وزارت خارجه در سال ۹۹ باید بدنه کارشناسی خود را تقویت کند

وزارت خارجه در سال ۹۹ باید بدنه کارشناسی خود را تقویت کند
وزارت خارجه در سال ۹۹ باید بدنه کارشناسی خود را تقویت کند

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد رویکرد سیاست خارجی کشور در سال ۹۹ اظهار داشت: ما در سیاست خارجی متأسفانه در دولت اخیر هیچ راهبرد و برنامه زمان‌بندی شده نداشتیم.

وی ادامه داد: مشغولیت اصلی سیاست خارجی کشور در فضای برجام و پیامدهای آن بود و بعد از شکست توافق هسته‌ای، ما اقداماتی را از وزارت خارجه شاهد بودیم که می‌توان گفت تقریباً پاسخی به اعتراضات اهل سیاست و اندیشمندان بود تا نشان دهند به مسائل دیگر نیز پرداخته شده است. به نحوی می‌توان گفت این اقدامات دستگاه دیپلماسی برای مصرف داخلی بوده است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: دستگاه دیپلماسی برای راضی نگه داشتن افکار عمومی بعد از شکست برجام دست به اقداماتی در سایر موارد زده که کافی نبوده است.

قنادباشی افزود: آنچه از دستگاه سیاست خارجی برای سال ۹۹ انتظار است این بوده که یک برنامه راهبردی را تدوین کند. بر اساس این برنامه روابط میان ما با کشورهای مختلف تنظیم و رتبه بندی شود تا مسیری برای حرکت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری باشد.

وی عنوان کرد: ما احتیاج به یک راهبرد طولانی مدت، میان مدت و کوتاه مدت داریم. در این برنامه و راهبرد، همسایگان ما بسیار نقش پررنگی باید داشته باشند. در کنار کشورهای همسایه و منطقه باید به کشورهای مسلمان به طور کلی و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نیز نقش داده شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: بر اساس نیازها و اهداف ما، باید راهبردهای مشخصی در عرصه سیاست خارجی مشخص شود. اهداف ما شخصی نیست و بستگی به یک گرایش و جناح سیاسی ندارد. اهداف سیاست خارجی ما مبتنی بر منافع ملی و برخاسته از راهبردی است که از فرهنگ ما است.

قنادباشی خاطرنشان کرد: ضروری است در برنامه‌ای که تدوین می‌شود دشمنان کشور نیز رتبه‌بندی شوند و به طور مثال باید گفت آمریکا و عربستان در یک سطح نیستند و وزارت خارجه باید این مسائل را در نظر بگیرد.

وی تاکید کرد: وزارت خارجه باید بدنه کارشناسی خود را تقویت کند و به‌طور جهادگونه عمل کند. ما سال‌ها سفرایی را در کشورهای مختلف در جهان داشتیم که اکنون از ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود. وزارت خارجه باید در شرایط تحریم‌های بین‌المللی از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کند و ستادی را مأمور بررسی تحریم‌ها و کم اثر کردن آن کند.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به وضعیت بازار نفت گفت: ما امروز شاهدیم که اختلافات میان عربستان و روسیه سبب شده است که قیمت نفت به شدت کاهش یابد و لازم است وزارت خارجه در موضوع ورود کند و با رایزنی به حل مشکل کمک کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *