Fیا خانواده ایوبی، آشپزخانه افغانی پروانه در آدلاید چیزهای زیادی است – اما مهمتر از همه، این راهی برای حفظ فرهنگ آنهاست. گرامی داشتن وقتی دورخانایی و مادرش فریده در مورد غذاهای افغانی صحبت می‌کنند، این غذا چیزی فراتر از رزق و روزی است.

«خانواده من در سال ۸۷ به اینجا نقل مکان کردند، و این همان اوج جنگ سرد در افغانستان غذا همیشه بسیار مهم بود دورخانایی می‌گوید که بخشی از زندگی‌مان و اینکه چگونه به سنت‌ها و اینکه ما به عنوان مهاجر چه کسی هستیم، مرتبط ماندیم.

داستان ممکن است شکلی آشنا و فرسوده داشته باشد – تجربه مهاجر از غذا به عنوان یک پیوند ملموس میراث یک فرد رایج است زیرا بارها و بارها ثابت می شود – اما برای ایوبی ها، ارزش داستان با خشونت و ناآرامی های اخیر در زمان های اخیر تشدید می شود، زیرا طالبان کنترل خود را بر افغانستان تنگ می کند.

“نسل پدر و مادر من واقعاً آخرین نسلی است که افغانستانی بدون خشونت را می شناسد و در آنجا با صلح بزرگ شده است.”

مادر فریده درگذشت. وقتی پنج یا شش ساله بود و پدرش شغل آشپزی را به عهده گرفت تا به او و خواهر و برادرش غذا بدهد. او از توخمه بنجانرومی – تخم مرغ پخته شده در گوجه فرنگی، پیاز و فلفل قرمز و با نان – به عنوان یک غذای محبوب صبحانه از دوران کودکی خود در افغانستان یاد می کند: «همیشه بابام بود، صبحانه درست می کرد و [تخمه بنجانرومی] مورد علاقه ما بود. صبحانه های او.

Durkhanai Eyubi of Adelaitchen's Parwana.
>=”dcr-d73nb7″>دورخانای ایوبی از آشپزخانه پروانه آدلاید.

«او دوست داشت برای ما آشپزی کند. او همیشه سعی می‌کرد مطمئن شود که ما غذای بسیار سالمی می‌خوریم!»

دورخانی می‌گوید: «غذای افغانی همیشه پخش می‌شود، تقریباً یک غذا نیست. p class=”dcr-1qcirl4″>یک صبحانه معمولی ممکن است از مجموعه ای از غذاهای غنی از پروتئین و کالری تشکیل شده باشد: در کنار پنیرهایی مانند پنیر، نان تازه پخته شده و روهت – یک نان شیرین غنی شده – یک چای شیر شیرین مانند چون صبح ها شیر چای سرو می شود. غذا به طور سنتی روی سفره خورده می‌شود، نوعی قالی که در آن همه خانواده جمع می‌شوند و غذای مشترک را تقسیم می‌کنند.

فریده مادر دورخانای ایوبی از آشپزخانه پروانه: “همیشه بابام بود، او صبحانه درست می کرد، و [توخمه” banjanromi] مورد علاقه ما بود.’ عکس: Alicia Taylor/Parwana Kitchen

سال گذشته، در ماه اکتبر، کتاب آشپزی پروانه منتشر شد. همانطور که دورخانایی می گوید، این کتاب کاملاً یک «کتاب دستور العمل مرسوم یا سنتی» نیست. این کتاب حاوی صفحاتی از تاریخ مفصل کشور و مکان خانواده اش در آن است.

او امیدوار است که این کتاب نه تنها دستور العمل های خانواده را حفظ کند، بلکه دانش آشپزی و جایگاه آن را حفظ کند. در فرهنگ افغانستان “بسیاری از چیزهایی که از دست رفته است آن دانش فرهنگی است – آن دانش غذای سنتی و روش های پخت و پز و داستان هایی که با غذا همراه است.”

مردمی که می توانیم خود را فراتر از ۳۰، ۴۰ سال گذشته از روایت های خشونت به یاد بیاوریم، و بخش واقعاً مهمی از آن باقی ماندن در ارتباط با فرهنگ و تاریخ ما است. زیرا زمانی که آن چیزها از دست رفت، شما هیچ هوشیاری ندارید که از آن بسازید و آینده ای را از آن تصور کنید.

“امیدوارم هر چیزی که از طریق رستوران به دست می آید بتواند نوعی باشد. نقطه تماس – یک نقطه گالوانیزه – برای اینکه مردم آن خاطرات را به خاطر بسپارند و محو نشوند. زیرا ما به پیشرفت آنها نیاز داریم.”

تخمه بنجانرومی فریده و دورخانای ایوبی

آمادگی ۱۵ دقیقه
آشپزی ۲۰-۲۵ دقیقه
سرویس ۴

>=”dcr-d73nb7″>صبحانه با تخم مرغ افغانی فریده و دورخانای ایوبی. عکس: بلیک شارپ-ویگینز/ گاردین

۲۵۰ میلی لیتر روغن آفتابگردان
۲ قاشق چایخوری نمک
۱ پیاز قهوه ای بزرگ
، نصف شده و نازک برش داده شده
۲ حبه سیر
>، نازک برش
۳ گوجه فرنگی رسیده
نصف شده و نازک ورقه شده
۱ ch قرمز بلند تازه illi
، برش نازک
۴ تخم مرغ بزرگ
۱ قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز
۱ قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاب شده
مشتی برگ گشنیز
درشت خرد شده

روغن را در یک قابلمه متوسط ​​روی حرارت داغ کنید و پیاز و سیر را به مدت پنج دقیقه یا تا زمانی که نرم و قهوه ای شد. گوجه فرنگی و فلفل تازه را اضافه کنید و بپزید و گهگاهی هم بزنید تا گوجه فرنگی نرم شود اما هنوز دست نخورده باقی بماند، سپس دو قاشق چای خوری نمک یا به دلخواه مخلوط کنید. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید، سپس روی مخلوط گوجه‌فرنگی و پیاز در قابلمه بریزید.

زرده‌ها را به آرامی خرد کنید، اگر اینطوری دوست دارید، روی آن را بپوشانید. ماهیتابه با درب حرارت را کم کنید و تخم مرغ ها را به آرامی بپزید، گاهی تابه را تکان دهید تا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، یا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای نرمی متوسط، یا تا زمانی که تخم مرغ ها به دلخواه شما پخته شوند، نچسبد. با یک قاشق چایخوری فلفل سیاه تازه آسیاب شده، پودر فلفل قرمز و گشنیز برای طعم دادن بپاشید و داغ – مستقیماً از تابه سرو کنید.

نان تخت نان

آماده سازی ۱۰ دقیقه
افزایش ۴۰ دقیقه به ۱ ساعت
پخت ۱۵ دقیقه
سرویس ها ۴

>=”dcr-d73nb7″>یک تکه نان آغشته به توخمه بنجانرومی. عکس: بلیک شارپ-ویگینز/ نگهبان

۶۰۰ گرم آرد ساده
۲ قاشق غذاخوری ماست فوری
۲ قاشق چایخوری نمک
۳۷۵ میلی لیتر آب ولرم
۲ قاشق غذاخوری ماست ساده
۲ قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان

آرد، مخمر و دو قاشق چایخوری نمک را در یک کاسه متوسط ​​بریزید و هم بزنید. برای ترکیب. در یک کاسه جداگانه، بقیه مواد را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. یک چاه در مرکز مواد خشک ایجاد کنید، سپس مواد مرطوب را به آرامی به چاه اضافه کنید و با دست هم بزنید تا خمیر نرم و کمی چسبنده به دست آید.

روی سطح کار را کمی آرد پاشی کنید و خمیر را به مدت پنج دقیقه یا تا زمانی که دیگر چسبناک نباشد و نرم و کشدار شود ورز دهید. خمیر را در یک کاسه کمی چرب شده قرار دهید و با یک حوله چای بپوشانید. در جای گرم یا حداقل در دمای اتاق به مدت ۴۰ دقیقه تا یک ساعت یا تا زمانی که حجم خمیر دوبرابر شود، بگذارید.

فر را از قبل با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد (۱۸۰ درجه سانتیگراد) گرم کنید. فن) و دو سینی فر را با کاغذ پخت بپوشانید. خمیر را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و هر نیمه را با دست در هر سینی فر پهن کنید تا تمام سینی پر شود و یکنواخت پخش شود. اگر دوست دارید، می توانید از یک سوهان خمیر یا چاقوی کره برای شکل دادن به سطح خمیر استفاده کنید. یک شبکه یا الگوی خطی معمولی به رنگ نان کمک می کند.

سینی ها را در فر قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه بپزید، یا تا زمانی که نان ها قهوه ای طلایی و کاملاً پخته شوند. نان مسطح نان را بهتر است با هر وعده غذایی به صورت تازه و داغ میل کنید، اما به مدت یک روز در ظرف دربسته نگهداری می شود.

شیر چای

آماده سازی ۵ دقیقه
پخت ۳۰ دقیقه
سرویس ۴

۳۷۵ میلی لیتر آب
۲ قاشق غذاخوری چای سیاه برگ شل
۲۰۰ گرم شکر سفید
۶ غلاف هل
، کبود
۱ لیتر شیر کامل

۳۷۵ میلی لیتر آب را در یک قابلمه متوسط ​​همراه با چای بریزید. ، شکر و هل را روی حرارت زیاد هم بزنید تا شکر حل شود. بگذارید به جوش بیاید، سپس حرارت را ملایم کرده و پنج دقیقه بجوشانید تا چای تند شود و طعم ها با هم ترکیب شوند.

شیر را به تابه اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید. . یک بار دیگر به جوش بیاورید، سپس حرارت را کم کنید و ۱۵ دقیقه بجوشانید تا طعم ها کاملاً با هم ترکیب شوند. از صافی ریز در کاسه ای صاف کنید و برگ های چای و غلاف هل را دور بریزید.

شیر چای را در قوری بریزید و در حالی که داغ است میل کنید یا بگذارید خنک شود و سرد سرو کنید. .


منتشر شده

در

آشپزی, بین الملل, فرهنگ و هنر, مهارت های زندگی

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *