۳ روش مقابله با سرمازدگی در باغات شهرستان سامان طراحی شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، مهراد قطره سامانی افزود: به تازگی برای مهار سرمازدگی باغات در شهرستان سامان از ۳ روش متفاوت استفاده شده است که تاکنون در باغاتی که به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته، نتیجه‌بخش بوده و می‌توان با تولید انبوه این دستگاه‌ها، آن را در اختیار کشاورزان قرار داد.

وی ادامه داد:چاهک معکوس یکی از این روش‌ها به شمار می‌رود که برای شب‌هایی که وارونگی دما وجود دارد در ارتفاع ۶ متری، هوای گرم را از سطوح بالاتر به پایین‌تر هدایت می‌کند.

قطره‌سامانی،هزینه ایجاد این چاهک معکوس برای هر هکتار از باغات را حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای هر هکتار یکی از این چاهک‌ها لازم است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری،استفاده از پلار باغی که نوعی مشعل گازوئیلی است را از دیگر روش‌های جلوگیری از سرمازدگی باغات برشمرد و افزود: این مشعل گازوئیلی با تولید گرما و انتشار آن در چهار جهت باغ می‌تواند دمای هوا را تا چند درجه افزایش دهد.

قطره سامانی خاطرنشان کرد:برای هر هکتار باغ یک یا ۲ مشعل کافی است و در مواقعی که با سرمازدگی تششعی وجود داشته باشد، کارایی دارد.

وی،استفاده از المنت‌ها یا بخاری‌های کوچک را روش سوم مقابله با سرمازدگی در باغات عنوان کرد و گفت: این بخاری‌ها مختص هر درخت است و می‌تواند گرمای مورد نیاز را در ساعات سرد به ویژه بین ساعت ۵ تا ۷ صبح که هوا صاف و بدون وزش باد است، تامین کند.

قطره سامانی با بیان اینکه هر ۳ نوع این روش‌ها قابل اجرا در بخش کشاورزی استان و کشور است، اظهار داشت: با توجه به توان مالی باغداران می‌توان از یکی از روش‌ها استفاده و از سرمازدگی باغات که امسال نیز به شدت باغات استان را تهدید می‌کند، جلوگیری کرد.

لازم به ذکر است:در سرمازدگی تششعی، گرمای ناشی از تابش آفتاب در طول روز، در هنگام شب با طول موج‌های بلندتر به جو برگشته و باعث کاهش دمای هوای اطراف می‌شود، به طوری که پایداری چنین شرایطی منجر به وقوع یخبندان در سطح زمین شده و به عبارتی وارونگی حرارتی اتفاق می‌افتد.

شهرستان سامان ۱۸ هزار هکتار باغ دارد که در سرمازدگی‌های نوروز امسال حداقل به یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار از این باغات خسارت وارد شد و در روزهای اخیر نیز با بارش تگرگ و کاهش شدید دما، بخش قابل توجهی از این باغات با سرمازدگی مواجه شد.

شهرستان سامان از قطب‌های مهم تولید بادام کشور است که در ۲۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

۴۶

منبع : خبر آنلاین


منتشر شده

در

چهارمحال و بختیاری

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *