کووید-۱۹ موجب ابتلا به دیابت می‌شود

کووید-۱۹ موجب ابتلا به دیابت می‌شود

کووید-19 موجب ابتلا به دیابت می‌شود
کووید-۱۹ موجب ابتلا به دیابت می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی پزشکان هشدار دادند که کووید-۱۹ می‌تواند باعث ابتلا به دیابت شود و درواقع ارتباط دوطرفه بین این دو بیماری برقرار است.

به گزارش نیوز، بین بیماری کووید-۱۹و دیابت رابطه دوطرفه وجود دارد. ازیک‌طرف، دیابت با افزایش خطر ابتلا  به کووید-۱۹ شدید همراه است از طرف دیگر، عوارض متابولیک شدید در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ موجب ابتلا به دیابت می‌شود.

یک مورد ابتلا در سنگاپور نشان می‌دهد که فرد۳۷ ساله که قبلا سالم بود، بعد از آزمایش تایید ابتلا به کووید-۱۹، دچار دیابت شدید شد.

اطلاعات در مورد بیماری کووید-۱۹ بسیار جدید و محدود است. مکانیسم‌های ایجاد دیابت حاد و دیگر پیامدهای بالینی ناشی از ابتلا به کرونا در کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت به‌طور کامل ناشناخته هستند. بااین‌وجود، داده‌ها نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بالای عوارض شدید و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ قرار دارند.

نتایج تحقیقات به عوارض متابولیک به‌عنوان عوامل موثر در علائم شدید کووید-۱۹اشاره دارد و تصور می‌شود افرادی که قند خون بالا دارند، بیشتر در معرض خطر کووید-۱۹ شدید قرار دارند.

هایپرگلیسمی مزمن (قند خون بالا)  توانایی بدن در مبارزه با ویروس‌ها را با سرکوب سیستم ایمنی بدن کاهش می‌دهد. علاوه بر این تقریبا ۹۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع دو و حدود ۵۰درصد از مبتلایان به دیابت نوع یک چاق هستند.

همچنین کووید-۱۹ می‌تواند التهاب شدید ایجاد کند و خطر عوارض شدید را افزایش دهد. این موارد در مورد آنفلوآنزای فصلی نیز مشابه است.

چگونه کووید-۱۹ موجب ابتلا به دیابت می‌شود؟

کروناویروس با اتصال به گیرنده‌های آنزیم  تبدیل‌کننده آنژیوتانسین۲ (ACE2) سلول‌های مستعد را آلوده می‌کند. این گیرنده‌ها در برخی از اندام‌ها و بافت‌های متابولیک ازجمله سلول‌های بتا در لوزالمعده و کلیه‌ها تاثیر دارند. این عملکرد توضیح می‌دهد که چرا بیماران مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری قرار دارند، همچنین بر عملکرد ابتلا به دیابت جدید در بیماران اشاره دارد.

البته سوالات بی‌شماری در این مورد وجود دارد که  آیا دیابت ایجادشده با کووید-۱۹، دیابت نوع یک یا دو یا نوع جدیدی از دیابت است؟ و آیا این بیماران در معرض خطر بیشتر دیابت یا کتواسیدوز دیابتی قرار دارند؟ برای پاسخگویی به این سوالات نیازمند تحقیقات بیشتر هستیم.

نتایج این تحقیق در نشریه پزشکی New England منتشرشده است.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *