۶ سالاد متنوع و خوشمزه با سبزیجات تازه بهاری

برترین‌ها: درست است که امروزه می‌توانیم میوه‌ها و سبزیجات همه فصل‌ها را همیشه تهیه کنیم، ولی متخصصان علم تغذیه توصیه می‌کنند همیشه از مواد و خوراکی‌های همان فصل استفاده کنیم. این توصیه از نظر طب سنتی هم درست است.

انواع سالاد با سبزیجات تازه فصل بهار

اول از همه، لیستی از میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جاتی که در فصل بهار می‌توانید در بازار پیدا کنید ذکر می‌کنیم و بعد به معرفی سالاد‌های فصل بهار می‌پردازیم.


سبزی‌ها و صیفی‌جات فصل بهار

این سبزی‌ها و صیفی‌جات منبع غنی ویتامین و مواد معدنی هستند و به کاهش وزن کمک می‌کنند، چون فیبر زیادی دارند.

اسفناج: جایگزینی خوب برای کاهو است در مواقعی که از سالاد‌های تکراری خسته شده‌اید. سرشار از آهن و تقریبا بدون کالری.

نخودفرنگی: با بلانچ کردن نخودفرنگی و حفظ رنگ سبزش تقریبا در همه سالاد‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید.

پیازچه: راز خوشمزگی سالاد‌ها پیازچه تازه است و با طعمی بین سیر و پیاز می‌تواند جای خوبی در سالاد‌ها داشته باشد.

سیب‌زمینی: استفاده از سیب‌زمینی‌هایی که تازه هستند به نسبت آن‌هایی که از قبل انبار شده‌اند کیفیت و مزه بهتری دارند و طعم سالاد را متفاوت می‌کنند.

تربچه: اندک تندی تربچه با رنگ سرخ و سفید آن طعم و زیبایی خاصی به سالاد‌های شما می‌بخشد.

انواع کلم: کلم‌های بروکلی، بروکسل، قمری، پیچ، گل کلم و… می‌توانند پایه اصلی سالاد شما باشند. با فیبر بسیار زیادی که دارند کاملا شما را سیر خواهند کرد.

چغندر قرمز: چغندر پخته یا لبو را می‌توانید برش‌های نازک بدهید و در سالاد فصل بهاری استفاده کنید. از آب آن هم در تهیه سس بهره بگیرید.

ذرت: ذرت بخارپز یا آب‌پز (بخارپز بیشتر توصیه می‌شود) در سالاد‌های سبز و هم در سالاد‌هایی مثل الویه یا روس می‌تواند به کار رود.

سبزیجات: جعفری، پونه، نعناع، ترخون، والک، ریواس و بسیاری سبزیجات تازه بهاری را می‌توانید در سالاد‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید آن‌ها را ساطوری و با سس مخلوط کنید.

جوانه‌ها: جوانه‌های گندم، ماش، شبدر و… در سالاد فصل بهاری شما معجزه خواهد کرد.


میوه‌های فصل بهار

توت فرنگی: توت فرنگی را می‌توانید در سالاد میوه و حتی سالاد‌های سبز استفاده کنید.

هلو: رنگ و طعم عالی هلو را می‌توان در سالاد‌ها به کار برد.

آلبالو و گیلاس: ترکیب رنگی این دو میوه همراه با سبزی‌های بهاری سالادی شگفت‌انگیز خواهد ساخت.

زغال اخته: زغال اخته را به صورت بدون هسته، خشک شده یا حتی آب گرفته در سس می‌توانید استفاده کنید.


انواع سالاد فصل بهاری

در ادامه می‌خواهیم سالاد‌های مناسب فصل بهار را معرفی کنیم؛ سالاد‌هایی که با میوه‌ها و سبزی‌های تازه و خوش طعم بهاری تهیه می‌شوند. تمامی این سالاد‌ها را می توانیم به عنوان وعده شام جایگزین کنیم.

سالاد توت فرنگی و ریواس

ترکیب این سالاد عبارت است از فندق بو داده، ریواس نواری برش خورده، توت فرنگی چهارقاچ، چند پر نعناع، آب لیمو ترش، آب پرتقال تازه و کمی شکر.

ریواس، توت فرنگی و نعنا را با هم مخلوط کنید، فندق را روی آن بریزید. آب لیمو و پرتقال را با شکر مخلوط کنید و روی سالاد بریزید.

سالاد خیار و تربچه

ترکیب این سالاد عبارت است از: خیار با برش حلقه‌ای، تربچه با برش حلقه‌ای یا نگینی، پیازچه خرد شده، نعناع، ماست چکیده موسیر یا یونانی، سیر، در صورت تمایل مقداری آووکادو، روغن زیتون، آبلیمو و نمک و فلفل.

ماست را با آبلیمو، نمک و فلفل، سیر خرد شده و روغن زیتون مخلوط کنید و به عنوان سس کنار بگذارید.

سایر مواد را در ظرف مخلوط کنید و سپس سس را روی آن بدهید. با چند پر نعناع تزئین کنید.

سالاد نخود فرنگی و تربچه

در این سالاد می‌توانید از نخودفرنگی با غلاف استفاده کنید به شرطی که تازه و جوان باشند.

ترکیب این سالاد عبارت است از: نخود فرنگی با غلاف و بلانچ شده، تربچه خرد شده، روغن زیتون فرابکر، آبلیمو، سرکه طبیعی، سماق، پنیر فتا، نعناع، نمک و فلفل.

آبلیمو، سرکه، روغن زیتون و سماق را در ظرفی مخلوط کنید و به عنوان سس کنار بگذارید. بقیه مواد با با هم مخلوط کنید. می‌توانید غلاف نخود فرنگی را برش بزنید تا نخود‌ها دیده شوند. سس را روی سالاد بدهید.

سالاد اسفناج و جوانه

این سالاد گزینه خوبی برای وعده شام کسانی است که تمایل به کاهش وزن دارند.

ترکیب این سالاد عبارت است از: جوانه گندم یا سایر جوانه‌ها، اسفناج، برگ‌های کوچک کاهو، سیر خرد شده، آبلیمو، روغن زیتون، تربچه، نمک، فلفل سیاه، پنیر بلوچیز، نخودفرنگی با غلاف.

آبلیمو، روغن زیتون، نمک و فلفل را برای سس با هم مخلوط کنید. تربچه را به صورت برگه‌های نازک برش بزنید. نخودفرنگی را بلانچ کنید و غلاف آن را خرد کنید. مواد را با هم مخلوط کنید. پنیر را خرد کنید و روی سالاد بریزید. سس را به مواد اضافه کنید.

سالاد لوبیا سفید و لوبیا سبز

این سالاد سرشار از پروتئین است و برای شام یا ناهار مناسب است.

ترکیب این سالاد عبارت است از: لوبیا سفید پخته شده، لوبیا سبز پخته یا بلانچ شده، جعفری، پیازچه، رنده پوست لیمو، نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، روغن زیتون، آبلیمو.

نمک، فلفل‌ها، روغن زیتون و آبلیمو را برای سس مخلوط کنید. سایر مواد را در ظرف دیگر مخلوط کنید و سپس سس را اضافه کنید.

سالاد کلم بهاری

این سالاد با سالاد کلمی که همیشه خورده‌ایم متفاوت است و طعم بی‌نظیری دارد.

ترکیب این سالاد عبارت است از: کلم سفید خلالی، کلم قرمز خلالی، کلم بروکلی بلانچ شده، پیاز قرمز خلالی، توت فرنگی خرد شده، پنیر فتا، کنجد، روغن زیتون بکر، روغن کنجد، عسل، سرکه سیب، آبلیمو، نمک و فلفل.

کلم‌ها، پیاز، پنیر، توت فرنگی و کنجد را با هم مخلوط کنید. سایر مواد را در ظرفی دیگر با همزن دستی بزنید. این سس را روی مواد بریزید و نوش جان کنید.

شما می‌توانید در کنار این مجموعه سالاد فصل بهاری از مرغ گریل شده و پاستا هم استفاده کنید. این سالاد‌ها برای مهمانی و مجالس شما هم بسیار مناسب هستند و مورد توجه قرار می‌گیرند.

 

آشپزی | غذای ایرانی |


منتشر شده

در

آشپزی, غذای ایرانی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *