ازدحام در ساحل گناوه هشداری برای کرونا/ رفتارهای پرخطر کنترل شود

ازدحام در ساحل گناوه هشداری برای کرونا/ رفتارهای پرخطر کنترل شود
ازدحام در ساحل گناوه هشداری برای کرونا/ رفتارهای پرخطر کنترل شود

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها، عصمت اسماعیلی: در حالی که هر روز تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان افزایش می‌یابد و تعداد بیماران جدید شناسایی شده مبتلا به کووید ۱۹ در جهان همچنان سیر صعودی دارد و بیش از یک میلیون نفر به آن مبتلا و هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است، گویا هنوز عده‌ای میزان خطر ابتلاء و انتقال این ویروس را جدی نگرفته‌اند.

در استان بوشهر و شهرستان گناوه نیز سیر ابتلاء به این ویروس در حال افزایش و هر روز بر تعداد موارد مثبت این بیماری افزوده می‌شود.

در حالی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در گناوه تا روز شنبه ۲۳ فروردین به ۲۲ نفر رسیده است و این شهرستان یکی از شهرستان‌های صدرنشین در تعداد بیماران در استان محسوب می‌شود، رفتارها و تجمع‌های کنترل نشده زمینه گسترش غیر قابل کنترل این ویروس را فراهم می‌کند و خطر آن جان همه همشهریان را تهدید خواهد کرد، خطری که گویا در نظر عده‌ای فقط افسانه است و هنوز حقیقت آن را جدی نگرفته‌اند.

علیرغم همه هشدارها و تاکید هایی که از سوی مسئولان بهداشتی و درمانی و ستاد مقابله با کرونا بر رعایت اصول بهداشتی و ماندن در خانه صورت می‌گیرد ولی عده‌ای از مردم بدون در نظر گرفتن خطرات جانی ناشی از ابتلاء به این ویروس برای خود و دیگران بی محابا در اماکن رفت و آمد و یا تجمع می‌کنند.

ساحل گناوه یکی از مکان‌های پرخطری است که این روزها و به خصوص پس از پایان تعطیلات نوروزی به مکانی برای تجمع و تفریح مردم تبدیل شده است و خطراتی را متوجه سلامت همشهریان و شیوع بیشتر این ویروس کرده است.

در حالی که بازار تجاری گناوه که از مهمترین بازارهای تجاری کشور در جنوب محسوب می‌شود قریب به دو ماه است توسط بازاریان به صورت خودجوش به منظور جلوگیری از حضور مسافران و گردشگران و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و با وجود مشکلات مالی تعطیل شده است اما عده‌ای از مردم بدون در نظر گرفتن موقعیت خطرناک موجود برای سلامتی خود و دیگران در ساحل ازدحام می‌کنند.

تا قبل از پایان تعطیلات نوروزی تشکیل اجتماع و حضور مردم در ساحل بسیار کم و بندرت بود ولی با پایان تعطیلات این تجمعات افزایش چشمگیر و خطرآفرینی یافته است.

حضور خانواده‌ها همراه با فرزندان، زنان، مردان، جوانان و نوجوانان برای تفریح و ورزش و دور هم جمع شدن در کنار ساحل گناوه و تشکیل تجمع در این روزها یکی از صحنه‌های نگران کننده است که می‌تواند خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد رفتارهای پرخطر عده‌ای از شهروندان و تشکیل تجمعات در ساحل در این روزها زنگ خطری برای سلامت همه همشهریان و شیوع گسترده این ویروس ناشناخته و بی رحم است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

حضور خانواده‌ها همراه با فرزندان، زنان، مردان، جوانان و نوجوانان برای تفریح و ورزش و دور هم جمع شدن در کنار ساحل گناوه و تشکیل تجمع در این روزها یکی از صحنه‌های نگران کننده است که می‌تواند خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و قبل از وقوع فاجعه باید تمهیداتی برای جلوگیری از این ازدحام‌ها اندیشیده شود.

با وجود اینکه خیابان و راه‌های منتهی به این ساحل زیبا از زمان شیوع ویروس کرونا با تصمیم ستاد مقابله با کرونا شهرستان گناوه روی خودروها بسته و شب‌ها روشنایی در ساحل و پارک‌های حاشیه آن خاموش شده‌است، ولی در طول روز تعداد زیادی از اهالی این شهر، ساحل دریا را به محلی برای تفریح و تجمع و گذران اوقات فراغت انتخاب کرده‌اند.

علاوه بر ساحل تجمعات و ازدحام مردم در مراسم تشییع درگذشتگان، بازار ماهی فروشان و بازار میوه و تره بار گناوه نیز در این روزها شکل می‌گیرد که می‌تواند عواقب خطرناکی در ایجاد زمینه شیوع ویروس کرونا داشته باشد.

در حالی که مدافعان سلامت چه در بیمارستان و کادر درمانی و پزشکی و چه آنهایی که شبانه روز برای حفظ مبادی ورودی، کمک به تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و تأمین نیازهای این دوران سخت، حدود دو ماه است در تلاش شبانه روزی هستند، عدم کنترل این تجمعات می‌تواند تمام این زحمات مردم و مسئولان و مدافعان سلامت را به هدر دهد و به یک فاجعه غیرقابل کنترل منجر شود.

حمید عشایری رئیس خانه مشارکت در سلامت گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از همشهریان گرامی درخواست می‌کنیم با توجه به شیوع ویروس کرونا جهت قطع زنجیره انتقال این ویروس از ترددهای غیر ضروری در سطح شهر پرهیز کنند.

وی افزود: متأسفانه علیرغم بسته شدن ورودی‌های ساحل گناوه جهت جلوگیری از تجمعات و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اما شاهد حضور تعدادی از شهروندان در این ساحل هستیم.

وی بیان کرد: علیرغم اینکه برخی از شهروندان حتی به قیمت به خطر افتادن معیشت خود و خانواده‌هایشان به دلیل تنگناهای مالی، حاضر به تعطیلی مشاغل خود شده و در خانه مانده‌اند اما متأسفانه عده دیگری از شهروندان با تجمع در ساحل، زحمات خود و دیگر شهروندان در راستای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا را به هدر می‌دهند.

رئیس خانه مشارکت در سلامت گناوه یادآور شد: علاوه بر ساحل، شهروندان گرامی در بازار تره بار و ماهی فروشان نیز با حفظ فاصله، در مکان‌های مشخص شده استقرار یافته و فاصله گذاری ها را رعایت کنند.

عشایری تصریح کرد: شهروندان، خریدهای روزانه خود را به صورت هفتگی انجام دهند تا مجبور به حضور مکرر در خارج از خانه نباشند.

لزوم قطع زنجیره انتقال کرونا

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: از میان ۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در شهرستان، ۱۰ بیمار ساکن شهر گناوه، ۴ بیمار از روستای مال قائد، ۲ بیمار از بندرریگ و یک بیمار از روستای محمدصالحی بوده است.

محمد بازیاری تصریح کرد: شش نفر از افراد مبتلا به دلیل سفر به استان‌های آلوده و یک نفر با پذیرش میهمان از استان‌های آلوده مبتلا به این بیماری شده‌اند.

بازیاری با اشاره به سرعت انتقال بالای بیماری کووید ۱۹ بیان داشت: ۱۰ نفر از مبتلایان به کرونا در شهرستان گناوه از طریق تماس با فرد مبتلا که از اطرافیان خانوادگی شخص بوده‌اند، آلوده شده‌اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه ادامه داد: ۱۲ مورد از مبتلایان کووید ۱۹ به صورت سرپایی مداوا شده‌اند و تنها ۵ مورد در بیمارستان بستری شدند.

دبیر ستاد شهرستانی مبارزه با کرونا در گناوه با تاکید بر لزوم مشارکت همگانی در قطع زنجیره کرونا اظهار داشت: توصیه می‌شود همچنان تا دفع کامل بیماری از دورهمی‌ های فامیلی و خانوادگی پرهیز کنند تا زنجیره انتقال بیماری شکسته شود.

باید به یاد داشت که این ویروس خطرناک و ناشناخته در کمین است و با کوچک‌ترین سهل انگاری امکان ابتلاء و شیوع آن وجود دارد لذا مردم باید بیش از گذشته مسائل بهداشتی را رعایت کنند و در خانه بمانند تا عامل انتقال موج دوم ویروس کرونا در جامعه نباشیم.

در خانه ماندن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نوعی احساس مسئولیت اجتماعی در مورد خود و دیگران در شرایط حساس و پرخطر کنونی است و قطع زنجیره شیوع کرونا با احساس مسئولیت اجتماعی همه ما ممکن می‌شود و همه افراد جامعه و اعضای خانواده بزرگ اجتماع باید این مسئولیت خود را به درستی انجام دهند.

از سوی دیگر مسئولان مربوطه نیز باید به اینگونه ازدحام‌ها و حضور گسترده مردم در ساحل و شرکت در تجمع‌ها توجه جدی داشته باشند و تا دیر نشده از شیوع این ویروس از طریق اینگونه ازدحام‌ها پیشگیری کنند و تمهیدات لازم را در این زمینه بیاندیشند.


منتشر شده

در

بوشهر

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *