گرافیک، هنری میان رشته‌ای و نیازمند آشنایی با اصول ابتدایی ارتباطات است

گرافیک، هنری میان رشته‌ای و نیازمند آشنایی با اصول ابتدایی ارتباطات است
گرافیک، هنری میان رشته‌ای و نیازمند آشنایی با اصول ابتدایی ارتباطات است

ایسنا/خراسان رضوی یک طراح گرافیک گفت: گرافیک، هنر میان رشته‌ای است و می‌توان به واسطه آن با فعالان رشته‌های کامپیوتر، اقتصاد، بازرگانی و معماری، در حوزه مارکتینگ‌ها، طراحی صنعتی و گرافیک محیطی و… ارتباط برقرار کرد.

پارسا صادقیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یک گرافیست حرفه‌ای باید با اصول ابتدایی ارتباطات آشنایی داشته باشد، اظهار کرد: همانطور که از معادل فارسی رشته گرافیک پیداست، این رشته، رشته ارتباط تصویری است و جدا از مباحث هنری، سواد و مبانی هنری که یک طراح گرافیک باید بداند، باید با اصول ابتدایی ارتباطات آشنایی داشته باشد تا اثری که خلق می‌کند به درستی بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و پیام خود را به درستی به مخاطب برساند. از این رو نیاز به آموزش در این رشته حس می‌شود و اگر کسی آموزش نبیند نمی‌تواند به این رشته ورود پیدا کند.

وی افزود: امروزه افراد زیادی را می‌بینیم که به عنوان طراح گرافیک به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و مشغول به کار هستند؛ اما می‌توانم بگویم که خیلی از آنها طراح گرافیک نیستند و در واقع اجراکارها و یا کپی‌کارهای دیگران هستند. طراح گرافیکی که بخواهد در این حوزه به عنوان گرافیست حرفه‌ای و موفق شناخته شود، حتما باید آموزش‌هایی، هم در مباحث هنری و مبانی بصری، هم در حوزه نرم‌افزارهای مختلف و در واقع ابزار و وسایل کار خودش و هم در حوزه ارتباطات و حوزه‌های علوم انسانی دیگری که با مخاطب ارتباط دارد، ببیند.

این طراح گرافیک بیان کرد: با توجه به اینکه هر روز مباحث گرافیک گسترده‌تر می‌شود، طراح گرافیک حرفه‌ای که در بازار مشغول به کار است، دائم درحال آموزش دیدن است و باید مانند یک مهندس که دوره‌های بازآموزی دارد خودش را به‌روز نگه دارد.

صادقیان تصریح کرد: یکی از مهمترین مسیرها برای افرادی که متولی آموزش هستند، موضوع ارتقاء سرفصل‌ها و نکات آموزشی است، به‌ویژه در رشته‌های دانشگاهی که متاسفانه سرفصل‌های قدیمی را شاهد هستیم که حتی در حوزه خود به‌روز نمی‌شوند؛ بعضی از آن‌ها باید تغییر پیدا کند و مباحث جدید جایگزین آن‌ها شود و استفاده از علم روز و ادغام آن با رشته‌های دیگر نیز از موضوعات قابل اهمیت برای ارتقاء حوزه گرافیک است.

وی خاطرنشان کرد: دوستان و همکاران زیادی را دیده‌ام که در حوزه گرافیک به دنبال به‌روز کردن خود هستند و در کلاس‌ها، دوره‌ها، وبینارها و… حضور پیدا می‌کنند، اما در بین درصد زیادی از جامعه بزرگ طراحان گرافیک و به ویژه در بین طراحان آماتور، پیگیری آموزش کم است و علاقه در آنها وجود ندارد و چه آموزش از طریق آموزشگاه‌ها و رسانه‌های رسمی و چه استفاده از دوره‌های مجازی و تجربیات اشخاص دیگری که می‌توان از آن‌ها آموزش دید را در جوان‌ترها کمتر شاهد هستم.

این گرافیست در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه گرافیک عدالت در نقاط مختلف کشور رعایت شده است، یا خیر گفت: با توجه به اینکه امروزه طراحان گرافیک دیگر مانند گذشته فقط در تهران متمرکز نیستند و طراحان خیلی خوبی در مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز داریم، می‌توان گفت که پراکندگی در مراکز استان‌ها وجود دارد که در حوزه آموزش می‌توان از آنها استفاده کرد؛ اما باز هم در بسیاری از استان‌ها هنرجویان از آموزش‌های خوبی بهره‌مند نمی‌شوند و مراکز علمی رسمی کشوری و مراکز خصوصی نیز در آنجا وجود ندارد؛ اما مشهد از این قضیه نسبتا مستثنی است چون که هم آموزشگاه‌های خوبی دارد، هم چند مجموعه دانشگاهی و هم اینکه ورکشاپ‌ها، سمینارها و جلسات خوبی توسط افراد سرشناس در مشهد به ویژه در خصوص رسانه‌های جدید در گرافیک مانند موشن‌گرافیک و طراحی رابط کاربری برگزار می‌شود.

صادقیان ابراز عقیده کرد: البته با آموزش‌هایی که در مشهد ارائه می‌شود، نمی‌توان به خلاقیت و نقطه مطلوب در این زمینه رسید به دلیل اینکه باز هم با توجه به اینکه دوره‌های آموزشی خوبی در مشهد داریم؛ اما نسبت به تهران کم هستند و متاسفانه قشر دانشجو صرفا فقط به آموزش‌های دانشگاهی اکتفا می‌کنند و برای آموزش به خارج از فضای دانشگاه مراجعه نمی‌کنند. در مجموع می‌توانم بگویم اگر این وضع ادامه پیدا کند به نقطه مطلوب نخواهیم رسید.

وی با بیان اینکه اساتید کهنسال گرافیک به دلیل عدم به‌روز شدن، کنار گذاشته شده‌اند، بیان کرد: در اوایل دهه ۹۰ خیلی از اساتید در سیستم دانشگاهی و آموزشگاهی دیده می‌شدند که حضور پیدا می‌کردند و کلاس درس داشتند؛ اما متاسفانه به مرور زمان و به دلیل عدم سازگاری اساتید کهنسال با علم روز و پافشاری بر مباحث قدیمی کنار گذاشته شدند و به آتلیه‌ها و دفاتر شخصی خود رفتند و ما اکنون کمتر آنها را در سیستم آموزش می‌بینیم، مگر تعداد اندکی که خود را به‌روز کردند و توانسته‌اند همچنان با بدنه اصلی گرافیک ارتباط برقرار کنند.

این طراح گرافیک در رابطه با عدم استفاده دانشگاه‌ها از اساتید باتجربه و برجسته که مدرک مرتبط ندارند، اضافه کرد: یکی از نکاتی که در موضوع آموزش به خصوص آموزش عالی وجود دارد و به نظر من دانشجویان را متضرر کرده است و آموزش را عقب انداخته است، عدم استفاده از افراد با تجربه و صرفا استفاده از افرادی است که مدرک دانشگاهی دارند، باتوجه به اینکه در حوزه گرافیک خیلی از افرادی وجود دارند که طراحان گرافیک خودآموخته هستند و دائم در حال مطالعه، ارائه مقاله و وبینار هستند و بسیار حرفه‌ای هستند؛ اما چون مدرک مرتبط و دانشگاهی ندارند و هیچ‌وقت به دنبال ورود به سیستم دانشگاه نبودند برای تدریس در دانشگاه از آنها استفاده نمی‌شود و به این دلیل دانشجویان در دانشگاه‌ها با افرادی روبه‌رو می‌شوند که مدرک دانشگاهی دارند اما تجربه کاری ندارند.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *