واکاوی بازار ماه رمضان شیراز/از انتظارات تورمی تا تامین مایحتاج

واکاوی بازار ماه رمضان شیراز/از انتظارات تورمی تا تامین مایحتاج

واکاوی بازار ماه رمضان شیراز/از انتظارات تورمی تا تامین مایحتاج

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: با توجه به شیوع بیماری کرونا در سطح جامعه شاهد بودیم که به علت رعایت کردن مسائل بهداشتی صنوف غیر ضرور طی بخشنامه‌هایی که از دستگاه‌های ذی ربط صادر شده بود از ادامه فعالیت امتناع کرده بودند. این موضوع باعث شده بود که صنوف مختلف با مشکلاتی مواجه شوند که عمده این مشکلات نیز ناشی از مسائل اقتصادی بود.

بازگشایی دوباره صنوف طی ضوابطی که وزارت بهداشت در نظر گرفته بود در تمام کشور اجرایی شد و با بازگشایی صنوف کم ریسک یا با ریسک متوسط شاهد هجوم مردم به برخی از صنوف در راستای خرید و تأمین مایحتاج مورد نظر خود بوده و این در حالی است که عده‌ای قلیل نیز تنها برخی از مسائل بهداشتی و جلوگیر از انتشار بیماری کرونا را رعایت کرده اند.

جامعه شناس: انتظارات تورمی یکی از دلایل هجوم مردم به واحدهای صنفی است

اولین پرسشی که باید به آن پاسخ داده شود علت و چرایی هجوم مردم برای خرید از واحدهای صنفی است؟

محسن اسلامی فر جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص علت هجوم مردم به واحدهای صنفی گفت: در بررسی رفتار عوامل انسانی عوامل متعددی دخیل هستند که از جمله این عوامل می‌توان به انتظارات آینده و انتظارات تورمی اشاره کرد.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه بازگشایی صنوف مبین حضور مردم در واحدهای صنفی بوده، اضافه کرد: برطرف کردن مایحتاج مورد نیاز یکی از علل حضور مردم در بازارهای مختلف است البته این در حالی است که با توجه به عدم اطمینان به خریدهای اینترنتی که باوری اشتباه در میان عامه مردم است باعث شده تا بازار پس از بازگشایی با حجم تقاضای مضاعف مواجه شود و افزایش تقاضا نیز افزایش قیمت در طرف عرضه کننده را به همراه دارد.

اسلامی فر در تحلیل خود در خصوص وضعیت بازار پیش از ماه مبارک رمضان نیز یادآور شد: هر سال پیش از شروع ماه مبارک رمضان افراد برای تهیه مایحتاج خود به واحدها صنفی و بازار مراجعه می‌کنند و تصمیم به بازگشایی صنوف پیش از ماه مبارک رمضان تصمیم خوبی است البته اگر شرایط انتشار کرونا ویروس را در این تحلیل در نظر نگرفته و تنها به دنبال برطرف کردن نیاز جامعه باشیم.

وی ادامه داد: اگر تصمیم به بازگشایی صنوف گرفته نمی‌شد افراد برای تهیه مایحتاج خود ملزم بودند تا به بازارهای غیر رسمی مراجعه کنند و این بازارها نیز بر اساس ماهیت خود قیمت کالا و خدمات ارائه شده را تا چند برابر به مردم عرضه می‌کنند.

پس از بررسی علت و چرایی حضور مردم در بازار بایستی به این موضوع بپردازیم که مدیران صنوف مختلف چه برنامه‌ریزی برای ماه مبارک رمضان دارند و سیاست گذاری نحوه عرضه در ماه مبارک رمضان چگونه است؟

اتحادیه عمده فروشان: در بازار رسمی قیمت تغییر نکرده است

رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به نحوه قیمت گذاری مصوب که توسط ستاد ملی در نظر گرفته شده است قیمت در بازار رسمی نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

عبدالله رزاق منش در ادامه بیان کرد: تمامی کالاها و مایحتاج مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان در سطح استان فارس و شهر شیراز به حد کافی وجود دارد و هیچ گونه نگرانی در تأمین مایحتاج مردم وجود ندارد.

او در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده در خصوص تأمین مایحتاج مردم نیز بیان کرد: این اتحادیه در نظر دارد که بیش از سه هزار و ۴۰۷ تن برنج و سه هزار و ۴۰۷ تن شکر را در طی این مدت در واحدهای عرضه کننده عرضه کرده تا برطرف کننده تقاضای عامه مردم باشد.

رزاق منش اضافه کرد: بر اساس مصوبه‌ای که در دستگاه‌های ذی ربط صادر شده است هر کیلو شکر به قیمت مصوب ۵,۹۰۰ تومان و هر بسته ۱۰ کیلوگرمی برنج هندی به قیمت ۸۰ هزار تومان در واحدهای عرضه کننده عرضه خواهد شد.

رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی متذکر شد: این طرح از شنبه برابر با ۶ اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد.

شروع عرضه مواد پروتئینی ویژه ماه مبار رمضان

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان فارس گفت: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور، میزان ۹۰۹ تن گوشت قرمز و یک هزار و ۵۱۵ تن گوشت مرغ منجمد، سهمیه به استان تخصیص داده شده است.

رضا رحمانی اضافه کرد: حجم مواد پروتئینی در استان مطلوب است و از این بابت در تأمین گوشت مرغ و گوشت قرمز منجمد مشکل خاصی در استان فارس وجود ندارد.

وی ادامه داد: قیمت فروش شرکت پشتیبانی امور دام به شرکت‌های مباشر و فروشگاه‌های توزیع کننده برای گوشت قرمز و مرغ منجمد به ترتیب ۳۸ هزار و ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و حداکثر قیمت فروش برای خانوارهای مصرف کننده به ترتیب ۴۲ هزار و ۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار استان، این اقلام در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، غرفه‌های سازمان میادین و تره بار، تعاونی‌های مصرف و توزیعی و شبکه‌های توزیع منتخب صنفی توزیع می‌شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *