چرا نشان مشهد اهدا نشد؟

چرا نشان مشهد اهدا نشد؟

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد با اشاره به آمادگی شهرداری برای اهداء نشان مشهد به افرادی که خدمات خاصی به شهر کرده‌اند، شیوع ویروس کرونا را علت اهدا نشدن این نشان در سال گذشته عنوان کرد.

محمدمحسن مصحفی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که «بر اساس آیین‌نامه شورای اسلامی شهر سالانه می‌توانیم حداکثر هشت نشان مشهد اهدا کنیم»، اظهار کرد: نشان مشهد به افرادی اهدا می‌شود که به سبب خدمات خاصی که در حوزه‌های مختلف به شهر مشهد کرده‌اند، شایسته تقدیرند. با این ‌حال این موضوع نیازمند کارگروه‌ها و بخش‌های کارشناسی است که بر اساس معیارهای مشخص افرادی را معرفی کرده و به ما اعلام کنند.

وی ادامه داد: در سال گذشته باید این نشان را در اسفند یا فروردین ماه اهدا می‌کردیم، اما به علت هم‌زمانی با شیوع ویروس کرونا این اتفاق رخ نداد و هنوز هم اجازه این کار را نداریم. با این‌ حال بخش زیادی از مراحل اداری آن انجام شده است و به محض اجازه ستاد ملی کرونا، این مراسم را برگزار می‌کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در خصوص محسوس نبودن عملکرد فرهنگی شهرداری مشهد در دوره اخیر، بیان کرد: حرف زدن درباره فرهنگ کاری سهل و ممتنع است که این نشان‌دهنده پیچیدگی و دشواری کار در این حوزه است. با این ‌حال معتقدم یکی از دلایل این اتفاق بی‌ثباتی در این حوزه از مدیریت شهری این است و به‌ نظر می‌رسد دلیل آن انتظارات بسیار بالا از این بخش باشد که با برآورده نشدن این انتظارات، به‌ صوت پیوسته مدیر این حوزه تغییر کرده است.

مصحفی تصریح کرد: کار در حوزه فرهنگ، نیازمند یک طرح تاثیرگذار است که در طول زمان و به تدریج در لایه‌های فرهنگی جامعه نفوذ کند و ذات این کار به دور از هیاهو است. گاهی در اذهان عمومی کار فرهنگی با کار تبلیغاتی اشتباه گرفته می‌شود، به ‌عنوان مثال یک نمایشگاه می‌تواند چند روز برگزار شود و وقتی به پایان رسید هیچ نتیجه فرهنگی نداشته باشد، اما اذهان عمومی به اشتباه اسم آن را کار فرهنگی می‌گذارند. با این ‌حال معتقدم کار فرهنگی این است که در یک زمینه، مثل ترافیک شهری، نوع نگاه مردم به مسئله را اندکی تغییر دهیم و طبیعتاً چنین کاری دور از هیاهو و فارغ از هر جناح‌بندی سیاسی باید انجام شود.

وی با اشاره به این‌که «فرهنگ یک جامعه ریشه در تاریخ و عوامل اجتماعی آن دارد، و تغییر آن امر زمان‌بری است»، گفت: اگر به همه متون فرهنگی مراجعه کنید، نمی‌توانیدکار فرهنگی را پیدا کنید که ۶ ماهه نتیجه بدهد. با این ‌حال قابل درک است که گاهی عجله داریم و وقت کافی برای فرهنگ‌سازی نداریم. عقب ماندگی‌های تاریخی داریم که بعضاً چند قرن وجود داشته است و نیازمند کار فرهنگی است، اما تصور این‌که بتوانیم در یک بازه زمانی ۲-۳ ساله فرهنگ را تغییر دهیم، به دور از واقعیت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد با اشاره به قابل ملاحظه نبودن اقدامات فرهنگی، خاطرنشان کرد: اینکه از نگاه شهروندان، بخش عمرانی مدیریت شهری بهتر از بخش فرهنگی پیش می‌رود به این خاطر است که نتیجه کار عمرانی محسوس است، اما در حوزه فرهنگی اینچنین نیست و اگر کاری هم می‌کنیم قابل مشاهده نیست. با این ‌حال باید توجه داشت که ممکن است هر کاری که در حوزه فرهنگی انجام شده کار درستی نباشد، اما اقدامات اساسی هم صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از حوزه‌های عمده فعالیت شهرداری، عمران و ساخت‌وساز بوده که صدها سال است تجربه دارد، اما بخش فرهنگی در شهرداری مشهد عمر ۲۰ ساله دارد. با این ‌حال معتقدم یکی از فعالیت‌هایی که بخش فرهنگی شهرداری باید انجام دهد این است که بخش‌های مختلف شهرداری را قانع کند تا در کنار انجام فعالیت‌های تخصصی خودشان، رنگ‌وبوی فرهنگی هم داشته باشند و کارها را فارغ از رنگ و بوی فرهنگی خودش انجام ندهند.

مصحفی با بیان این‌که «تلاش کرده‌ایم با دمیدن روح فرهنگ به پروژه‌های عمرانی فرهنگ را در تمام لایه‌های شهری جاری کنیم»، گفت: طرح عابر پیاده مطالبه و تلاشی بود که از ابتداء این دوره در حوزه فرهنگی شهرداری شروع شده و تلاش کردیم حوزه‌های دیگر را متقاعد کنیم که فعالیت فرهنگی در این راستا شکل بگیرد تا نشان دهیم در شهر ما همان اندازه که به خودروها اهمیت داده می‌شود و برایشان فضا مهیا می‌کنیم، به همین اندازه هم توسعه مکان و فضا را برای عابران پیاده نیز در نظر می‌گیریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این حوزه، اضافه کرد: این‌که بعد از بیش از ۵۰ سال، جلوخوان فردوسی با وضعیت و کیفیتی مطلوب در توس ساخته شده نشان از این دارد که بوی فرهنگی به کار عمرانی داده شده است و اینکه هزینه جدی برای احیاء توس در نظر گرفته می‌شود به این معناست که فرهنگ تلاش می‌کند خودش را در همه حوزه‌های مدیریت شهری بروز دهد.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه مدیریت شهری باید فارغ از جناح‌بندی سیاسی باشد، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از خدمت‌رسانی شهری فارغ از حوزه سیاست است و گره زدن این کار به سیاست بی‌انصافی است و به اختلافات سیاسی دامن می‌زند. با این ‌حال می‌شود تصور کرد که در یک جامعه گروه‌های سیاسی مختلفی وجود داشته باشند و در حوزه قانونی خود با هم رقابت کنند، اما حوزه مدیریت شهری می‌تواند به هیچ گروه سیاسی وابسته نباشد و این همان نگاهی است که در این دوره از شورای شهر و شهرداری مشهد دنبال شده است.

وی ادامه داد: مسئولان شهری فارغ از نگاه‌های سیاسی، تلاش برای کاستن از مشکلات شهری را در اولویت قرار داده‌اند و به همین علت است که در بخشی از مشکلات که نیازمند هماهنگی ارگان‌های مختلف شهری است، به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توان بار این مشکل را از روی دوش مردم برداشت. از این منظر معتقدم که اوضاع مدیریت شهری مشهد اوضاع خوبی است و گره زدن نگاه سیاسی به زندگی روزمره مردم کار مطلوبی نیست.

مصحفی اضافه کرد: تصور کنید در همین حوزه فرهنگ ترافیک باید یک کار طولانی را انجام دهیم تا به نتیجه برسیم و واقعاً تفاوتی نمی‌کند که فرد به کدام جناح سیاسی علاقه‌مند باشد، بلکه باید به او آموزش داد تا به قوانین احترام بگذارد. با این ‌حال خیلی از مشکلات شهری حتی به حوزه سیاست نزدیک هم نمی‌شود و یک مسئول با هر نگاه سیاسی که خودش دارد می‌تواند این مشکلات را بپذیرد و درصدد حل آن برآید.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *