۹۳ درصد از مصوبات جلسات شورای اسلامی روستاهای استان در سال گذشته اجرایی شد

۹۳ درصد از مصوبات جلسات شورای اسلامی روستاهای استان در سال گذشته اجرایی شد

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان مهدی صمیمیان افزود: هفت درصد مصوبات جلسات شورای اسلامی روستاهای استان سمنان مغایر با قانون بود.

طبق ماده ۸۹ قانون شوراها،در صورت عدم رعایت موارد قانونی از سوی شوراها و اعتراض نسبت به عمکرد این نهاد، اقدامات شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد و براین اساس سال گذشته پنج جلسه برای رسیدگی به اعتراض‌ها و تخلف شوراها در استان سمنان تشکیل و به ۱۹ پرونده رسیدگی شد.

۹۵۸ نفر اعضای شورای اسلامی روستاهای استان سمنان را تشکیل می‌دهند که سه درصد اعضای شورا خانم و ۹۷ درصد مرد هستند.

از مجموع ۵۴۹ روستاو آبادی استان سمنان ۳۰۸ روستا دارای شورای اسلامی روستا هستند و فراوانی میانگین سنی اعضای شورای اسلامی روستاهای استان ۴۰ تا ۶۰ سال است.

۲۴ نفر از اعضای شورای اسلامی روستاهای استان سمنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، ۱۳۴ نفر دارای مدرک کارشناسی، ۵۴ نفر مدرک کاردانی، ۲۶۴ نفر مدرک دیپلم و بقیه زیر دیپلم هستند.

ایجاد انگیزه برای شورای اسلامی روستاها نقشی مهم در پیشبرد اهداف و ایجاد عمران و آبادانی در توسعه روستاها دارد و انتظار می‎‌رود در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شود.

نبود ضمانت اجرایی برای مصوبه‌های شورای اسلامی روستاها از دیگر مشکلات پیش‌رو است که  باید ساز وکاری تعریف شود تا دستگاه‌های اجرایی برای اجرای مصوبه‌های شورای اسلامی روستاها بیش از پیش همکاری کنند.

براساس ضوابط و قوانین تعیین شده؛ دهیار روستاهای بالای یکهزار وپانصد نفر جمعیت باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند، اما برای اعضای شورای اسلامی صرف سواد خواندن و نوشتن وحداکثردیپلم کافی است و این تناقض در ضوابط مانع از تحقق توسعه و آبادانی در روستاها می‌شود.

شورای عالی استان‌ها قابلیت اعطای طرح به مجلس و لایحه به دولت رادارد و باید از این ظرفیت برای رفع نواقص استفاده شود و برای اعضای شورا نیز میزان سواد مانند دهیاری‌ها ملاک و معیار انتخاب باشد.

آموزش اعضای شورای اسلامی روستاها نکته مهمی است که نباید فراموش شود و در سال گذشته سه دوره آموزشی برای اعضای این نهاد برگزار شد و انتظار می‌رود ارایه دوره‌های آموزشی با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط افزایش یابد.

۴۶ هزار خانوار با جمعیت ۱۴۲ هزار تن در بیش از ۵۴۹ روستای استان سمنان زندگی می کنند.

استان سمنان دارای ۳۰۸ روستای برخوردار از شورای اسلامی است و ۲۵۷ روستای استان هم دهیاری دارد.

۴۶

منبع : خبر آنلاین


منتشر شده

در

سمنان

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *