۴ میلیون زوج نابارور در کشور/ خدمات حمایتی بیمه ها

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری با موضوع «حمایت از زوج‌های نابارور؛ هزینه‌ها و بیمه‌ها» در محل سالن همایش‌های مرکز ابن سینا وابسته به جهاد دانشگاهی برگزار گردید.

محمدرضا صادقی رئیس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن سینا، هدف اصلی کمپین حمایت از زوج‌های نابارور را کمک به زوج‌های نابارور دانست و گفت: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ در بیانات خود ضمن اعلام سیاست‌های جمعیتی کشور بر سه محور مهم تأکید فرمودند؛ ترویج فرزند آوری، تحکیم بنیان خانواده‌ها و تکریم سالمندان. کاهش نرخ رشد جمعیت از دغدغه‌های مهم معظم‌له است و اگر اهتمام کافی در این زمینه صورت نگیرد در آینده با بحران سالخوردگی جمعیت و فقدان نیروی کار جوان مواجه خواهیم بود که می‌تواند آسیب‌های جدی اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشته باشد.

وی افزود: بر اساس آخرین آمارها، ما ۲۶ میلیون زوج جوان در کشور داریم و بر اساس مطالعات کشوری و همچنین آمارهای جهانی، حدود ۱۵ درصد از زوج‌هایی که در سنین باروری قرار دارند، یعنی ۲۵ تا ۴۲ سال، با مشکل ناباروری مواجه‌اند. البته در مطالعه آماری پژوهشگاه ابن سینا در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ در خوشه‌های جمعیتی گوناگون در سطح کشور، مشخص شد که نرخ ناباروری در برخی استان‌ها بیش از این میزان و حدود ۲۰ درصد است. به هر حال، اگر حداقل‌های آماری را نیز در نظر بگیریم، حدود ۴ میلیون زوج نابارور در کشور داریم که تمایل به فرزند آوری دارند و باید آنها را یک سرمایه جمعیتی بالقوه به حساب آورد.

صادقی ادامه داد: هدف ما این است که با کمک دیگر مراکز در جهاد دانشگاهی، سازمان‌های بیمه‌گر و همه نهادهای ذی ربط تلاش کنیم که با کاهش هزینه‌های درمان و افزایش پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری به این زوج‌ها کمک کنیم تا خانواده خود را کامل کنند. افزون بر اهمیت توجه به درمان ناباروری در بحث جمعیت، باید توجه داشت که ناباروری برای زوج‌ها آسیب‌های جدی روانی، خانوادگی و اجتماعی به همراه دارد و کمک به زوج‌های نابارور، برای ارتقا سطح کلی سلامت و بهداشت جامعه نیز بسیار مهم است.

علی صادقی تبار مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا نیز گفت: پویش حمایت از زوج‌های نابارور چند سالی است که به مناسبت روز ملی جمعیت و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ترویج فرزند آوری، برگزار می‌شود و افزایش آگاهی عمومی درباره علل و درمان‌های ناباروری، معرفی خدمات درمانی پیشرفته موجود در کشور، توجه دادن جامعه، مسئولان و سیاستگذاران به این پتانسیل جمعیتی و تلاش برای کاهش هزینه‌ها و جلب حمایت نهادهای بیمه‌گر از جمله اهداف این پویش بوده است.

وی افزود: همچنین، ما در این هفته به عنوان یک بسته تشویقی چهار خدمت ویزیت اول زنان، ویزیت اول مردان، آزمایش اسپرم و تست پاپ اسمیر را به طور رایگان به زوج‌های جوان ارائه می‌کنیم و امیدواریم با این تلاش‌ها مسیر درمان را برای زوج‌های نابارور تا حدی هموار کنیم و در این راه آمادگی کامل خود را برای همکاری کامل با همه مراکز و نهادهایی که به هر شکل مایل به حمایت از زوج‌های نابارور هستند، اعلام می‌کنیم.

در ادامه، امیر سرتیپ دوم ستاد حمیدرضا سلمانی فرمانده قرارگاه انصار نیروی زمینی ارتش، گفت: با نصب العین قرار دادن فرموده فرمانده کل قوا و در اجرای تدابیر ارزشمند فرمانده نیروهای زمینی، این نیرو سال گذشته فعالیت خود را در زمینه حمایت از زوج‌های نابارور آغاز کرد و با ایجاد قرارگاه انصار و با همفکری متخصصان و کارشناسان اقدامات لازم در این عرصه آغاز شد.

وی افزود: با مراجعه حضوری به تمام استان‌ها و یگان‌ها، زوج‌های نابارور شناسایی شدند و تلاش شد پشتیبانی معنوی و مادی از این زوج‌ها صورت گیرد. همچنین، با برگزاری جلسات متعدد با مدیریت سازمان بیمه نیروهای مسلح و با زحمات مدیرعامل سازمان بیمه نیروهای مسلح و همکاری و مشارکت دلسوزانه مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، تفاهم‌نامه‌ای با این مرکز منعقد شد و خدمات درمان ناباروری در این مرکز به طور کامل تحت پوشش سازمان بیمه نیروهای مسلح قرار گرفت.

سلمانی ادامه داد: خوشبختانه، بسیاری از عزیزان نیروی زمینی در همین مدت کوتاه توانسته‌اند با بهره‌گیری از خدمات درمانی این مرکز، نتیجه بگیرند و ما زوج‌های بسیاری را داریم که درمان‌شان موفقیت‌آمیز بوده و اکنون در انتظار تولد فرزندشان هستند.

وی افزود: همچنین، با همکاری رئیس بیمارستان فوق تخصصی هاجر می‌توانند خدمات مرحله زایمان و مراقبت‌های پس از آن را در این بیمارستان تحت پوشش کامل بیمه نیروهای مسلح دریافت کنند.

امیر نوروزی مدیرعامل سازمان بیمه نیروهای مسلح نیز در ادامه این نشست بیان کرد: در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری، ما تلاش کردیم که خدمات تحت پوشش این سازمان را توسعه دهیم و اگرچه قبلاً نیز خدمات درمان ناباروری زیر پوشش این سازمان قرار داشت، اما در سال گذشته ما به طور ویژه در این حوزه بازنگری کردیم و بسته خدمات درمان ناباروری را به‌طور کامل پوشش دادیم، به طوری که می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که خدمتی در حوزه درمان ناباروری نیست که تحت پوشش کامل بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح نباشد.

وی افزود: ما هزینه این خدمات را از محل صندوق بیمه مکمل که صد در صد آن را خود بیمه‌شدگان تأمین می‌کنند، تأمین می‌کنیم و شاید دلیل اینکه ما توانستیم این اقدام مهم را انجام دهیم، اما دیگر سازمان‌های بیمه‌گر هنوز نتوانسته‌اند در این حوزه ورود کنند، این است که این سازمان به‌طور همزمان هم خدمات بیمه پایه و هم خدمات بیمه تکمیلی را به بیمه‌شدگان ارائه می‌کند.

نوروزی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سازمان بیمه نیروهای مسلح با ۱۱ مرکز درمان ناباروری در کشور قرارداد مستقیم دارد و آماده توسعه همکاری با دیگر مراکز کشور نیز هستیم. افزون بر این، اگر زوج‌های تحت پوشش این سازمان خدمات درمان ناباروری را از مراکزی که طرف قرارداد ما نیستند دریافت کنند، هزینه‌ها را به صورت روز پرداخت به بیمه‌شدگان پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: همچنین، با افتخار اعلام می‌کنیم که نه‌تنها ناباروری اولیه، بلکه ناباروری ثانویه نیز تحت پوشش بیمه نیروهای مسلح قرار دارد، یعنی اگر زوجی یک فرزند دارند و برای فرزند دوم دچار مشکل ناباروری شده‌اند نیز می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

در بخش دیگری از این نشست، الهام آزادی معاون دفتر تخصصی سازمان بیمه سلامت، گفت: سازمان بیمه سلامت یک سازمان کاملاً دولتی است و بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را زیر پوشش دارد. در حوزه درمان ناباروری، در بخش اقلام دارویی، برخی داروها پوشش ۹۰ درصدی و برخی پوشش ۷۰ درصدی دارند و در سال گذشته، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های این سازمان به پوشش اقلام دارویی ناباروری اختصاص یافت. در زمینه خدمات سرپایی مانند ویزیت، مشاوره و خدمات پاراکلینیکی نیز پوشش ۹۰ درصدی بیمه سلامت در حوزه درمان ناباروری برقرار است و در بخش خدمات بستری نیز، برای خدماتی چون جراحی‌های وازکتومی یا هیستروسکوپی پوشش ۹۰ درصدی خدمات اعمال می‌شود. اما خدماتی مانند آی وی اف و میکرواینجکشن که برای همه سازمان‌های بیمه‌گر پایه در گروه خدمات ستاره‌دار قرار می‌گیرد، از فهرست موارد تحت پوشش ما خارج است.

وی افزود: البته به موجب بند ح تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۰ و در راستای اجرایی کردن حکم بند (۳) سیاست‌های کلی جمعیت سیاست‌های جمعیتی کشور، ردیف بودجه‌ای برای حمایت از زوج‌های نابارور در نظر گرفته شده است که به موجب آن، تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، باید کارگروهی با حضور سازمان‌های بیمه‌گر (سلامت و تأمین اجتماعی)، کمیته امداد، معاونت درمان این وزارتخانه و جهاد دانشگاهی، تشکیل شود و بر اساس سازوکارهای مصوب این کارگروه این بودجه صرف پوشش ۹۰ درصدی سه دوره کامل خدمات درمان ناباروری به روش آی وی اف و میکرواینجکشن و پوشش هزینه‌های دارویی، پاراکلینیکی و دیگر خدمات مربوطه شود. از دیگر وظایف این کارگروه، ایجاد سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات متقاضیان و تعیین سهم بیمه‌ها بر اساس جمعیت مشمول هر سازمان است. بر این اساس ما نیز مکاتباتی با معاونت درمان وزارت بهداشت داشتیم و آمادگی خود را اعلام کردیم تا در صورت تخصیص ردیف بودجه، بتوانیم خدمات خود را در زمینه درمان ناباروری توسعه دهیم.

 

اخبار اقتصادی


منتشر شده

در

سلامت

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *