هدف آمریکا اختلال در اقتصاد ماست/می‌توانستیم تحریم را بی‌اثر کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ناظمی اردکانی دبیر کل جامعه اسلامی مدیران در نشستی با عنوان «اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی؛ مبنای اقتصاد دولت آینده» با اشاره به اهمیت سیاست های اقتصاد مقاومتی افزود: هدف اقتصاد مقاومتی ارائه الگوی الهام بخش از نظام اقتصاد اسلامی است. این سیاست ها در تکمیل سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است. دولت باید تصدی گری را در اداره کشور کنار بگذارد و این امر باید به مردم واگذار شود. در این راستا مسئولان باید با تدوین نقشه راه برای نقش آفرینی مردم در اقتصاد دست به کار بشوند. سیاست ها در مقطعی ابلاغ شد که تحریم های آمریکا و نهادهای بین المللی شروع شده بود. مقام معظم رهبری گره گشایی اقتصادی را در گروی این سیاست های می دانستند. بارها گفته شد که دولت‌ها اقتصاد مقاومتی را مورد نظر قرار بدهند اما متاسفانه این نقشه راه ایجاد نشد و این تدبیر صورت گرفت که باید از در تعامل با عاملان تحریم ها وارد مذاکره شد.

وزیر اسبق تعاون خاطرنشان داد: مشی مذاکره هفت سال ادامه یافت و شاهد این موضوع بودیم که نه تنها تحریم‌ها رفع نشد بلکه تحریم های بیشتری هم اعمال شد. وضعیت فعلی اقتصاد ثمره عدم اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و در حال حاضر شاهد رشد منفی چهار و نیم درصدی در اقتصاد هستیم. تورم بالای چهل درصد است و لوایح بودجه عمدتا با کسری بودجه مواجه بود و تورم دامن زده شد. میزان بیکاری در بین جوانان به ۲۳ درصد رسیده و قیمت ارز رشد یافت و ارزش پول ملی سقوط پیدا کرد. همچنین نقدینگی به سه هزار هزار میلیارد تومان رسیده. در صورتی که به تولید سوق پیدا نکند بسیار مخاطره انگیز است. منابع ارزی کشور آزاد نشد و پروژه های عمرانی دچار رکود شده است.

وی افزود: این در حالی است که با اجرای این سیاست ها می‌توانستیم اصلاحات گسترده صورت دهیم و در واقع تحریم ها را بی اثر کنیم. هدف اصلی آمریکا که بارها ذکر شده این است که ایران پای میز مذاکره بیاید. آنها در این راستا برای نفوذ در اقتصاد کشور برای پیشبرد اهداف سیاسی خود تلاش می کنند اقتصاد ملی را تضعیف کنند، وابستگی اقتصاد ایران به غرب را افزایش دهند، در مبانی فکری و برنامه اقتصادی اختلال ایجاد کنند، اختلال محاسباتی در مسئولان و جنگ ادراکی در مردم ایجاد کنند و اشرافیت خود را در اقتصاد ایران افزایش دهند.

ناظمی اردکانی در پایان گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری مسئولان باید به این جمع بندی برسند که راه حل نهایی تحریم ها، خنثی کردن آنهاست. در واقع دولت سیزدهم باید برای خنثی کردن تحریم ها آمادگی داشته باشد.

 

اخبار سیاسی |


منتشر شده

در

اخبار سیاسی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *