یک مدرس دانشگاه: فدراسیون همگانی باید سبک زندگی مردم را تغییر دهد

یک مدرس دانشگاه: فدراسیون همگانی باید سبک زندگی مردم را تغییر دهد

حسین خطیبی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نقش ورزش همگانی در تحرک مردم گفت: تحرک یکی از موضوعات بسیار مهم در جوامع امروزی است. سبک زندگی مردم تغییر کرده و آنها بیشتر در دفاتر کار پشت میزها می‌نشینند به همین دلیل دچار فقر حرکتی شده‌اند، یعنی میزان حرکت افراد در طول روز بسیار کمتر از آن چیزی است که باید به صورت استاندارد باشد.

مدرس دانشگاه در ادامه تأکید کرد: فاصله افراد تا محل کار بیشتر شده به همین دلیل مردم مانند قدیم پیاده به محل کار نمی‌روند و از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، بنابراین رفتارهایی مانند نشستن بسیار بیشتر از حرکت، پیاده روی و حرکت‌های بدنی اتفاق می‌افتد.

وی اظهارداشت: همین باعث شده تا افراد عوارضی مانند اضافه وزن، اختلالات ستون فقرات که به دلیل کمبود ورزش، عضلات تضعیف می‌شود پیدا کنند. اینها زمینه ساز برای بیماری‌های قابل پیشگیری است. بسیاری از بیماری‌ها در اثر بی حرکتی و کم تحرکی رخ می‌دهند که در نهایت بروز این بیماری‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد.

خطیبی تأکید کرد: فعالیت فقط این نیست که مردم به باشگاه ورزشی بروند، بلکه باید یاد بگیرند سبک زندگی خود را تغییر دهند. برای مثال بیشتر پیاده روی کنند و از پله به جای آسانسور استفاده کنند.

وی درباره نقش فدراسیون همگانی نیز گفت: بیشترین نقش فدراسیون، اطلاع رسانی، آگاهی رسانی و ترغیب است. مردم باید بسیاری از اطلاعات را از فدراسیون آموزش ببینند. بهترین مرجع نیز از لحاظ علمی برای کمک، فدراسیون است. پس فدراسیون ورزش‌های همگانی می‌تواند نقش ترغیبی و ترویجی داشته باشد. به نظر می‌رسد اقدامات خوبی در این زمینه آغاز شده است اما برای اینکه بدانیم چقدر تأثیرگذار بوده باید آمار را در اختیار داشته باشیم.

خطیبی درباره کرونا و تعطیلی باشگاه‌ها نیز گفت: باشگاه‌ها مراکزی برای ترغیب و محلی برای ورزش هستند. جدا از بحث مشکلات اقتصادی که برای باشگاه‌ها به وجود آمده اما نکته این است که ورزش همگانی به یک فضای خاص نیاز ندارد، بلکه همه افراد در همه زمان‌ها و مکان‌ها می‌توانند ورزش کنند.

مدرس دانشگاه ادامه داد: یعنی فرد در هر لحظه که تصمیم بگیرد می‌تواند ورزش کند. از پله به جای آسانسور استفاده کند که این نقش بسیار مهمی در تحرک شما ایجاد خواهد کرد یا در محیط کار هر نیم ساعت یک بار بایستد و یا راه برود. حتی فرد می‌تواند به صورت ایستاده کارهایش را انجام دهد، اینها همه نیاز به آموزش دارد، علیرغم اینکه باشگاه‌ها تعطیل هستند اما افراد می‌توانند سبک زندگی خود را تغییر دهند و فدراسیون ورزش‌های همگانی باید به مردم تغییر سبک زندگی را آموزش داده و راهکارهایی در این زمینه ارائه دهد.

منبع : مهرنیوز

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *