نمایش همدلی مردم تایباد در رزمایش همدلی و مواسات

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مردم ایران، همدلی و نوع دوستی آنان است که در سخنرانی نیمه شعبان رهبر معظم انقلاب اسلامی هم این نکته ظهور و بروز یافته بود. تلاش برای تسکین آلام خانواده‌های آسیب دیده از بحران کرونا در تایباد تقریباً همزمان با شیوع این بیماری آغاز شده بود اما اینک و با دستور مقام معظم رهبری، قرارگاه مواسات و همدلی با فرماندهی ائمه جمعه و فرماندار شهرستان تایباد با هدف شناسایی، تهیه بانک اطلاعاتی کامل از خانواده‌های تحت تأثیر این بیماری شامل خانواده‌های بیماران مثبت و مشاغلی که با این بیماری تحت تأثیر قرار گرفتند و همچنین توزیع عادلانه کمک‌های مردمی در تایباد تشکیل شد.
یکی از مهمترین برنامه‌های این قرارگاه تشکیل بانک اطلاعاتی از خانواده‌هایی است که به هر طریقی تحت تأثیر این بیماری قرار گرفتند، خانواده‌هایی که شاید تا پیش از این بیماری با کسب و کارهای خرد خود چرخ زندگی خود را به هر نحوی می‌چرخاندند اما سایه شوم کرونا ویروس باعث تعطیلی یا کاهش شدید درآمد شغل آنها شده، برنامه‌ای که در شرایط پیش رو از مهم‌ترین نیازهای هر شهرستان است.
رسیدگی به خانواده‌های تحت تأثیر کرونا بسیار با اهمیت است
مولانا غلام نبی توکلی، امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد در گفتگو با خبرنگار مهر، کرونا را مهمترین تهدید مشترک تمام ملت‌ها برشمرد و اظهار کرد: کرونا امروز مسئله اول جهان است و همه کشورها سخت درگیر این بیماری هستند، در کشور ما هم تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری و بهبودی بیماران در حال انجام است، اما مسئله‌ای که بسیار اهمیت دارد رسیدگی به وضعیت اقشار آسیب دیده از خود بیماری یا تحت تأثیر رکود اقتصادی آن است.
وی افزود: تشکیل قرارگاه مواسات و همدلی در شهرستان تایباد اهمیتی دو چندان دارد، چرا که از همان روزهای ابتدایی شیوع این بیماری در کشور، تایبادی‌ها به هر نحوی که توان داشتند، با دولت و همشهریان خود همراهی و همکاری کردند. ایجاد هشت کارگاه تولید ماسک و دو کارگاه تولید البسه محافظتی، ذبح چند ده گاو و گوسفند و توزیع گوشت آن به صورت محله محور یا روستا محور، همکاری در امر ضدعفونی معابر پرتردد و جمع آوری پول برای خرید تجهیزات مورد نیاز بیمارستان نظیر سی تی اسکن و دستگاه ونتیلاتور از کارهایی بود که تا امروز در این شهرستان انجام می‌شد اما این قرارگاه جهت شناسایی و توزیع عادلانه کمک‌ها تشکیل شده است.
امام جمعه تایباد ابراز کرد: یکی از مهمترین سفارشات دین مبین اسلام صدقه دادن است و در این خصوص در آیات و روایات متعددی بدان پرداخته شده است، صدقه‌ای که صدقه دهنده برای رفع نیاز مستمند می‌دهد قبل از اینکه به دست نیازمند برسد به دست خدا می‌رسد و پروردگار نیز برای این عمل پسندیده فواید بسیاری نظیر افزایش عمر و روزی انسان، رفع بلا و افزایش معنویت در نفس قرار داده است. همین کمک‌ها و خیرات مردمی در تایباد که با اعتقاد به این سنت پسندیده انجام شده است باعث شده تا تایباد در جریان این بیماری تا کنون وضعیت مناسبی داشته باشد.
کمک دویست میلیون تومانی روحانیت تایباد به نیازمندان
حجت الاسلام علی اصغر علیپور، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: اساس دین ما محبت است و خداوند به ما امر به احسان به ویژه در شرایط خطر مانند آنچه امروز جاری است، نموده است. خوشبختانه امروز بخشی از مردم تایباد با اهدای ارزاق، بخشی با القای حس خوب و دیگری با البسه و ماسک همکاری و تلاش کردند و الحمدلله دیدیم وضعیت مناسب شهرستان تایباد ماحصل همین اتفاقات است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی تایباد به غارت فروشگاه در غرب اشاره کرد و گفت: در شرایطی که غرب با وحشی گری ماسک‌های کشورهای دیگر را غارت می‌کند، در کشورما و شهرما ماسک اهدا می‌شود که این موضوع شایسته اطلاع رسانی دقیق و نمایش این همدلی و محبت در سطح بین المللی است.
وی ابراز کرد: بر اساس بیانات رهبری گام اول را بسیار خوب برداشتیم، اما برای سفره اقشار آسیب پذیر در ماه رمضان باید با قدرت بیشتری کار کنیم و از توان خیرین استفاده کنیم. تا به حال گروه‌های مختلفی به صورت خودجوش وارد گود شدند، اما به دلیل اینکه اهدایی این کمک‌ها نظمی داشته باشد، قرارگاه مساوات و همدلی زیر نظر ائمه جمعه و فرماندار تشکیل شده است.
حجت الاسلام علیپور ادامه داد: همه گروه‌ها به هر روشی می‌توانند کمک‌های مردمی را جمع آوری کنند، اما در توزیع به صورت متمرکز بر اساس بانک اطلاعاتی که به صورت مشترک توسط گروه‌های مردمی تهیه می‌شود، انجام می‌گیرد تا بتوانیم به صورت عادلانه به اقشار آسیب پذیر کمک کنیم، تا پیش از این ممکن بوده بخشی از جامعه چند بار و از چند گروه کمک دریافت کند و بخش دیگری به طور کل فراموش شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی تایباد افزود: جامعه روحانیت تایباد تا امروز علاوه بر مشارکت فعال در امر ضدعفونی سطح شهر و مساجد، بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان توسط به صورت سبد غذایی بین اقشار آسیب پذیر توزیع کرده است، این به جز ایجاد کارگاه‌های خانگی است که از اولین روز شیوع بیماری توسط این اداره در شهرستان دایر شده است.
تشکیل قرارگاه همدلی و مساوات با هدف شناسایی، هماهنگی و توزیع عادلانه کمک‌های مردمی
محسن سیاح، فرماندار تایباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مردم تایباد در تأمین نیازمندی‌هایی مانند ماسک، لباس حافظتی، ضد عفونی معابر و مکان‌های پرتردد و حتی کمک‌های مردمی در بحث معیشت خانواده‌های آسیب پذیر مشارکت بسیار خوبی داشتند. روز گذشته هشتمین کارگاه ماسک در تایباد افتتاح شد، این بجز کارگاه‌های خانگی و کوچک است که داوطلبانه در حال همکاری هستند، این نشانگر دغدغه مردم تایباد است، خوشبختانه ما در حوزه البسه حفاظت پرستاری و ماسک هیچ مشکلی نداریم و تا به حال هزار و ۵۰۰ دست ست لباس محافظتی تولید شده و تحویل بیمارستان و بخش‌های دیگری نظیر شهرداری شده است.
فرماندار تایباد ابراز کرد: تا کنون در حوزه تأمین نیازهای پیشگیری شامل ماسک و البسه محافظتی بالغ بر یک میلیارد تومان کمک‌های مردمی تاکنون دریافت شده، به طوری که فقط یکی از خیرین حدود ۳۰۰ میلیون تومان پارچه و چرخ خیاطی تأمین کرده است، این در حالی است که ستاد فرامین حضرت امام (ره)، هلال احمر، بهزیستی و کمیته امداد هم فعالیت‌های چشمگیری داشتند. همچنین یکی از نیازهای اساسی این بیماری دستگاه تنفس ونتیلاتور است، هماهنگی با حوزه کشاورزی انجام شده تا بتوانیم تعدادی دستگاه خریداری کنیم و در اختیار بیمارستان قرار دهیم. همینطور مکاتباتی با استانداری و دانشگاه علوم پزشکی برای دستگاه سی تی اسکن انجام شده است.
وی با بیان اینکه در بحث نیازمندی‌های اولیه ما دیگر دغدغه‌ای نداریم و فراتر از نیاز شهرستان در حال تولید و توزیع هستیم، ابراز کرد: در شرایط فعلی موضوع کمک به اقشار اسیب پذیر اولویت ماست. تا کنون کمک‌های بسیار خوبی توسط کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد برکت و خیرین شهرستان انجام شده است. کار جدیدی که در تایباد انجام شد، حرکتی بود که توسط خیرین انجام شد و به خانواده‌های مثبت آزمایشگاهی کرونا به مدت یک ماه به نسبت خانوار نیازمندی‌های غذایی آنها نظیر برنج، گوشت قرمز و سفید و سایر اقلام اساسی اهدا گردیده است. همچنین با کمک خیرین تایباد و انجمن حمایت از زندانیان، خانواده‌های نیازمند زندانی یک سبد غذایی ۱۵ روزه تهیه و تحویل شد.
سیاح به تشکیل قرارگاه هماهنگی کمک‌های مومنانه به فرماندهی ائمه جمعه تسنن و تشیع و همکاری فرماندار شهرستان تایباد اشاره کرد و گفت: هدف از ایجاد این قرارگاه ایجاد یک بانک اطلاعاتی برای یکدست کردن کمک‌های مردمی است تا این کمک‌ها به صورت عادلانه توزیع شود. به همین منظور کمیته‌هایی در این قرارگاه مشخص شدند که بزودی کار خود در حوزه شناسایی خانواده‌های آسیب پذیر و نیازمند، جمع آوری، هماهنگی و توزیع کمک‌های مردمی آغاز خواهد کرد.
توزیع ۴۱۲ سبد غذایی و ۶۰ هزار ماسک توسط مجمع خیرین هلال مهربانی
غلامرضا صیادی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هلال احمر شهرستان تایباد با همکاری مجمع خیرین هلال مهربانی و همچنین مجمع خیرین حضرت ولی عصر (عج) تایباد، تا کنون بیش از ۴۱۲ سبد غذایی با مبلغ ۲۰۵ میلیون و۴۸۰ هزار تومان توزیع در سطح شهرستان تایباد شده است. علاوه بر این تلاش شده تا یک بانک اطلاعاتی نیز با همکاری کمیته امداد و معتمدین محلات ایجاد شده است.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تایباد افزود: هلال احمر شهرستان تایباد تا امروز با حدود ۵۰ بانوی خیاط مستقر در کارگاه این جمعیت و ۲۵ بانوی فعال به صورت خانگی و همچنین ۲۵ داوطلب جمعیت هلال احمر تایباد بالغ بر ۶۰ هزار ماسک تولید و بصورت خانه به خانه در سطح شهرستان توزیع کرده است. همچنین تا امروز بیش از ۱۲ هزار لیتر مایع شستشوی دست نیز خریداری و در محلات کم‌تر توسعه یافته شهر تایباد توزیع شده است.
صیادی افزود: بجز موارد مطرح شده، طرح همای رحمت در ماه مبارک رمضان آغاز به کار خواهد نمود. جمعیت هلال احمر هر سال در ماه مبارک رمضان این طرح را با هدف جذب و شناسایی خیرین برای تهیه سبدهای غذایی و حمایت از افراد زیر پوشش این جمعیت، زنان سرپرست خانوار و بیماران اجرا می‌کند که امسال به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا این طرح نیز از برنامه‌های اصلی ما در سطح شهرستان خواهد بود.
توزیع بیش از ۹ هزار بسته غذایی به صورت محله محور توسط بسیج و خیرین محلات
سرهنگ ابراهیم بیدل، هم در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: بسیجیان پر تلاش شهرستان تایباد از ابتدای شیوع این بیماری در کشور تا کنون در چند مرحله اقدام به ضدعفونی معابر سطح شهر و اماکن مذهبی کردند، در حال حاضر نیز تداوم این عملیات از پیشنهادات ما به ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس است.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه تایباد، اظهار کرد: در طرح مواسات مد نظر رهبر معظم انقلاب، که بزودی آغاز خواهد شد، تلاش می‌کنیم تا پایان ماه مبارک رمضان با محوریت مساجد و پایگاه‌های بسیج کمک‌ها جمع آوری و در همان محل هزینه شود. در این خصوص تا کنون جلساتی در شهرهای کاریز و مشهد ریزه برگزار شده است به نحوی که در یک هفته گذشته در شهر کاریز ۵۰ میلیون تومان به همت خیرین این شهر جمع آوری شده است.
سرهنگ بیدل افزود: بجز این موارد تا امروز بالغ بر ۹ هزار و ۴۲۰ بسته معیشتی به صورت محله محور توزیع شده است، ذبح ۱۰ رأس گاو و ۱۲۹ گوسفند و توزیع گوشت آنها در این بسته‌ها با همکاری معتمدین محله‌ها انجام پذیرفته است.
خیرین کشاورز تایبادی به دنبال خرید سی تی اسکن و ونتیلاتور
غلامرضا قیاسی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تشکیل ستاد مردمی پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس گفت: ستاد مردمی پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس تایباد در تاریخ ۲۵ اسفند تشکیل شد و کمیته‌های مختلفی در آن به وجود آمد و کمک‌های خیرین تا امروز ۸۰۰ میلیون ریال نقدی به حساب مجمع خیرین سلامت واریز شده است. بخشی از این کمک‌ها برای تأمین پارچه البسه محافظتی، مواد ضدعفونی سطوح، خرید داروهای مورد نیاز بیمارستان برای بیماری کرونا هزینه شده است.
دبیر ستاد مردمی پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس تایباد افزود: تا کنون بیش از دو هزار متر پارچه برای ساخت ماسک و البسه حفاظتی پرسنل بیمارستان و سه هزار لیتر مایع ضد عفونی تهیه و توزیع شده است. همچنین در حال حاضر با همکاری کشاورزان تایبادی در حال جمع آوری کمک‌های مردمی برای خرید دستگاه ونتیلاتور و سی تی اسکن هستیم و امیدواریم تا قبل از ماه مبارک رمضان بتوانیم در بیمارستان نصب و مورد استفاده بیماران در این شهرستان قرار دهیم.
وی گفت: یکی از خواسته‌های به حقی که مردم تایباد دارند، حضور شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مرزی در امر کمک به حوزه پیشگیری، درمان و معیشت اقشار آسیب دیده از این بیماری است، در این خصوص بزودی جلسه‌ای با حضور شرکت‌های حمل و نقل فعال در مرز برگزار می‌شود تا بتوانیم کمک‌هایی از این شرکت‌ها دریافت کنیم. همینطور شرکت‌های معدنی و بخشی از اصناف نیز بزودی و تا قبل از ماه رمضان کمک‌ها و مساعدت‌های این عزیزان را جمع آوری خواهیم کرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *