزود: کار دومی که بنده در این دو ماه اخیر دنبال می‌کردم ارتباط با این بلای اجتماعی بود که بتوانیم در این رابطه یک نقش درست، عاقلانه و منطقی مبتنی بر مبانی ایفا نمائیم.

امام جمعه قم خاطر نشان ساخت: اولاً با عنایتی که رهبری معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید داشتند، واقعاً از نهاد عالی حوزه که مرجعیت باشد، یک موضع یکدست و یک صدا از حوزه شنیده شد و همه نهادهای حوزوی در این رابطه هماهنگ عمل کردند و بحمدالله از حوزه یک صدای واحد بلند شد و سعی شد اساتید و فضلا در یک مسیر قرار گیرند و کار به سامان خوبی رسید و تلاش شده است این روند نیز ادامه داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به مکاتبات اخیر خود با رهبران دینی جهان گفت: در این مدت بیش از ۱۰۰ مکاتبه با رهبران دینی جهان صورت گرفت که بازتاب‌های وسیعی نیز داشت.

آیت الله اعرافی با اشاره به لزوم پرهیز از خرافه گرایی و انحراف در مواجه با حوادث و بلایا گفت: ما به لحاظ مکتبی و فلسفی و کلامی در این گونه حوادث، نباید در دام تفکرات غلط و انحرافی بیفتیم، و حوزه باید بتواند در این گونه حوادث یک فکر منسجم به جامعه ارائه دهد که ما نیز این نکته کلیدی را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در عرصه پاسخ به سوالات و شبهات مربوط به کرونا، حرکت‌های خوبی صورت گرفت و در شبکه‌های مجازی به بیش از ۱۰۰ سوال مطرح، به خوبی پاسخ داده شد و یک منطق درست و عقلانی به مردم ارائه گردید و در بحث مشاوره نیز فضلای حوزه که در زمینه مشاوره تخصص کافی داشتند به خوبی ورود کردند و در این زمینه نیز خدمات خوبی به مردم و متقاضیان ارائه شد.

امام جمعه قم با انتقاد از کسانی که در این ایام به حوزه و نهاد روحانیت نسبت‌های ناروا می‌دادند، گفت: این‌گونه اتهاماتِ دور از واقع آنقدر واضح‌البطلان هستند که حتی نیازی به تکذیب نیست و ملت فهیم ایران و حتی مخاطبان بین‌المللی شاهد نقش‌آفرینی مثبت و تبلور گفتمان عقلانیت در قاطبه تصمیم‌سازی‌های نهاد حوزه بوده‌اند ولی به عنوان کسی که در جریان همه جزئیات بوده عرض می‌کنم که از سوی حوزه و روحانیت و نهادهای دینی هیچ گونه فشاری وجود ندارد، مطلقاً چنین چیزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت فشار حوزه برای باز کردن اماکن زیارتی و مذهبی است صحت ندارد و مطلقاً چنین چیزی وجود نداشته است، ما نهایت همکاری را با ستاد ملی مبارزه با کرونا داریم و در اینکه اماکن زیارتی باز شود یا نشود ما کاملاً تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم و نظر کارشناسی را اصل و مبنایی فقهی و دینی می‌دانیم.

وی افزود: روشن است که این موضع رسمی کل حوزه است که ما نگاه کارشناسی و علمی را اصل می‌دانیم و اکنون نیز در ادامه کار در کنار وزارت بهداشت و نهادهای متولی قرار داریم و زین پس نیز در پیامدهای اقتصادی و آثار اجتماعی پسا کرونا، نهاد حوزه و روحانیت، با تقرب به خدای متعال، برای مردم و در کنار مردم و دوشادوش خادمین ملت خواهند بود.

آیت الله اعرافی با اشاره به جایگاه ویژه و ممتاز قم در کشور و جهان اسلام گفت: قم باید در عرصه بهداشت و فرهنگ عمومی سرآمد باشد و مسئولین بهداشتی کشور باید در کنار توجه به سلامت جسمی مردم به سلامت معنوی و روانی مردم نیز توجه کافی داشته باشد و برای تحقق این امر مهم ما آماده همکاری با وزارت بهداشت هستیم.

وی افزود: در عرصه طب سنتی نیز باید از هر کار افسار گسیخته و ناروایی پرهیز شود و با تکیه بر فرایندهای علمی و دانشی از هر تجربه‌ای برای کاستن آلام مردم و مداوای بیماران بهره برد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *