۶ اثر از اشیاء محوطه باستانی اریسمان نطنز ثبت ملی شد

۶ اثر از اشیاء محوطه باستانی

۶ اثر از اشیاء محوطه باستانی اریسمان نطنز ثبت ملی شد

به گزارش خبرنگار مهر، حسین یزدان مهر ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: تعداد شش اثر از اشیا کشف شده از محوطه باستانی اریسمان شهرستان نطنز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ با پیگیری‌های کارشناسان واحد ثبت آثار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز و با همکاری مدیرکل استان اصفهان تعداد شش پرونده مربوط به اشیا تاریخی ارزشمندی که از کاوش‌های محوطه باستانی اریسمان در سنوات گذشته کشف شده بود تدوین و مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً در اواخر اسفند ماه سال گذشته توسط کارشناسان وزارتخانه برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تأیید شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز افزود: ۶ اثری که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید شامل خمره تدفینی، کاسه سفالی منقوش، جام سفالین، کاسه پایه دار، لیوان سفالین منقوش و مُهر استوانه سنگی نقش برجسته مربوط به دوره کالکلولیتیک (هزاره سوم تا پنجم قبل از میلاد) است که دارای قدمتی حدود ۵ الی ۶ هزار ساله هستند.

وی اضافه کرد: این شش اثر تاریخی و سایر اشیا کشف شده از محوطه باستانی اریسمان هم اکنون در موزه باستان شناسی نطنز واقع در خانه تاریخی باقری‌ها که به عنوان اولین و مهمترین موزه تخصصی باستان شناسی استان اصفهان به شمار می‌آید نگهداری می‌شوند که این موزه با توجه به قرارگیری این موزه در کنار مسجد جامع نطنز و نگهداری اشیای ارزشمند مکشوفه از محوطه‌های باستانی میلاجرد و اریسمان در آن، سالانه مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار می‌گیرد.

یزدان مهر تأکید کرد: حفاظت و صیانت از میراث ملموس و ناملموس تاریخی در شهرستان نطنز از اهمیت بالایی برخوردار است و امیدواریم روند رو به رشد ثبت آثار شهرستان باعث معرفی هرچه بیشتر تاریخ، فرهنگ و سنت مردم منطقه و پیشینیان ما شود.


منتشر شده

در

اصفهان

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *