کارگزاران کیست

کارگزاران بورس چیست

در انتخاب کارگزاران بورس باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

هر گونه خرید و فروش باید در اوراق مخصوص ثبت شود و به امضای کارگزاران طرف معامل برسد. این اوراق در پنج نسخه صادر می گردد و یک نسخه از آن را به هر یک از کارگزاران طرف  معامله و دستور دهندگان خرید و فروش می دهند

معاملات بورس اوراق بهادار تهران، پنج روز در هفته، به استثنای روزهای تعطیل و پنجشنبه ها، از  ساعت ۹ صبح تا ۳۰/۱۲ ظهر انجام می شود.

کارگزار بورس  نمی تواند خود را به عنوان نماینده  سازمان معرفی کند یا به نام سازمان تعهدی نماید، مگر در مواردی که از طرف هیات مدیره با اختیارهای  مشخص مامور شده  باشد.

کارگزاران موظف اند هرگونه  وجوهی را که از طرف مشتریان برای معامله های بورسی به آنها پرداخت می شود در حساب مخصوصی ( که در یکی از بانکها افتتاح می کنند)  منظورنمایند.

در صورتیکه کارگزاران نتوانند تعهدات خود را در معامله های بورسی به انجام  رسانند باید به صورت کتبی مراتب را به دبیر کل سازمان اطلاع دهند تا دبیرکل طبق مقررات اقدام نماید.

در مواردی که دبیر کل سازمان تقصیر یا تعللی از هر یک از کارگزاران مشاهده نماید، مراحل را به هیات مدیره سازمان بورس گزارش  می دهد.

داد و ستد اوراق بهادار در بورس تهران، فقط توسط کارگزاران بورس انجام  می گیرد.

کارگزار فروشنده موظف است که حداکثر مدت هفت روز از تاریخ انجام معامله، تشریفات مربوط به انتقال اوراق بهادار مورد معامله را انجام دهد. درصورتی که اوراق خریداری شده در مهلت  مقرر به خریدار تحویل نگردد، صرف نظر از اینکه کارگزار ذی ربط  مقصر شناخته  می شود، مکلف است تمام خسارت وارد شده را به خریدار جبران نماید هیچ کارگزاری نمی تواند اوراق بهاداری را که مامور فروش آن است، شخصا برای خود خریداری کند.

 

نمایندگان بانک های کارگزار و شرکت های مالی نمی توانند در خرید سهام عرضه شده مربوط به موئسسه خود شرکت کنند.    


در صورتی که کارگزار فروشنده، اوراقی را برای فروش عرضه نماید و کارگزار خریدار قیمتی را برای خرید اعلام کند و در صورتی که کارگزار فروشنده، پیش از پرداختن به معامله های دیگر یا اعلام تنفس، صراحتا اعلام نماید که در قیمت پیشنهادی حاضر به فروش اوراق عرضه شده نیست، کارگزار خریدارمتعهد است که قیمت پیشنهادی خود را حفظ نماید و اوراق را در صورت موافقت کارگزار فروشنده به فروش به قیمت مزبور،خریداری نمایند.

 در صورتی که عرضه یا تقاضای کارگزاران فروشنده یا خریدار در قیمت های معین اعلام گردد و در هرمورد خریدار یا فروشنده ای در این نرخ ها وجود نداشته باشد، عرضه و تقاضای مزبور پس از  پرداختن به معامله دیگر به خودی خود ابطال می گردد و در صورت تمایل کارگزار، این عرضه و یا تقاضا دوباره در همان جلسه تکرار می شود.


مبلغ مربوط به سهام معامله شده در بورس همراه با وکالت نامه فروش سهام و اصل سهام باید حداکثر تا ۷۲ ساعت از تاریخ معامله بین کارگزاران خریدار و فروشنده رد و بدل گردد. کارگزار فروشنده موظف است تشریفات مربوط به انتقال سهام معامله شده را ظرف هفت روز از تاریخ معامله انجام داده و سهام را تحویل خریدار نماید. در صورتی که علل یا توافقی دیگر در مورد تحویل بعد از مهلت های تعیین شده وجود داشته باشد، مراتب باید قبلا به اطلاع دبیر کل سازمان برسد. در هرصورت معامله انجام شده قطعی به شمار می رود. کارگزاران موظفند همواره دستورهای مشتریان خود را هر چه زودتر اجرا کنند.


منتشر شده

در

بورس, مقاله

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *