نگاه ویژه استاندار به گردشگری/ ارگ بیرجند تعیین تکلیف می‌شود

علی اصغر مونسان، در حاشیه بازدید از ارگ کلاه فرنگی بیرجند به ایسنا گفت: بناهای تاریخی شهرها باید حمایت شود.

وی افزود: میراث فرهنگی محافظ هویت شهرها است و هرکاری می‌کنیم در راستای حفظ هویت‌ها و برای مردم شهر است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه پیشنهاد داریم استاندار خراسان جنوبی با پیگیری‌ها این مکان را تحویل میراث فرهنگی دهد، تصریح کرد: اگر این امر محقق نشد، پیشنهاد استاندار خراسان جنوبی مبنی بر جدا کردن ساختمان ارگ کلاه فرنگی از قسمت اداری دنبال خواهد شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه استاندار قول داد مباحث را صورت جلسه کرده و  کار جداسازی را آغار کند، بیان کرد: در این صورت، اعتبارات را تامین کرده و کار مرمت را آغاز می‌کنیم تا گردشگر در آن حضور پیدا کند.

مونسان با بیان اینکه اعتبار آن را تامین می‌کنیم و به محض تحویل از سوی استانداری، کار را آغاز می‌کنیم، یادآور شد: اعتبارات را تامین می‌کنیم تا امکان ورود گردشگر برای تماشای ارگ بیرجند فراهم شود.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این بازدید با اشاره به انتقاد گردشگران از بسته بودن ارگ کلاه فرنگی در برخی از ایام سال، اظهار کرد: باید تمهیداتی برای بازگشایی این بنای تاریخی به روی گردشگران اندیشیده شود.

محمد صادق معتمدیان با اعلام آمادگی استانداری برای تفکیک فرمانداری از بنای ارگ کلاه فرنگی گفت: آمادگی داریم همین امروز صورت جلسه این موضوع را تنظیم و این کار انجام شود؛ از فردا کار جداسازی این ارگ را آغاز خواهیم کرد.

ارگ کلاه فرنگی یکی از آثار تاریخی شهر بیرجند است. که در دوره قاجار و بین سالهای ۱۲۶۴ تا ۱۳۱۳ هجری قمری ساخته شده است . این ساختمان که در گذشته به نام های دیگری همچون ارگ حسام الدوله ، قصر بی بی عروس و ارگ سرکار نیز خوانده میشد؛ صرف نظر از فرم زیگوراتی آن در بخش هم کف کاملترین نقشه و فضاسازی را دارا می باشد و قسمت ورودی ارگ جلوتر از طبقه هم کف ایجاد شده است که با چندین قوس طاق های زیبایی را در بنا به وجود آورده است.

این ارگ به شکل شش ضلعی و در رأس به شکل مخروط و به رنگ سفید می‌باشد و مصالح این ساختمان از گل، آجر، آهک و ساروچ است.این بنا هم اکنون زیر نظر استادان معماری باتجربه در حال ترمیم است.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *