چرا با شروع گرما همچنان شیوع کروناویروس ادامه دارد؟

چرا با شروع گرما همچنان شیوع کروناویروس ادامه دارد؟
چرا با شروع گرما همچنان شیوع کروناویروس ادامه دارد؟

ایسنا/خراسان رضوی گروه محققان بین‌المللی به سرپرستی دانشگاه مک‌مستر کانادا دریافتند که گرما و رطوبت موجب کاهش شیوع کروناویروس جدید می‌شود و علت این کاهش را شدت گرمای خورشید اعلام کردند. اما به دلیل اینکه در روزهای آفتابی و طولانی افراد وسوسه می‌شوند که از خانه خارج شوند، درنتیجه خطر ابتلا به این بیماری افزایش‌یافته است.

به گزارش نیوز، نتایج این تحقیق علت تفاوت گسترش کروناویروس را در فصول مختلف سال بیان می‌کند.

همان‌طور که محققان بیان کردند: عوامل بیماریزای آنفلوانزا و سارس با افزایش دما و رطوبت خطر کمتری دارند، اما در مورد تاثیر این عوامل در بیماری کووید-۱۹ اطلاعات زیادی در دست نیست.

فشار زیادی برای بازگشایی اقتصاد وجود دارد و بسیاری از افراد خواهان اطلاعات بیشتر در مورد رفتار این ویروس در گرمای تابستان با شروع فعالیت‌ها هستند. کاهش محدودیت‌های خانه‌نشینی در سراسر جهان تا حدودی به چگونگی رفتار این ویروس با تغییر فصل تاثیر گذاشته است. ”

محققان دانشگاه اسپانیا و برزیل عوامل آب و هوایی موثر  بر رفتار کروناویروس جدید را در چند استان اسپانیا (که میزان همه‌گیری بالایی داشته است) را موردبررسی قراردادند.

این گروه، گزارش بیماری و اطلاعات هواشناسی را طی مدت ۳۰ روز بلافاصله قبل از اعلام وضعیت اضطراری تجزیه‌وتحلیل کردند.

محققان دریافتند: به ازای هر درصد افزایش گرما و رطوبت، کاهش ۳ درصدی ابتلا به کووید-۱۹وجود دارد و علت آن به‌احتمال‌زیاد عدم تحمل گرما توسط ویروس است.

اما داده‌های آماری این نتیجه را ثابت نمی‌کند و محققان حدس می‌زنند که این افزایش مربوط به رفتار انسان باشد، زیرا افراد محدودیت خانه‌نشینی را در روزهای آفتابی رعایت نمی‌کنند.

آنان دریافتند: میزان انتقال این ویروس در بین مراکز پرجمعیت و در مناطقی که سالمند بیشتری دارند، کاهش‌یافته و بیانگر این است که افراد در جمعیت، خود را در معرض خطر بیشتری می‌دانند به همین دلیل موارد بهداشتی توصیه‌شده را بیشتر رعایت می‌کنند.

محققان معتقدند: با وجود اینکه  افراد مسن نسبت به این بیماری آسیب‌پذیرتر هستند، به‌احتمال‌زیاد کمتر در شیوع بیماری نقش دارند زیرابه دلیل مشکلات سلامتی یا تحرک بیشتر مستعد جدایی از دیگران هستند.

محققان تاکید کردند: مدل‌هایی مانند مدل توسعه‌یافته کنونی نشان می‌دهد که آلودگی کووید -۱۹ به‌محض اجرای خانه‌نشینی کاهش می‌یابد و این مورد تایید کننده رعایت خانه‌نشینی حتی در آب‌وهوای دلپذیر است.

محقق این تحقیق اظهار کرد: با گرم شدن هوا احتمالا شاهد کاهش شیوع کووید-۱۹خواهیم بود و افراد ممکن است دیگر نگران فاصله‌ اجتماعی نباشند اما یک رویکرد محافظه‌کارانه‌ای وجود دارد؛ با رعایت دستورات بهداشتی از ماه‌های تابستان لذت ببرید  تا این بیماری همه‌گیر نابود شود.”

نتایج این تحقیق در نشریه Geographical Analysis منتشرشده است.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *