روابط ایران وسوریه راهبردی است/اعتراض رسمی به تعرض مرزی افغانستان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه، ظهر امروز (دوشنبه) در محل وزارت امور خارجه ایران آغاز شد.

امیرعبداللهیان گفت: در شرایط جدید سوریه، رویکرد تازه و تمرکز بر همکاری‌های جامع و پرشتاب تجاری و اقتصادی بین دو کشور است. مایلم تأکید کنم، روابط دو کشور روابطی راهبردی و ممتاز است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در همین ابتدا یاد می‌کنیم و گرامی می‌داریم ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های شهدای مقاومت و مدافع حرم، شهدای ایرانی که در کنار نیروهای مسلح سوریه سهم مهمی در مبارزه با تروریسم و بازگرداندن امنیت به منطقه ایفا کرده‌اند.

وی افزود: به طور ویژه یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز را که در این معرکه مبارزه با تروریسم در منطقه نقش کلیدی و اساسی را ایفا کرد، گرامی می‌داریم. در روزهای آینده در آستانه دومین سالگرد شهادت این سردار بزرگ و مدافع بزرگ ایرانی قرار داریم.

امیرعبداللهیان افزود: همچنین گرامی می‌داریم یاد و خاطره شهدای مقاومت، شهدای سوریه را که آنها نیز سهم بسیار اساسی و کلیدی در دفاع از تمامیت ارضی کشورشان و بازگرداندن امنیت به سوریه و منطقه را بر عهده داشتند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما امروز در خصوص مسائل مختلف دوجانبه با هم گفتگو کردیم و خوشبختانه سفر جناب فیصل مقداد در زمانی انجام می‌شود که یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه برگزار می‌شود و ما در آینده نزدیک در سطح عالی کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: در خصوص سایر موضوعات موردنظر، گفتگوهای مهمی را داشتیم. جمهوری اسلامی ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه را محکوم می‌کند، این نیروها بدون هماهنگی با دولت مستقر که با رای مردم سوریه انتخاب شده‌اند، در این کشور حضور پیدا کرده‌اند و این حضور به نفع صلح و امنیت منطقه نیست.

ایران از بازنگری برخی کشورهای عربی و اروپایی در سیاست خارجی خود در قبال سوریه استقبال می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما با خرسندی از بازنگری برخی کشورهای عربی و اروپایی در سیاست خارجی خود در قبال سوریه استقبال می‌کنیم و رفت و آمدهایی که در ماه‌های اخیر به دمشق انجام شد و بازگشایی سفارتخانه‌های برخی کشورهای عربی و غربی در سوریه را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: در این حال برنامه جامعی را برای صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت در عرصه بازسازی سوریه و در عرصه‌های مختلف تجاری داریم.

امیرعبداللهیان گفت: در اینجا مایلم اشاره کنم که در خصوص افغانستان گفتگوی مفصلی داشتیم و اتفاق نظر داریم که دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و همچنین مبارزه با تروریسم و توجه به رای و نظر مردم افغانستان از موضوعات اساسی است که باید مورد توجه هیئت حاکمه موقت و سرپرستی در افغانستان قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برای همکار عزیزم توضیح دادم که در روزهای گذشته هیاتی به سرپرستی نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران به کابل سفر کرد. تشکیل دولت فراگیر ملی در افغانستان بسیار حائز اهمیت است.

وی به شرایط سخت ارسال دارو به واسطه تحریم‌ها به افغانستان اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در کابل مورد توجه قرار داده است، توجه به مسئولیت هیئت حاکمه سرپرستی، به امنیت مرزهای مشترک دو کشور است. اتفاقی در روزهای گذشته در یکی از نقاط مرزی ما روی داد که نیروهای مسلح ما با قدرت پاسخ آن اقدام ناهماهنگ را دادند.

اعتراض رسمی ایران به افغانستان به خاطر تعرض محدود مرزی

وی افزود: وزارت امور خارجه، بر اساس وظیفه دیپلماتیک خود، یادداشت رسمی به سفارت افغانستان در تهران ارائه داد و از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، اعتراض رسمی خود را به این تعرض محدود مرزی اعلام کرد.

امیرعبداللهیان گفت: نیروهای مسلح ما نیز با قدرت و به لحظه با این عوامل برخورد کردند. البته شرایط افغانستان را درک می‌کنیم و اینکه هنوز نیروهای مرتبط با هیئت حاکمه سرپرستی در مرزها با همسایگان، کنترل لازم را ندارند.

وی افزود: اما مایلم این نکته را با صراحت اعلام کنم که جمهوری اسلامی ایران در حفظ امنیت ملی و سرزمینی خودش، با هیچ طرفی تعارف ندارد و هیئت حاکمه سرپرستی در کابل متوجه باشند که در دوره انتقالی، تمرکز بر مسئولیتشان باید محور اصلی کار قرار گیرد.

رژیم جعلی و تروریستی اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیا است

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در خصوص حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه تاکید می‌کنم، رژیم جعلی و تروریستی اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیا است و معتقدم سوریه در خط اول محور مقاومت در دفاع از امنیت ملی و سرزمینی خودش، در این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

وی ادامه داد: سازش کشورهای محدود عربی با رژیم صهیونیستی را نیز به نفع صلح و ثبات و امنیت در منطقه نمی‌دانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در پایان از دکتر فیصل مقداد تشکر می‌کنم توانستیم، نشست خوبی برگزار کنیم و توافقات بسیار خوب و حرکت رو به جلو در مناسبات تهران و دمشق را در هفته‌های آینده را شاهد خواهیم بود، امیدوار هستیم در آینده نزدیک دیدار روسای جمهور دو کشور، در مکان مورد توافق انجام شود.

 

اخبار سیاسی |

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *