گره خوردن پایان «هفته فرهنگی اصفهان» به روز ملی «خلیج فارس»

گره خوردن پایان «هفته فرهنگی اصفهان» به روز ملی «خلیج فارس»
گره خوردن پایان «هفته فرهنگی اصفهان» به روز ملی «خلیج فارس»

علیرضا روحانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به شرایطی که به واسطه شیوع ویروس کرونا در کشور اتفاق افتاده بود تمرکز برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان بر حوزه مجازی قرار گرفت.

وی افزود: برای نخستین بار در کشور در آستانه نوروز به ابتکار سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان فرهنگسرای مجازی تشکیل شد و با وجود تمام سختی‌ها و مشکلاتی که در حوزه تولید محتوا در ایام قرنطینه و نوروز وجود داشت، توانستیم با محتواهای تولید شده به شعار «در خانه بمانیم»، عمل کرده و اوقات خوش و مفیدی را برای مردم در منزل رقم بزنیم.

وی در همین ارتباط با بیان اینکه هر سال تمرکز سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در هفته فرهنگی اصفهان بر طراحی برنامه‌های عرصه محور بود، بیان داشت: امسال نیز برنامه‌های عرصه محور سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به ۱۵ عنوان برنامه و ۵۰ اجرا در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان تقلیل پیدا کرد.

تماشای برنامه‌های عرصه محور شهری از بالکن منازل اصفهان

وی تصریح کرد: تمرکز این برنامه‌های عرصه محور بر محله‌های عمودی و مجتمع‌های مسکونی بود و طراحی آن به گونه‌ای انجام گرفت که مردم بدون حضور در برنامه از بالکن منازل بتوانند از برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان بهره مند شوند.

روحانی با بیان اینکه فرهنگسرای مجازی بستری برای مشارکت مردم، حضور نهادهای مدنی و تولید محتوای اصحاب فرهنگ و هنر اصفهان است، ادامه داد: برای نخستین بار معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان بیش از ۵۰ عنوان برنامه را در ۱۰۰ اجرا در فضای مجازی تدارک دید که میزان جذب مخاطب و بازخوردهایی که از اهالی فرهنگ و ادب و شهروندان در کمتر از ۲ ماه از فعالیت فرهنگسرای مجازی شهرداری اصفهان گرفته شد، امید و انگیزه برای ادامه مسیر را افزایش داد.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در مورد بعضی از برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان که به صورت فراخوان اعلام شد، افزود: فراخوان جشنواره استعدادیابی «آوای خواجو» در گستره ملی اعلام شد که در ماه مبارک رمضان در سه مرحله مجازی مقدماتی، نیمه نهایی و فینال آثار ارسال شده برای این جشنواره داوری می‌شود.

دلیل تاریخی همزمانی اختتامیه هفته فرهنگی اصفهان و روز ملی خلیج فارس

وی در مورد همزمانی اختتامیه هفته فرهنگی اصفهان و روز ملی خلیج فارس نیز گفت: ۳۹۸ سال پیش فرمان بیرون راندن پرتغالی‌ها پس از بیش از ۱۰۰ سال استیلا در جنوب کشور، توسط شاه عباس به امام قلی‌خان از فرماندهان و امرای سپاه صفوی از همین «کاخ عالی‌قاپو» که اختتامیه هفته فرهنگی اصفهان در آن برگزار شده است صادر شد که همین واقعه تاریخی مبنا و مستند نامگذاری روز ملی خلیج فارس قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اصفهان قلب ایران زمین، ارتباط ویژه ای با نام مانای خلیج فارس در طول تاریخ ایفا کرده که باید این موضوع به صورت ویژه یادآوری می‌شد و این رویداد سبب شد پایان هفته فرهنگی اصفهان به آغاز روز ملی خلیج فارس گره بخورد و این اتصال ناگسستنی تاریخی مجدد یادآوری شود، از همین رو ایوان کاخ شکوهمند عالی‌قاپو برای برگزاری اختتامیه برنامه‌ها انتخاب شد.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: تاکید ما همواره بر تولید محتوای اینترنتی در بازه‌های زمانی کوتاه است به همین دلیل برنامه اختتامیه هفته فرهنگی اصفهان حدود ۴۵ دقیقه برنامه ریزی و اجرا شد.

برنامه‌ای بدون حضور مخاطب با اجرای زنده موسیقی توسط روزبه نعمت اللهی

روحانی با ابراز تشکر از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان برای حمایت در برگزاری این برنامه در ایوان کاخ عالی‌قاپو ادامه داد: این برنامه بدون حضور مخاطب و با رعایت همه پروتکل‌های حفاظتی میراثی و با حضور نمایندگان این اداره کل و در بستر فضای مجازی، با اجرای زنده موسیقی توسط روزبه نعمت اللهی اجرا و در قالب بخشی از برنامه محمد عیدی معاون فرهنگی شهردار اصفهان به عنوان کارشناس تاریخ به مستندات روز ملی خلیج فارس و ارتباط آن با اصفهان اشاره داشتند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *