بعد از ماجرای شکایت سرباز بابلی؛ راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت رفتارهای نامناسب با سربازان

اعتمادآنلاین| ماجرایی که اواسط هفته جاری برای سربازی در شهرستان بابل رخ داد و او را به سربازبابلی در فضای مجازی معروف کرد، بار دیگر منجر به طرح این موضوع شده که آداب برخورد با سربازان چگونه باید باشد و سربازان رفتارهای ناشایست با خود را چگونه می‌توانند گزارش کنند؟ موضوعی که واکنش‌های متعددی را به دنبال داشته و همچنان اظهاراتی پیرامون آن مطرح می‎‌شود.

در این میان سریع‌ترین و البته اولین واکنش را اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح از خود نشان داد و رییس این اداره امیر غلامرضا رحیمی پور ساعاتی پس از فراگیر شدن خبر رفتار نامناسب کارمند دادگستری شهرستان بابل با سرباز وظیفه از بررسی موضوع و برخورد با فرد خاطی خبر داد.

ساعاتی بعد نیز با تایید موضوع، رحیمی پور اعلام کرد که علاوه بر جنبه شخصی از جنبه سازمانی و توهین به سربازی در لباس خدمت نیز این موضوع را مورد رسیدگی قرارداده و حتی گزارشی را به رییس قوه‌قضاییه ارسال کرده‌اند. موضوعی که به نظر می‌رسد نتیجه آن تاثیر زیادی در رفتارهای نامناسبی که احتمال دارد برخی افراد اجازه انجام آن در قبال سربازان را به خود بدهند، موثر و پیشگیرانه باشد.

امیر غلامرضا رحیمی پور، به موضوع حقوق سربازان پرداخته و با تاکید بر اینکه اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح خود را مکلف به صیانت از حقوق کارکنان وظیفه می‌داند، می گوید: زمانی که از حقوق سربازان صحبت می‌شود، منظورمان صرفا حقوق ریالی و مبلغ پرداختی به آنان نیست. گرچه این موضوع هم جزو حقوق سرباز بوده و ما به جد پیگیر آن هستیم.

رحیمی پور ادامه می دهد: اداره سرباز ستادکل نیروهای مسلح در کنار اینکه پیگیر افزایش حقوق ریالی سربازان بوده و با رایزنی‌های فراوان توانسته در بودجه امسال نیز این مبلغ را تا حد زیادی افزایش دهد، اقدامات دیگری را نیز پیرامون حقوق سربازان انجام داده است و به عنوان مثال بر شیوه رفتار با سربازان نظارت جدی دارد، همچنین تمام تلاش و توان خود را نیز برای ارتقا کیفیت و امکانات محیط حضور سربازان و دوران سربازی انجام داده‌ایم که این تلاش‌ها به طور پیوسته درحال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش در مورد طول مدت خدمت سربازی و عادلانه شدن آن نیز در همین راستا انجام شد، می گوید: این موضوع یکی از مطالبات جدی سربازان بود و ما در راستای دفاع از حقوق سربازان مدت خدمت سربازی را عادلانه کردیم.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه برخورد ناشایست با سرباز خط قرمزی جدی برای ماست، می افزاید: اگر خدایی ناکرده رفتار ناشایستی با سربازی صورت بگیرد ما از طریق سامانه‌ها و ابزارهای نظارتی که در اختیار داریم به این موضوع ورود خواهیم کرد. در مواردی حتی ممکن است موضوع رسانه‌ای هم نشود اما ما در دفاع از حقوق سرباز کوتاه نخواهیم آمد.

رحیمی پور با تاکید بر اینکه هیچ فردی اجازه بی‌احترامی و رفتار ناشایست با سرباران را ندارد، تصریح می کند: البته این را هم باید بگویم که حقیقتا فراوانی رفتار ناشایست با سربازان بسیار کم است، اما اگر گه گاهی اتفاق ناشایستی رخ دهد ما به جد با مرتکبان برخورد خواهیم کرد.

وی درباره ابزارهای نظارت بر شیوه رفتار نیز می گوید: سامانه‌های بازرسی ما وجود دارد و به عنوان مثال در مورد سربازی که در بابل مورد رفتار ناشایست قرار گرفت، بازرسی ناجا به سرعت به موضوع ورود کرده و ما هم تاکید کردیم که باید با فرد خاطی برخورد شود. علاوه بر این ابزارها که در اختیار داریم، این موضوع نیز در دست بررسی است تا بتوانیم سامانه‌ای را برای دریافت این گزارش‌ها ایجاد و راه‌اندازی کنیم که البته این طرح فعلا در مرحله بررسی اولیه قرار دارد.

منبع: ایسنا

 

اخبار حوادث|


منتشر شده

در

اخبار حوادث, اخبار روز

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *