گزارش واشنگتن پست از کتاب تازه جان بولتون

بولتون در کتاب تازه خود که قرار است با عنوان «اتاق حوادث: یک خاطره از کاخ سفید» نوشته است که ترامپ ژوئن ۲۰۱۹ در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن دیداری تک به تک با رییس جمهوری چین داشت و این درخواست را در آن دیدار مطرح کرده بود.
ترامپ در آن دیدار به شی گفته بود که اگر چین محصولات کشاورزی بیشتری از کشاورزان آمریکایی بخرد به شانس وی در انتخابات کمک خواهد کرد.
بولتون در کتابش که قرار است هفته آینده منتشر شود، نوشت که شی نزد ترامپ از کسانی که در آمریکا از چین انتقاد می‌کنند گلایه کرده بود.
بولتون نوشت: ترامپ فوراً تصور کرده که منظور شی، دموکرات‌هاست. ترامپ نیز با تأیید این موضوع گفت که خصومت زیادی در میان دموکرات‌ها [نسبت به چین] وجود دارد.
بولتون افزود: او (ترامپ) سپس در کمال تعجب بحث را به انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا کشاند و به قابلیت اقتصادی چین برای تأثیرگذاری بر مبارزات انتخاباتی آمریکا اشاره کرده و از شی خواست تا پیروزی وی را تضمین کند.
واشنگتن پست گزارش داد: توصیفاتی که بولتون ارائه کرده است شباهت قابل توجهی دارد با مسائلی که منجر به برگزاری جلسه استیضاح ترامپ در سنای آمریکا شد.
ترامپ سال گذشته در تماسی تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهوری اوکراین از وی خواسته بود تا در ازای دریافت کمک نظامی از آمریکا، تحقیقاتی در مورد عملکرد مالی «جو بایدن» و پسرش در اوکراین انجام دهد. افشای این مسأله منجر به استیضاح ترامپ شد.
واشنگتن پست نوشت که به کتاب ۵۹۲ صفحه‌ای بولتون دست یافته و مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در این کتاب تمرکز زیادی بر مسائل و تصمیم‌های سیاست خارجی از اوکراین و ونزوئلا گرفته تا کره شمالی و ایران دارد.
واشنگتن پست به نقل از کتاب بولتون گزارش داد: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در ماه می ۲۰۱۸ یادداشتی به ترامپ داد و در آن نوشته بود یک شرکت ترکیه‌ای که از سوی آمریکا به ظن نقض تحریم‌های ضدایرانی تحت تحقیق قرار دارد، بی‌گناه است.
بولتون همچنین در کتابش به برخی اظهارات عجیب رییس جمهوری آمریکا اشاره کرده و نوشته است که ترامپ حمله احتمالی به ونزوئلا را «باحال» توصیف کرده و گفته که این کشور «در حقیقت بخشی از ایالات متحده آمریکاست.»
علاوه بر این، ترامپ از «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن خواسته بود تا به وی کمک کند که به توافقی با ایران دست پیدا کند.
ترامپ همچنین به رییس جمهوری چین گفته بود که مردم آمریکا مشتاق هستند که قانون اساسی تغییر پیدا کند تا وی بیش از دو بار رییس جمهوری آمریکا شود.

بولتون: ترامپ دروغ می‌گوید
گزارش واشنگتن پست درباره کتاب بولتون در حالی است که شبکه «ای.بی.سی» اعلام کرد مصاحبه‌ای با مشاور امنیت ملی سابق آمریکا انجام داد و وی ترامپ را به دروغگویی متهم کرده است.
این شبکه چهارشنبه شب بخش‌های کوتاهی از این مصاحبه را پخش و اعلام کرد که نسخه کامل آن یکشنبه پخش خواهد شد.
«مارتا راداتس» خبرنگار ای.بی.سی که این مصاحبه را انجام داده، از بولتون می‌پرسد” آیا رییس جمهوری دروغ می‌گوید؟
بولتون نیز جواب می‌دهد: بله، دروغ می‌گوید و این اولین بارش نیست.
بولتون افزود؛ از سپتامبر ۲۰۱۹ که استعفا داد، تاکنون با ترامپ صحبت نکرده است و شک دارد که در آینده با وی گفت‌وگویی داشته باشد.
کاخ سفید از مدت‌ها پیش تلاش خود را آغاز کرده است تا مانع از انتشار کتاب بولتون شود.
وزارت دادگستری آمریکا با ارائه شکایتی به دادگاه سعی دارد از انتشار کتاب بولتون جلوگیری کند.
بر اساس این دعوی، کتاب بولتون به این دلیل نباید منتشر شود که حاوی «اطلاعات محرمانه» است.
ترامپ پیش‌تر گفته بود که بولتون ممکن است با انتشار این کتاب با «مشکلات قضایی» مواجه شود.
ترامپ روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: من هر محاوره‌ای را که به عنوان رییس جمهوری داشته‌ام، کاملاً محرمانه می‌دانم. این یعنی اگر او کتابی نوشت و کتاب منتشر شد، قانون را نقض کرده و فکر می‌کنم با مشکلات قضایی روبه‌رو خواهد شد.
در همین حال، «انجمن آزادی های مدنی آمریکا» که یک سازمان غیرانتفاعی است، اعلام کرد که «هر تلاشی از سوی دولت ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب جان بولتون محکوم به شکست است».
کاخ سفید در ماه ژانویه (دی ماه) تأکید کرده بود که این کتاب حاوی جزییات «فوق محرمانه» است که باید حذف شود، هرچند بولتون این موضوع را رد کرده است.
بولتون آوریل ۲۰۱۸ به تیم امنیت ملی کاخ سفید پیوست و در ماه سپتامبر سال بعد آن را ترک کرد و گفت که خودش چنین خواسته است.
با این حال، ترامپ گفت که بولتون را به دلیل اختلافات «شدید» برکنار کرده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *