Aتا کارخانه اسباب بازی در جنوب شرقی چین، جعبه‌های تفنگ دارت پلاستیکی روی زمین چیده شده‌اند. گاهی اوقات، بسته‌های زیادی روی هم انباشته می‌شوند که به منطقه تولید کشیده می‌شوند و کار ساخت اسباب‌بازی‌های بیشتر را کند می‌کنند.

با همه تفنگ‌های بلستر چه باید کرد؟ که به خرده فروشان در بریتانیا فروخته شده اند اما نمی توانند در کشتی ها جایی برای رساندن آنها به آنجا پیدا کنند، برای نیک موبری، یکی از بنیانگذاران Zuru اسباب بازی. این شرکت انتظار دارد در سال جاری حدود ۱.۱ میلیارد دلار (۵۸۰ میلیون پوند) درآمد ایجاد کند و این به دلیل افزایش تقاضا برای محصولاتی مانند ۵ برند سوپرایز مینی، رینبوکورن و بلسترهای X-Shot است.

اما موبری می گوید در کریسمس امسال کمبود اسباب بازی وجود خواهد داشت. محدودیت های حمل و نقل، قطع برق و کمبود کارگر برای دوخت اسباب بازی های نرم، همگی به تولید آسیب می رسانند. موبری می‌گوید نقاط استرس در سراسر اکوسیستم تولید «لطیف» به این معنی است که برخی از اسباب‌بازی‌ها برای مصرف‌کنندگان هزینه بیشتری خواهند داشت و برخی دیگر اصلاً زیر درخت نمی‌رسند.

در سراسر کارخانه های خود در چین.” SRC = “https://i.guim.co.uk/img/media/ae5319184d61cf81dd86c749a342536c4d2f952c/0_0_6720_4480/master/6720.jpg؟width=445&quality=45&auto=format&fit=max&dpr=2&s=dcb38a1a8fcdc8c754f19bcc1b2676bf” ارتفاع = “۴۴۸۰” عرض = “۶۷۲۰” loading=”lazy” class=”dcr-1989ovb”/>
>=”dcr-19x4pdv”>زورو روزانه حدود ۶۰۰۰۰۰ اسباب بازی در کارخانه های خود در چین تولید می کند. عکس: Zuru Toys

کارخانه های بسیار زیاد

مشکلات از چین شروع می شود. Zuru Toys روزانه حدود ۶۰۰۰۰۰ اسباب بازی در ۲۰ کارخانه در سراسر چین تولید می کند. تولیدکنندگان از مناطقی مانند هند و ویتنام طی سال گذشته به کشور سرازیر شده‌اند، زیرا شیوع کووید-۱۹ کارخانه‌ها را با مشکل مواجه کرده است و چین شیوع بیماری را تحت کنترل نگه داشته است. موبری می‌گوید «تعدادی از تولیدکنندگان به چین بازگشتند» زیرا ویروس را به خوبی مدیریت کرده است. اما دومین نیروگاه بزرگ اقتصادی و تولیدی جهان یک چالش بزرگ دارد: قدرت کافی وجود ندارد.

بحران برق

هجوم تولید، منابع برق را تخلیه کرده است و چین همچنان با کمبود شدید انرژی دست و پنجه نرم می کند. این تا حدی ناشی از گرسنگی بسیار زیاد برای کالاها است، زیرا جهان دوباره از همه‌گیری باز می‌شود. ذخایر فشرده زغال سنگ و استانداردهای سختگیرانه تر انتشار گازهای گلخانه ای نیز منجر به قطع برق و توقف تولید در برخی از کارخانه ها شده است. موبری می گوید علاوه بر این فشارها، ماشین کننده های ارزهای دیجیتال – اگرچه از نظر فنی در چین ممنوع شده اند – به فعالیت خود ادامه می دهند و «از یک تن برق استفاده می کنند».

“بنابراین اکنون ما با بحران برق در چین روبرو هستیم. “این یک محدودیت بزرگ است.” در پاسخ، پکن قدرت را جیره بندی کرده و محدودیت های انرژی را اعمال کرده است. موبری می‌گوید محدودیت‌ها در کارخانه‌های استان گوانگدونگ – جایی که برخی از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های زورو در آن ساخته می‌شوند – ظرفیت را به نصف کاهش می‌دهد. Zuru راه حلی ایجاد کرده است – ساخت «نیروگاه های کوچک»، بتن ریزی، ساخت ساختمان های جدید و تجهیز سایت ها به ژنراتورها – تا بازده در آن کارخانه ها را تا ۱۰۰% حفظ کند.

کمبود کارگران

موبری می‌گوید در حال حاضر، ژنراتورها مشکلات برق را حل کرده‌اند، اما این شرکت با مشکلات دیگری در تولید مواجه است. برخی از کارگران کارخانه در چین کمیاب هستند و افزایش اشتها برای کالاهای مصرفی کمبود نیروی کار را بدتر کرده است. او می گوید که پیدا کردن کارگرانی که می توانند خیاطی کنند “یک کابوس در حال حاضر” است و ضربه سنگینی به بازار اسباب بازی های نرم وارد کرده است. ما در محصولات شیک خود محدودیت‌های زیادی داریم… تمام چین با آن مواجه است.» این بدان معناست که هر اسباب بازی با اجزای نرم – از یک خرس عروسکی نوازشگر گرفته تا یک خانه عروسک پلاستیکی مجهز به روتختی های پارچه ای – سخت تر خواهد بود.

با انبار پر، موجودی انفجارهای X-Shot در یک نقطه به داخل منطقه تولید کارخانه های Zuru. عکس: Zuru Toys

بحران کانتینر

بزرگترین بریتانیا در Felixstowe. کمبود کارگر در زمین تنگناها را حتی بیشتر تشدید کرد.

موبری می‌گوید: «هر هفته برای ما در تلاش برای عرضه محصول به کشتی‌ها جنگ است» و قیمت کانتینرها به شدت افزایش یافته است. او می گوید یک کانتینر از چین به بریتانیا قبلاً حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار (۱۴۸۰-۲۲۰۰ پوند پوند) قیمت داشت – اکنون بیش از ۲۰۰۰۰ دلار است. این بدان معناست که زورو برای به دست آوردن اسباب‌بازی‌هایی که قبلاً به مشتریان بریتانیایی مانند The Entertainer، Tesco و Argos فروخته است، تلاش می‌کند از درب کارخانه خارج شود.

رقابت برای فضا در کشتی‌ها آنقدر فشرده است که برخی از خرده فروشان برای دریافت اسباب بازی های Zuru در یک کشتی کانتینری تا چهار ماه منتظر مانده اند. در این مدت زمان، کارخانه های آن پر از سهام فروخته شده می شود. موبری می‌گوید: «در برخی موارد، ما مجبوریم تولید را متوقف کنیم، زیرا فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی محصولات وجود ندارد.

با انباری که قبلاً پر شده است، موجودی انفجارهای X-Shot در حال حاضر آماده شده است. نقطه به منطقه تولید سرازیر شد. “این یک کارخانه عظیم است، ۷۰۰۰۰ متر مربع فضا … ما مجبور شدیم فضایی را در بیرون، پایین جاده بگیریم.” او می‌گوید زورو تا ۷۰ میلیون دلار موجودی انباری را که خرده‌فروشان خریداری کرده بودند، در اختیار داشت. اکنون این مبلغ به حدود ۱۸ میلیون دلار کاهش یافته است و هنوز در انبار کارخانه باقی مانده است.

پورت کانتینر خودکار جدید در Ri ژائو، در استان شاندونگ در شرق چین. عکس: AP

کمبود راننده

هنگامی که اسباب‌بازی‌ها بالاخره به بریتانیا می‌رسند، چالش پیدا کردن کامیونی برای تحویل آن‌ها به خرده‌فروش است. در بنادر اصلی در انگلستان و ایالات متحده، عقب ماندگی های سنگین کشتی ها را قادر به پهلوگیری و تخلیه کرده است. همچنین مشکل کمبود کارگر وجود دارد – یعنی رانندگان HGV در بریتانیا – برای مقابله با همه آن کالاها. در صنایع حمل و نقل و انبارداری، برگزیت و کووید-۱۹ مقصر کمبود مزمن نیروی کار هستند. دولت انگشت اتهام را به سوی ویروس کرونا – حداقل تا حدی – برای کمبود راننده نشانه رفت و گفت: همه‌گیری ۴۰۰۰۰ آزمایش رانندگی HGV را به تاخیر انداخت. در همان زمان، برخی از روسای صنعت استدلال می‌کنند که برگزیت، منابع نیروی کار اروپایی را که مدت‌ها متکی به آن بودند، قطع کرد.

گری گرانت، رئیس The Entertainer، می‌گوید مشکلاتی در مورد تحویل از سوی این شرکت وجود دارد. بریتانیا به دلیل کمبود راننده حمل‌ونقل به زنجیره‌ای از ۱۷۲ فروشگاه اسباب‌بازی متصل است. او هشدار می‌دهد که ممکن است پس از شروع فصل خرید در ماه نوامبر، در انبار کردن مجدد اقلام محبوب مشکلاتی وجود داشته باشد.

افزایش قیمت و آشفتگی کریسمس

موبری می گوید که نقاط فشار در طول زنجیره تامین اسباب بازی – به ویژه افزایش هزینه های حمل و نقل – برای خرده فروشان “چاره ای” جز افزایش قیمت ها باقی نمی گذارد. او می‌گوید برای طیف وسیعی از بلسترهای X-Shot، قیمت‌ها در بریتانیا از ۱۰ تا ۱۵ درصد در اسباب‌بازی‌هایی که ۱۰ تا ۳۰ پوند به فروش می‌رسند افزایش یافته است. او می‌گوید: «تورم به شدت در حال آمدن است. هیچ یک از برندهای ما برای کریسمس کمبودی نداشته باشد.

در همین حال، The Entertainer معتقد است که چالش های چین بر کریسمس تأثیر نمی گذارد، اما ممکن است به وسایل اسباب بازی که به دوره تعطیلات مدرسه منتقل می شوند ضربه بزنند. گرانت می‌گوید: «ما هرگز از اسباب‌بازی‌ها خالی نمی‌شویم، اما ممکن است اسباب‌بازی‌های خاصی در بازار وجود نداشته باشد. گزارش توسط سارا باتلر


منتشر شده

در

اخبار سیاسی, بین الملل, گردشگری

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *