کمک بی‌منت و حفظ عزت نفس اولویت اصلی کمک به محرومان

کمک بی‌منت و حفظ عزت نفس اولویت اصلی کمک به محرومان
کمک بی‌منت و حفظ عزت نفس اولویت اصلی کمک به محرومان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدوی ارفع در نشست بیان رویکردهای جدید و سیاست‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان و گزارش دبیرخانه قرارگاه رزمایش مردمی مواسات، که پیش از ظهر امروز با حضور مسئولین مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به فرمایشات رهبری مبنی بر رویکرد جدید مساجد به مسائل فرهنگی و حل مشکلات مردم، لذا برنامه‌های خوبی را برای تحقق بخشیدن به این امر در استان شروع کرده ایم.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی همچنین گفت: مسجد باید کانون محوری تربیت نیروی انسانی در جهت تمدن اسلامی باشد. طبق فرموده رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، حرکت مسجد باید به سمت تربیت نیروی انسانی تمدن ساز باشد. همچنین مسجد باید هسته مقاومتی، فرهنگی و حتی امنیتی جامعه باشد، در واقع باید در برابر تمدن غرب با مقاومت سیاسی و فرهنگی در مساجد مقاومت کرد.

وی تصریح کرد: طبق آمار ۹۷ درصد شهدای دفاع مقدس، شهدای تربیت شده در مساجد بودند، لذا باید امام جماعت، پایگاه بسیج، کانون فرهنگی، هیئت امنا و افراد حاضر در جلسات قرآن، به سبک و تراز این افراد ارتقا یابد تا به مسجد تراز انقلاب اسلامی در جهت تمدن سازی اسلامی پیش برویم.

حجت الاسلام مهدوی ارفع در ادامه افزود: هفت هیئت اندیشه ورز، تحت عناوین «علمی تربیتی، سیاسی بصیرتی، بانوان انقلابی، اقتصاد مقاومتی، هنر رسانه و فضای مجازی، جهاد و ایثار و شهادت، قرارگاه خدمت رسانی اجتماعی» در مرکز امور رسیدگی به مساجد تشکیل شده است. مساجد مختلف را در سه سطح، عمومی، تخصصی و عالی سطر بندی خواهیم کرد، این تقسیم بندی متناسب با خدام، امام جماعت و هیئت امنا مساجد خواهد بود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی با بیان اینکه در غالب مناطق مختلف شهر، مساجد به طور مجازی بررسی و تراز بندی خواهند شد، گفت: طبق فرمایش رهبری در نیمه شعبان سال جاری، قرارگاه رزمایش مواسات در خراسان رضوی و شهر مشهد تحت نظارت مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی تشکیل شد. مهمترین دلیل و رویکرد این قرارگاه عنصر شناسایی و اولویت بندی خانواده‌های محروم است.

وی با اشاره به اینکه بهترین مکان برای رسیدگی به امور محرومان مساجد هستند، ابراز کرد: دلیل آن نیز ظرفیت محلی و گسترده مساجد است. چرا که با شناخت افراد حاضر در مساجد می‌توان شناسایی دقیقی از محرومان هر محله داشت.

حجت الاسلام مهدوی ارفع همچنین گفت: مسجد باید محلی برای هدایت گری دینی، سیاسی و اجتماعی باشد. مردم باید مسجد را پناهگاه خود بدانند، لذا از فرصتی مانند وضع موجود و شیوع ویروس کرونا در جامعه، باید استفاده کرد و مسجد را به جایگاهی رساند که بتواند مشکلات مردم را برطرف کند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان ادامه داد: ۱۴ نهاد مختلف از جمله آستان قدس، هلال احمر، اداره کل اوقاف، شهرداری، دادگستری، مرکز رسیدگی به امور مساجد در قرارگاه مواسات حضور دارند که کار آنها شناسایی و اولویت بندی افراد محروم است. همچنین کمیته‌هایی از جمله کمیته رسانه با محوریت صدا و سیما خراسان رضوی، کمیته تأمین، در دو بخش حاکمیتی و مردمی، کمیته توزیع با محوریت پایگاه‌های بسیج نیز در این قرارگاه حضور خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه ریاست قرارگاه مواسات در استان به عهده آیت‌الله علم‌الهدی است، اظهار کرد: تاکنون ۲۳۰ هزار بسته معیشتی در اختیار قرارگاه قرار گرفته، ۱۹۰ هزار نفر خانوار در سامانه ثبت شده‌اند و یک میلیون غذای گرم در ماه رمضان توسط کمیته امداد بین محرومان توزیع خواهد شد. در ادامه نیز ۳۵ هزار بسته معیشتی نیز در بین خانواده‌های نیازمند استان توزیع خواهد شد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان اینکه تاکنون ۲۲۰ مسجد محوری در شهر مشهد شناسایی شده که ۱۱۰ مسجد در حاشیه شهر و ۱۱۰ مسجد در داخل شهر مشهد است، عنوان کرد: کمک بی منت و رعایت عزت نفس یکی از اولویت مهم خدمت رسانی به مردم و محرومان است. هر سه استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی تحت پوشش قرارگاه مواسات قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود ده هزار مسجد در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی وجود دارد، گفت: شش هزار مسجد در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد چهار هزار و ۵۰۰ مسجد فعال است، همچنین تعداد هزار و ۳۰۰ مسجد در شهر مشهد قرار دارد که ۹۶۰ مسجد از این تعداد فعال هستند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی در ادامه افزود: بخشی از کمک به محرومین در قرارگاه مواسات از طریق قرض الحسنه و کمک‌های مردمی است. خدمت رسانی معیشتی تا زمان رونق بازار و حل مشکلات اقتصادی مردم و جامعه ادامه خواهد داشت.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *