کاهش ۴۰ تنی مصرف مرغ در کرمانشاه

کاهش ۴۰ تنی مصرف مرغ در کرمانشاه

کاهش ۴۰ تنی مصرف مرغ در کرمانشاه

 

بهرام خانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در فروردین ماه نیز مانند سال‌های گذشته جوجه ریزی انجام شده و تاکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده است با این حال برنامه‌ای کشوری است که جوجه‌های واحدهای مرغ مادر که بیمه هستند معدوم شوند تا ضرر کمتری ببینند.

وی افزود: در حال حاضر جوجه ریزی زیاد انجام و سبب شده قیمت جوجه که از قبل عید بین ۳ هزار تا ۴ هزار و ۶۰۰ تومان بود اکنون به ۵۰۰ تومان برسد بنابراین بر اساس برنامه ساز و کار کشوری معدوم سازی جوجه‌ها انجام می‌شود چرا که پرورش آن مقرون به صرفه نیست.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر عرضه بیشتر از تقاضا بوده است، گفت: همزمان با معدوم سازی، ذخیره سازی نیز انجام می‌شود که اگر در بازار مشکلی ایجاد شد از ذخیره مرغ منجمد استفاده شود.

این مسئول بیان داشت: بحران کرونا منجر به تعطیلی رستوران‌ها، باغ و تالارها، دانشگاه‌ها و… شد و در نهایت مصرف مرغ بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافت.

خانی تصریح کرد: در بهمن و اسفندماه جوجه ریزی انجام و مرغ وارد بازار شد و با توجه به مازاد مرغ نسبت به منجمد و ذخیره سازی اقدام شد.

وی ادامه داد: سالانه در صنعت مرغ تنش‌هایی ایجاد می‌شود زیرا مرغ وابسته به نهاده‌های تأمین کننده نیز هست و در این بازه زمانی با توجه به شیوع ویروس کرونا در تأمین ذرت و سویا مشکلاتی ایجاد شد اما اگر ترخیص بار آزاد شود، اوضاع بهتر خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: قیمت نهاده‌ها از مهرماه افزایشی نداشته بلکه نهاده‌ها کمیاب شده و با توجه به اینکه نهاده‌ها ترخیص نشده، توزیع آن کاهش یافته با این حال ساز و کارهای این وزارتخانه در حال آزادسازی نهاده ذرت است.

این مسئول خاطر نشان کرد: عرضه مرغ نسبت به سال گذشته تغییر نکرده اما از آنجا که مصرف مرغ کاهش یافته افزایش عرضه نیز دیده می‌شود.

خانی گفت: امور پشتیبانی دام با ذخیره سازی گوشت مرغ منجمد درصدد است در ماه رمضان مشکلی ایجاد نشود که البته در صورت نیاز ممکن است واردات نیز انجام شود.

وی بیان داشت: مصرف روزانه استان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن در روز بود که به همین میزان کشتار می‌شد اما اکنون به ۷۰ تا ۸۰ تن در روز رسیده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: از گذشته دلالان و افراد سودجو تا حدودی بر روی قیمت مرغ اثرگذار بودند اما عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و اکنون با توجه به کاهش تقاضا مرغدار با شرایط فعلی متضرر شده است.


منتشر شده

در

کرمانشاه

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *