چرا انتقال رونالدو از یووه به PSG به نفع همه است

چرا انتقال رونالدو از یووه به PSG به نفع همه است

 

به گزارش ورزش سه، به نقل از وبسایت هفت‌یک، لئوناردو به تازگی گفت:” نمی‌دانیم امروزه در فوتبال چه اتفاقی رخ خواهد داد. شاید فردا کریستیانو رونالدو بیدار شود و بگوید که می‌خواهم بروم و در جای دیگری بازی کنم. چه کسی توان خریدش را دارد؟ این حلقه کوچکی است. پی‌اس‌جی وارد این حلقه می‌شود. معمولا همه چیز به موقعیت و شرایط بستگی دارد. ما باید برای پنجره نقل و انتقالات آماده شویم و این کاری است که انجام می‌دهیم. ما اولویت‌ها و لیست خودمان را داریم اما ممکن است اتفاقات غیرمنتظره رخ بدهد.”

شاید این تنها دامن زدن به شایعات باشد اما صحبت‌های لئوناردو با توجه به شرایطی که در آنها مطرح شده وزنی بیشتر از این داشت: یک رسانه مستقل این سوال را درباره احتمال جذب رونالدو مطرح نکرده بود بلکه این یک مصاحبه داخلی بود که از سوی تلویزیون پی‌اس‌جی تدارک دیده شده بود و بدون شک باشگاه پیش از پخش این نمایش، تمامی سوالات را تایید کرده بود.

یوونتوس مطمئنا از درگیر شدن با چنین افکار مضحکی خودداری خواهد کرد، اینطور نیست؟ چرا که رونالدو، یکی از برترین بازیکنان جهان، ستاره اصلی خط حمله بیانکونری است که چندین رکورد را شکسته و جام‌های زیادی برده و تکه درخشان گم شده در پازل قهرمانی در لیگ قهرمانان به حساب می‌آید که بدون شک در طول دوران قراردادش در ایتالیا خواهد ماند و دلیل این موضوع توان باشگاهی است که به آن پیوسته و تلاش بسیار و دستمزد خوبی است که با آن توانستند او را به شکلی غیرمنتظره از رئال مادرید دور کنند، مگر نه؟

در نگاه اول، بله. اما نگاهی دقیق‎‌تر دلایل بسیاری را نشان می‌دهد که چرا انتقال مضحک به فرانسه می‌تواند برای همه طرف‌های درگیر سودمند باشد.  پروژه پی‌اس‌جی سال‌هاست که در جریان است و قهرمانی همیشگی لیگ داخلی بالاتر از همه نگاهش را به جامی معروف و نمادین دوخته است: قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا. پاریسی‌ها پس از سه دوره متوالی حذف در یک هشتم نهایی، امسال در آستانه برآورده کردن آرزوی‌شان بودند اما کینگزلی کومان از بایرن با گلی که در فینال ماه آگوست به ثمر رساند نقشه‌های باشگاه قبلی خود را نقش بر آب کرد.

یوونتوس برای فتح چمپیونزلیگ رونالدو را از رئال خرید اما در دو فصل اخیر آنها حتی به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها نیز نرسیدند.

فصل اروپایی گذشته به باشگاه پاریسی کمک کرد که بر یک سد روانی غلبه کنند. آنها پیش از این به جمع چهار تیم پایانی نیز نرسیده بودند اما حالا ثابت کردند که می‌توانند تا پایان این مسابقات پیش بروند. بنابراین چرا نباید قهرمان ۵ دوره این رقابت‌ها و یک ماشین گلزنی دائمی مانند رونالدو را به جمع خود اضافه کنند؟

همانطور که لئوناردو در بیانیه‌اش به این موضوع طعنه زد، تنها چند باشگاه هستند که قادر به پرداخت دستمزد سنگین رونالدو باشند و پی‌اس‌جی بدون شک یکی از آنهاست  و این باشگاه می‌تواند تابستان آینده چند تزریق مالی نیز برای بالا بردن توان مالی برای جذب برنده ۵ توپ طلا داشته باشد.

بر هیچکس پوشیده نیست که رئال مادرید، غول اسپانیایی، مدت‌های طولانی است که علاقه بسیاری به کیلیان امباپه، ستاره پی‌اس‌جی، دارد و به خدمت نگرفتن بازیکن جدید در تابستان گذشته که اولین بار پس از سال ۱۹۸۰ بود، نشان می‌دهد که یک ستاره کهکشانی دیگر در آستانه پیوستن به این تیم در سال آینده است. امباپه با شرایط خاصی قابل فروش است. پی اس جی آماده است تا رقم بالایی را برای پیشنهاد فروش او دریافت کند و این راه را برای جذب احتمالی رونالدو هموار می‌کند.

رونالدو حتی در ۳۵ سالگی هنوز در بالاترین سطح بازی می‌کند، کابوسی برای مدافعان حریف است و نهایت درخشش را از هم تیمی‌هایش می‌خواهد و به پیشرفت بازی و عملکرد شخصی آنها کمک می‌کند. با این حال تیم فعلی یوونتوس فاصله بسیاری با فوق ستاره‌هایی دارد که در مادرید در کناری حضور داشتند. سوالاتی درباره شرایط روانی یوونتوس و کیفیت هم تیمی‌های او مطرح شده و همینطور در این مورد که چند بار دیگر او باید به زمین بیاید تا به تنهایی بار بازی را به دوش کشیده و تیمش را نجات دهد.

یوونتوس برای اولین بار در سال‌های اخیر قهرمان از پیش تعیین شده سری A به نظر نمی‌رسد و تیم تحت هدایت آندره‌آ پیرلو، سرمربی جدیدش، در حال بازسازی است. رونالدو به این تیم آمد تا در کسب موفقیت اروپایی به باشگاه کمک کند اما یوونتوس موفقیتی در این رقابت‌ها به دست نیاورد و دو سال پس از حضور رونالدو در یک چهارم و یک هشتم لیگ قهرمانان حذف شده و نشانه‌های ابتدایی گویای این است که انتظار حضور قدرتمند از این تیم در سال جاری نیز غیر واقع‌گرایانه است چرا که باید مسیر جدید، فلسفه و تغییرات تحت هدایت مربی جدید در این باشگاه را نیز مدنظر قرار داد.

رونالدو تا سال ۲۰۲۲ با یوونتوس قرارداد دارد و این به معنای این است که در تابستان آینده این باشگاه باید تصمیم مهمی در مورد آینده این ستاره پرتغالی بگیرد.

رونالدو در این مقطع از زندگی حرفه‌ای‌اش نمی‌خواهد بخشی از فاز بازسازی یک باشگاه باشد- او به پایان دوران حرفه‌ای‌اش نزدیک می‌شود و شانسش برای اضافه کردن چندین جام قهرمانی خیلی زود در حال پایان یافتن است. حداقل خداحافظی با اروپا در پاریس منطقی به نظر می‌رسد: اضافه کردن یک قهرمانی لیگ دیگر به ویترین افتخارات درخشانش، آخرین دستمزد گرانقیمت پیش از بازنشستگی و شانسی برای کسب آخرین قهرمانی لیگ قهرمانان با باشگاهی که حالا ثابت کرده می‌تواند تا پایان راه برود.

در نهایت برای آخرین طرف این مثلث؛ جدایی رونالدو می‌تواند از همه نظر برای بیانکونری سودمند باشد. آنها قطعا یک ستاره بزرگ را از دست خواهند داد؛ یک نماد جهانی که تمام تلاش خود را درون زمین برابر دروازه و در بیرون زمین از نظر اقتصادی برای پیش بردن تیم به کار می‌گیرد. اما خدمات او به هیچ وجه ارزان نیست- دستمزد سالانه ۳۱ میلیون یورویی او تقریبا چهار برابر بیشتر از دومین بازیکنی است که بیشترین دستمزد را در این تیم دارد و کسی نیست جز ماتیس دلیخت که ۸ میلیون یورو دریافت می‌کند.

شیوع جهانی ویروس کرونا باعث شده پس انداز کمی باقی بماند و این برای یوونتوس که ضرر ۸۹.۷ میلیون یورویی را در پایان سال مالی در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ به ثبت رساند، بسیار دشوار است. جبران بخشی از ۱۰۰ میلیون یورویی که باشگاه برای خرید رونالدو به رئال مادرید پرداخت کرد با فروش این بازیکن پیش از به پایان رسیدن قراردادش در سال ۲۰۲۲ راهی برای به تعادل رساندن شرایط مالی باشگاه است و در همین حال شکی نیست که مبلغی را برای خرید بازیکنان موردنیاز پیرلو در راه ساختن یوونتوسی جدید فراهم می‌کند.

او هرچقدر هم که درخشان و فوق العاده باشد، رساندن این یوونتوس با ظاهری جدید به قهرمانی اروپایی به تنهایی یک ماموریت غیرممکن است بنابراین با نگاهی به آینده شاید بهتر باشد که یوونتوس ستاره خود را برای خرید بازیکنان جوان در سال‌های پیش رو به فروش برساند.

بدون شک شایعات در روزها و هفته‌های آینده تکذیب شده و مذاکرات نقل و انتقالات رد خواهند شد- رونالدو احتمالا به صورت علنی خوشحالی‌اش در تورین را به معرض نمایش خواهد گذاشت و باشگاه به طول مدت قرارداد او با بانوی پیر اشاره خواهد کرد. با این حال چیزی که انکارناپذیر است این است که پی‌اس‌جی بذری را از طریق کلمات لئوناردو کاشته است. ما باید تا تابستان سال بعد صبر کنیم و ببینم که آیا شکوفه این بذر به بار خواهد نشست یا خیر.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *