“یک طوفان کامل”: بحران زنجیره تامین می تواند اقتصاد جهان را از مسیر خارج کند

همه چیز خیلی خوب پیش می رفت. برنامه های موفقیت آمیز واکسیناسیون باعث بهبود اقتصاد جهانی پس از همه گیری شد ، بازارهای سهام به بالاترین حد خود بازگشتند و قیمت ها به اندازه ای افزایش یافتند که ترس از تورم به گذشته تبدیل شود.

اما تنگنای عرضه که در ابتدا وجود خودروهای لوکس را زیر سوال می برد یا اینکه آیا تعداد کمی پلی استیشن در زیر درختان کریسمس ما وجود دارد ، در عوض در حال تبدیل شدن به یک بحران تمام عیار با کمبود انرژی ، نیروی کار و حمل و نقل از لیورپول است. به لس آنجلس ، و از چینگدائو تا کوئینزلند. افزایش تقاضای مصرف کننده پس از همه گیری ، اما در کنار هم آنها آنچه را که یک اقتصاددان برجسته می نامد “باد تورمی تورمی” می داند که می تواند اقتصاد جهان را از مسیر خارج کند تهدید می کند.

محمد الریان ، و مشاور غول بیمه Allianz و رئیس کالج کوئینز ، کمبریج ، می گوید تعجب این هفته کاهش تولید کارخانه در چین هشداری آشکار بود که اقتصاد جهانی می تواند در حالی که قیمت ها هنوز به سرعت در حال افزایش هستند ، دچار رکود شود ، دوبار ناامیدکننده روز قیامت که تقریباً انگلستان را در دهه ۱۹۷۰ غرق کرد.

” مشکلات زنجیره تامین بسیار پایدارتر از آن چیزی است که اکثر سیاستگذاران انتظار داشتند ، اگرچه شرکتها کمتر شگفت زده شده اند. ” “دولت ها باید به سرعت تجدید نظر کنند زیرا سه عنصر-سمت عرضه ، حمل و نقل ، نیروی کار-گرد هم می آیند تا یک باد تورمی در اقتصاد جهانی ایجاد کنند.”

کمبود انرژی ارائه واضح ترین تصویر مشکل ، با افزایش تعداد پمپ بنزین ها در انگلستان اتمام سوخت ، و شهرهای شمال چین مجبورند جیره بندی کنند و کارخانه های کشور شماره یک تولید کننده جهان را مجبور به تعطیلی کنند تقاضای پیش از کریسمس در غرب به نقطه اوج خود می رسد. که تقریباً دو برابر شده و قیمت آن در ۱۲ ماه به ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است. کشورهای تولید کننده مانند ویتنام ، و کمبود مستند قطعاتی مانند تراشه های رایانه ، کارخانه ها به سادگی تولید کافی نمی کنند.

فولکس واگن از جمله خودروسازانی بود که به دلیل کمبود نیمه رساناها مجبور به تعطیلی کارخانه ها شدند. در ماه اوت به دلیل فقدان نیمه هادی ها ۲۷ درصد کاهش یافته و منجر به کاهش زیادی در تعداد خودروهای صادر شده به استرالیا ، ایالات متحده و چین شده است. روز پنجشنبه ، فولکس واگن ، فورد و اوپل ، Stellantis ، تعطیلات موقت جدیدی را در آلمان به دلیل مشکل تراشه اعلام کردند. اوپل کارخانه خود را تا سال ۲۰۲۲ تعطیل می کند-این طولانی ترین توقف تا کنون است. زلزله ۲۰۱۱ و فاجعه ثومنی.

اما حتی اگر آنها بتوانند منابع بیشتری از انرژی و مواد را در اختیار بگیرند و کارخانه ها بتوانند کالاهای بیشتری تولید کنند ، باز هم هزینه حمل و نقل آن بیشتر است. چیزها شاخص حمل و نقل دری ، که هزینه ظروف را اندازه گیری می کند ، ۲۹۱٪ است در مقایسه با یک سال قبل در برخی از مسیرهای شلوغ ، مانند از چین به بزرگترین بندر روتردام اروپا ، هزینه حمل و نقل یک کانتینر در سال گذشته شش برابر شده است.

مشکلات زمانی پایان نمی یابند. کالاها با کمبود نیروی کار به بندری می رسند که آخرین مشکل را در سفر پر پیچ و خم محصولات به مقصد نهایی خود نشان می دهد. کمبود رانندگان کامیون در بسیاری از نقاط اروپا ، بخشی به دلیل اختلاف بر سر شرایط و بخشی به دلیل محدودیت های مداوم Covid ، باعث تاخیر می شود.

فلاویو رومرو ماکائو ، کارشناس زنجیره تأمین در دانشگاه ادیت کاوان در غرب استرالیا ، می گوید که تقاضای انبوه مصرف کنندگان پس از همه گیری ، تعادل ظریف جهان را تحت فشار قرار داده است. زیست بوم اقتصادی. او می گوید: پلی استیشن ، لپ تاپ ، تلفن ، تجهیزات بدنسازی-شما نام آن را مردم می گذارید.

“تقاضای بیشتر و محدودیت عرضه برابر با تورم است. از آن شما همه این موارد را کنار هم قرار می دهید و طوفان کاملی است. ”

در حالی که افزایش هشدارها در مورد خطر رکود تورمی ، بیشتر اقتصاددانان معتقدند ممکن است بانک های مرکزی اگر تورم در کشورهای توسعه یافته پایدار شود ، سریعتر اقدام به افزایش نرخ بهره کنید.


منتشر شده

در

اخبار سیاسی, بین الملل, گردشگری

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *