کاهش ۵۰ درصدی ذخایر خونی در خراسان رضوی

کاهش ۵۰ درصدی ذخایر خونی در خراسان رضوی

 

کاهش ۵۰ درصدی ذخایر خونی در خراسان رضوی

مجید عبداللهی در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که آیا انتقال خون موجب انتقال ویروس کرونا می‌شود، بیان کرد: ویروس کرونا، نوعی بیماری تنفسی ایجاد می‌کند و با اطمینان کامل می‌توان گفت که این ویروس از طریق خون انتقال نمی‌یابد. بنابراین مردم نگران درگیر شدن با بیماری نباشند.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی افزود: همچنین تمام موارد ایمنی و بهداشتی در پایگاه‌های انتقال خون رعایت و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی به‌درستی انجام می‌شود و مردم از این بابت نیز نگران ریسک انتقال ویروس نباشند. درست است که ویروس کرونا موجب تغییراتی در زندگی مردم شده اما بیماران خونی، سرطانی و صعب‌العلاج همچنان منتظر هستند و نیاز به همراهی مردم جهت دریافت خون دارند.

عبداللهی تصریح کرد: عموماً در ماه مبارک رمضان با کمبود ذخایر خونی مواجه می‌شویم اما امسال به علت وجود کرونا این کمبود بیشتر مطرح شده و نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. همواره مردم در این زمینه با ما همراهی داشتند، هم‌اکنون نیز تقاضا داریم تا همچون گذشته با ما همراه باشند.

وی با بیان اینکه این کاهش انتقال خون به علت وجود کرونا پیش‌بینی شده بود، تاکید کرد: در حال حاضر عمل‌های جراحی غیر اورژانسی را به تعویق انداختیم تا بتوانیم عمل‌های جراحی اورژانسی را انجام داده و تأمین خون برای این قبیل از عمل‌ها را داشته باشیم اگر بعد از ماه مبارک رمضان، استقبال مردم از پایگاه‌های انتقال خون افزایش یابد؛ عمل‌های جراحی غیر اورژانسی را نیز انجام خواهیم داد.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی در ادامه گفت: اهدای خون منعی برای روزه گرفتن ندارد و کسانی که اهدای خون انجام می‌دهند؛ بهتر است از افطار تا سحر تغذیه مناسبی داشته و به مصرف مایعات بپردازند. همچنین سعی کنند در طول روز بعد از انجام فعالیت‌های سنگین پرهیز کنند.

عبداللهی در انتها بیان کرد: پایگاه‌های انتقال خون در سطح شهر فعال هستند و شامل پایگاه‌های «امام رضا (ع)» واقع در میدان شریعتی، «شهید قاسم سلیمانی» بین استقلال ۲ و ۴، «شهید کریمی» واقع در بلوار شریعتی ۲۸ و پایگاه «مهر» واقع در نبش ابوطالب ۲۳ می‌شوند که همه روزه در ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۱ تا یک بامداد فعال هستند. همچنین پایگاه «امام رضا (ع)» علاوه بر این زمان، از ساعت ۸ صبح الی ۱۳ نیز پذیرای مردم جهت انتقال خون است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *