سهام

نکات سهام دار

نکات مهم برای یک سهامدار

اصول مهم و پایه ای سرمایه گذاری 

۱- انتخاب صنعت برتر:

در میان صنایع مختلف صنایعی هستند که میانگین بازده آنها از میانگین بازده بازار بیشتر است.

بازده : کلیه سودهای منتفع از شرکت اعم از EPS ، اختلاف قیمت و … دریک مدت معین می باشد.

۲- انتخاب شرکت برتر:

پس از گزینش صنعت برتر به سراغ شرکت هایی بروید که بازده آنها از میانگین بازده صنعت بالاتر است.

۳- میزان نقدشوندگی:

هیچگاه سهمی نخرید که در فروش آن دچار مشکل شوید. نقد شوندگی عامل بسیار مهمی است که هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد. این فاکتور متاثر از پارامتر هایی مثل حجم معاملات شرکت، تعداد سهام معامله شده، دفعات معامله،تعدادخریدار و … می باشد. نقد شوندگی به صورت رتبه ای مطرح می شود و رتبه ۱ به معنای بالاترین میزان نقد شوندگی است و رتبه های ۲و۳و۴و…. به ترتیب نقدشوندگی کمتری دارند. بسته به استراتژی و هدف سرمایه گذاری تان، ملاکی را برای خودتان قرار دهید.رتبه نقدشوندگی دریک محدوده زمانی قابل محاسبه است مثلایک ساله، شش ماهه،یک ماهه و… اما در بیشتر موارد از نقدشوندگی ۳ ماهه استفاده می شود.

۴- میزان سهام در دست سهامداران عمده:

هر چه این میزان کمتر باشد و سهمیک شرکت بیشتر در دست مردم و سهامداران جزء باشد،بهتر است. چرا که در اینجا عرضه و تقاضای واقعی است که میزان قیمت را تعیین می کند.آنها می توانند کنترل بیشتری را برای سهم اعمال کنند. و در این بین سهامدار جزء است که ضرر می کند.

۵ – اخبار اقتصادی – سیاسی:

همواره به اخبار داخلی و خارجی توجه داشته باشید.روزانه۳۰دقیقه گوش دادنیا خواندن اخبار می تواند کمک زیادی به شما کند تا بتوانید در برخی موارد روند بازار را پیش بینی کنید و همینطور صنایع خاصی را مورد توجه قرار دهید.

P/E:

این شاخص  نشان می دهد که جو بازار ازیک سهم بخصوص چه انتظاری دارد.میزان این شاخص می تواند نشان دهنده این واقعیت باشد که سهامداران چشم امید به آن سهم بسته اند و باور دارند که پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهد داشت. میزان رشد P/E را نیز فراموش نکنید، سال های مختلف را با هم مقایسه کنید، شرکت هاییک صنعت را نیز بایکدیگر مقایسه کنید.

۷ – اخبار طرح و توسعه شرکت:

اخبار و اطلاعات شرکت مورد نظرتان را پیگیری کنید. آیا شرکت طرح توسعه،افزایش سرمایه،پروژه های آتی داردیا خیر؟ مسلما انتخاب  شرکتی که موارد مذکور را دارد به جای شرکتی که مدت هاست افزایش سرمایه نداده است، پروژه جدیدی اجرا نکرده و طرحی برای آینده ندارد عاقلانه تر است.

۸ – میزان رشد EPS:

کدام شرکت ها رشد EPS  بیشتری داشته اند؟ کدام شرکت ها معمولا در اول سال مالی EPS پایین تری اعلام کرده  و در طول سال مرتبا آنرا تعدیل مثبت می کنند؟ آنها را از نظر دور نرانید.

۹ – سبد سهام:

همیشه سبد سهام درست کنید.با این کار ریسک تان را پایین می آورید. به قولیک مثل قدیمی ” همه تخم مرغ ها را دریک سبد نگذارید” در تشکیل سبد ،تعدد و تنوع شرکت و صنعت را فراموش نکنید.

۱۰ – استراتژی:

هموارهیک استراتژی داشته باشید.و خود را مقید به پیروی از آن بدانید.متاسفانه اغلب ما دنباله رو دیگران هستیم بدون اینکه خودمان برنامه مشخصی داشته باشیم و فقط با تقلید از دیگران پی آنها می رویم چون اطلاعات کافی نداریم و بطور تخصصی به سهامداری که در خیلی از کشورهایک شغل است ویک تخصص پیچیده( و البته پر سود) نپرداخته ایم.

 


منتشر شده

در

بورس, مقاله

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *